Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilder på era hästar  (läst 115765 gånger)

Träsktrollet

• -
SV: bilder på era hästar
« Svar #400 skrivet: 20 dec-09 kl 00:08 »
Vad välkörd han ser ut! :-*

Tack, han är väldigt ärlig och rakt på...
Och i skogen får han en högre växel - han gillar det, går ännu raskare och blir ännu piggare  ;D
Matte i princip springer efter honom  ::)  :-[  
« Senast ändrad: 20 dec-09 kl 00:16 av Träsktrollet »
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #401 skrivet: 20 dec-09 kl 10:03 »
Jag får vackert promenera med min fölis än så länge, men det är inte fy skam i det här vädret heller  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #402 skrivet: 20 dec-09 kl 14:21 »
Jag är också ute och går med åringen. Igår var vi ute i skymningen och vad möter vi på den smala grusvägen? Jo, en skoter i full kareta! :o Vrålande motorljud och hellyse på.

Jag försökte göra lite "dämpa" signaler med handen men det hjälpte inte alls utan han bara körde på.
Och då blev jag så himla stolt, åringen hoppade till lite och blåste några gånger när skotern passerat men sedan var han helt cool igen!

Så himla trevligt (speciellt efter att ha haft en häst som aldrig blev riktigt trafiksäker), jag är så nöjd över att det gick bra. ;D

A bug

« Svar #403 skrivet: 20 dec-09 kl 20:16 »
Jag försökte göra lite "dämpa" signaler med handen men det hjälpte inte alls utan han bara körde på.
Och då blev jag så himla stolt, åringen hoppade till lite och blåste några gånger när skotern passerat men sedan var han helt cool igen!
Gött mos, tänk vad cool han hade varit om du föregått med gott exempel som den ledare du i verkligheten är och skall vara för din häst i sådana situationer, då hade han troligtvis inte ens hoppat till eller blåst över huvud taget. :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #404 skrivet: 20 dec-09 kl 21:11 »
Gött mos, tänk vad cool han hade varit om du föregått med gott exempel som den ledare du i verkligheten är och skall vara för din häst i sådana situationer, då hade han troligtvis inte ens hoppat till eller blåst över huvud taget. :)

Tja, jag ser inte vad annat jag hade kunnat göra än att fortsätta gå mot skotern med hästen i löst grimskaft vilket jag gjorde. Kanske du kan upplysa mig?!

Jag ser det som rätt otroligt att man ska kräva av en så ung och oerfaren häst att den varken ska få hoppa till eller blåsa om den möter en skoter i full fart i mörkret på en smal byväg.

Oavsett ledarekvalité vilket jag förstår att du tycker är under all kritik.

Tråkigt med ett sådant bemötande under en sådan här tråd.... :-\

(som ett förtydligande kan jag berätta att jag före min förra- icke helt trafiksäkra häst- haft 5 st hästar som varit totalsäkra i trafiken..)
« Senast ändrad: 20 dec-09 kl 21:20 av Sar »

A bug

« Svar #405 skrivet: 20 dec-09 kl 21:21 »
Tja, jag ser inte vad annat jag hade kunnat göra än att fortsätta gå mot skotern med hästen i löst grimskaft vilket jag gjorde. Kanske du kan upplysa mig?!
Hoppas du inte tog det som kritik. Men i och med att du  försökte göra lite "dämpa" signaler med handen så agerade du ju annorlunda vilket hästen noterar och tycker du är konstigare än fordonet som närmar sig.

Hästens lilla hjärna kan inte skilja på detta utan allt blir en helhet och ditt agerande som ledare tar hästen större fasta på än fordonet som närmar sig.
Dina försökte göra lite "dämpa" signaler med handen gjorde att hästen hoppade lite och blåste några gånger i kombination med att ett fordon närmade sig, i förlängningen kan du ha skapat en negativ upplevelse för hästen i trafik jämfört med att du varit ditt vanliga lugna jag och föregått med en god ledares självsäkerhet och orädsla över vad som förmodligen inte kommer att inträffa.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #406 skrivet: 20 dec-09 kl 21:47 »
Där håller jag inte med. Och ja, jag tar det definitivt som kritik.
Jag har inga problem med att ta kritik när den är befogad och det tycker jag inte att den är i det här fallet.

Om jag går leder hästen och samtidigt ger en "dämpasignal" så är det ingen skillnad mot för om jag går och dinglar med en höpåse eller vinkar åt en kamrat. Samma steglängd, samma andning.   

Hästen blåste inte och hoppade FÖRE vi blev passerade (när dämpasignalen gjordes ca 20 m före mötet). Däremot hoppade den till just vid/efter mötet vilket för mig var fullt förståeligt. Han är inte van vid skotrar i full gång 2 meter från kroppen. :P

Hade hingsten inte haft förtroende för mig så tror jag faktiskt att den skulle ha snurrat runt och dragit åt motsatt håll redan före mötet. Eller kastat sig så långt åt sidan att jag riskerat att tappa honom.

Jag tycker inte att det är riktigt schysst att utsätta en ung och oerfaren häst för ett så skarpt läge som en skoter i full fart i mörkret på en smal byväg. Jag ser gärna att de stegvis får lära sig att passera fordon som tar hänsyn för att sedan vara fullständigt "vaccinerade" när det blir skarpt läge. Därför hade jag gärna sett att skotern saktat ner och hållit ut vid mötet och därav min "dämpa-signal".

A bug

« Svar #407 skrivet: 20 dec-09 kl 22:05 »
Sorry, som sagt , inte menat som kritik i negativ bemärkelse uatan bara en delgivning av mina egna erfarenheter som bara varit goda med unghästar i trafiken vilket jag är övertygad om att beror på mitt agerande. Har aldrig haft en häst som reagerat negativt på några fordon.

Hur du uppfattar och tolkar samt  vad jeg menade hamnade inte på samma våglängd, sorry än en gång

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #408 skrivet: 20 dec-09 kl 22:15 »
Hur du uppfattar och tolkar samt  vad jeg menade hamnade inte på samma våglängd, sorry än en gång

Accepterat!  :)/Sar

Frances

• Västergötland
« Svar #409 skrivet: 21 dec-09 kl 09:14 »
En skenande skoter är det okej för en häst att reagera på..Nu kan du se det väldigt positivt, nu vet du att han fixar det :D

Annars medhåller jag om att vad man än möter med en unghäst, är det bara att fortsätta rakt fram som om inget hänt. Det värsta man kan göra är att i panik börja trycka ner hästen i diket (då kan man vara säker på att den slänger sig mitt på vägen istället) eller vända och börja ränna åt andra hållet... Då har man ju lärt hästen att man man måste kasta om och springa  >:(

Mina unghästar har ibland varit onödigt trafiksäkra :-[ Jonte Streamline, han var så orädd för bilar att jag en gång mötte en tant raslandes i diket på högersida med sin bil... Vi hade visst traskat mitt i vägen och pga att vi befann oss intill E20, hörde inte jag bilen :-[ normala fall kunde man ju lite på en liten reaktion av hästen, lyfter huvudet, spetsar öronen eller nåt..men han rörde inte en min..det blev ganska förargligt :-[ :-[ :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #410 skrivet: 21 dec-09 kl 11:21 »
Jo, jag tycker ju också att skenande skotrar är överkurs för en bebis. Men är väldigt glad att han ändå fixade det så bra! :) Det känns inte som ett problem att möta någon nu.

Jag längtar också tillbaka till en onödigt trafiksäker häst efter min förra "fjant". Den dåförra hästen gillade verkligen alla sorts maskiner och ville gärna gå fram till snöslungor i full gång och var stensäker att möta alla slags fordon med.

Jag har gjort en helt ovetenskaplig studie ang. trafiksäkerhet i och med att jag plötsligt och förvånande nog fick en trafikosäker häst efter att bara haft trafiksäkra hästar och tror mig ha kommit fram till en del av svaret (jag tror nämligen inte att det bara handlar om hantering eller ledarskap).

De hästar som inte reagerar alls på trafik men som kan titta till på en postlåda eller en sten är  mer synorienterade. De som reagerar på trafik men aldrig skulle bry sig om en postlåda är hörselorienterade.

esten

• -
« Svar #411 skrivet: 21 dec-09 kl 13:49 »
Sedan har du fenomenet med den "hundraförsta bilen " , hästen som i alla tider varit trafiksäker tills en dag .
Då DEN bilen kommer som på någotsätt är olika allt annat den någonsin sett/hört på väg , och reagerar .

(jag säger inte att hästen ska göra sig fri och skena hem utan att den av någon anledning reagerar )
min erfarenhet på den "hundraförsta bilen"har varit att den har reagerat på ett ovanligt ljud från fordonet inte utseendet .

Frances

• Västergötland
« Svar #412 skrivet: 21 dec-09 kl 13:55 »
Faktist så är det så ovanligt att folk saktar ner/stannar när dom möter en häst att det är då mina hästar kan skygga för dom... ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #413 skrivet: 21 dec-09 kl 14:59 »
Faktist så är det så ovanligt att folk saktar ner/stannar när dom möter en häst att det är då mina hästar kan skygga för dom... ;D
det är samma här, saktar de ner så de kör riktigt saaaaakta så blåser hästarna och undrar vad som är i görningen.  ;D Att folk inte bara kan köra i lugnt takt förbi hästen. Likadant är det med de som inte saktar ner alls eller kör om så det knappt går ett frimärke mellan hästvagn och bil  >:(
Vissa verkar tro att bara för att man är ute på vägarna med häst och vagn så ska hästarna tåla allt "annars har de ju inte på vägarna att göra". Vid ett par tillfällen har jag svarat med "denna hästen är i träning och din körning förstör allt den har lärt sig hittills" det brukar få dem att se rätt snopna ut.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Blåhaken

• Gäst
« Svar #414 skrivet: 22 dec-09 kl 19:47 »
Jag är också ute och går med åringen. Igår var vi ute i skymningen och vad möter vi på den smala grusvägen? Jo, en skoter i full kareta! :o Vrålande motorljud och hellyse på.

Så himla trevligt (speciellt efter att ha haft en häst som aldrig blev riktigt trafiksäker), jag är så nöjd över att det gick bra. ;D

Tråden har ju spårat ur lite, men jag tycker du gjorde rätt. Du försökte på ett schysst sätt påkalla skoterförarens uppmärksamhet. Rimligen borde det vara lättare att kommunicera med sina artfränder än med de 4-benta... Tyvärr har jag oxå noterat att det oftast är tvärtom :P
Din unghäst uppförde sig jättebra för att vara i den situationen och jag tror du gjorde en alldeles korrekt bedömning att du inte stressade hästen mer bara för att du försökte uppmärksamma skoterföraren. Kanske den personen lärt sig något till nästa hästekipage den möter!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #415 skrivet: 22 dec-09 kl 21:18 »
Tack för ditt svar, du värmde mitt hjärta! :-*

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #416 skrivet: 29 dec-09 kl 20:31 »
Har ikväll kört "mörkerkörning" alla reflexer på och ut och gå på stora vägen, det gick superbra, inte en ryckning eller tvekan när helljusena lyste oss i ögonen. Och så blev det presenningträning när vi kom hem, gick bra att både gå över och få den på sig, på bilden en liten Douglas under presenningen i mörkret  ;D  :-*
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #417 skrivet: 01 jan-10 kl 18:14 »
Mina snygga pojkar  ;D

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

johan/sandra

• Gäst
« Svar #418 skrivet: 14 feb-10 kl 15:33 »
Här är våra

anette i bugared

• -
« Svar #419 skrivet: 14 feb-10 kl 16:56 »
Mina snygga pojkar  ;D

Så vackra!!!!!!!!!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser