Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ögoninfektion, kastning?  (läst 1123 gånger)

hursomhelst

• Småland
Ögoninfektion, kastning?
« skrivet: 26 feb-13 kl 17:22 »
Har en tacka född okt 2011, som betäcktes nu i slutet på okt 2012.
Sedan December har hon haft problem med sitt högeröga, varit vit i pupillen och lite glansigt, och ljusskänslig. Det har ibland varit bättre och ibland sämre.
För nån vecka sedan var hon nästintill helt bra. Så jag har inte längre haft så stor koll på henne.

För några dagar sedan kom jag ut i fårhuset och en annan tacka visade sig vara blodig på ryggen. Och genast misstanke om en kastning hos någon annan tacka. Letade runt, men kunde inte se några tecken hos nån tacka.

Idag var tackan med ögoninfektionen blodig i svansen och har flytningar. Dessutom har hon plötsligt fått infektion i BÅDA ögonen! Och är alldeles vitgrumlig.
Någon som känner igen detta?

Ingen av de andra tackorna visar några symptom!

vallhunden

• Västergötland
SV: Ögoninfektion, kastning?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-13 kl 19:20 »
Listeria är en bakterie som finns i jord (och ibland i fårens avföring) som ger ögoninflammationer och kastningar. Om du utfodrar fåren med ensilage, så är det troligt att det är det som är problemet!!
Men den balen är uppäten för flera veckor sedan, så det är inget att göra åt (om du inte ser en trend med jord/skit i ensilaget).
Listeria ger ögoninflammationer, kastning och allra värst CNS-symtom. Om tackorna går i cirklar, eller ser ut som att ena halvan av ansiktet är förlamat - så är det Listeria som är orsaken. Då behandlar man med penicillin - tidigt insatt så går tackan att rädda... >:D
Kastningar kan man inte behandla med penicillin (gjort är gjort, så att säga). Ögoninflammationen behöver penicillinsalva.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hursomhelst

• Småland
« Svar #2 skrivet: 26 feb-13 kl 20:20 »
jag har inte sett någon dålig bale, eller jord i någon heller :-S.
Hade för 2 år sedan misstänkt listerios på ett bagglamm som blev halvsides förlamad i huvudet.
Funderade själv på om det är listerian som varit i farten. Men varför drabbas bara enskilda individer?

Jag har pencillinsalva så jag får behandla hennes ögon och anta att hon har kastat?
För inte kan hon väl ha klarat ev lamm? Då hon har flytningar, blodiga?!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-13 kl 07:57 »
Tackor som har kastat brukar ha lite kvarbliven efterbörd, hängandes ut...

Jo, Listeria kan det vara bara hon som har ätit. Ofta syns det inte med blotta ögat... om man inte ser jorden, alltså...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser