Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I vilka länder förekommer denna missär (fixeringsbås) för grisarna????  (läst 7041 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Den här hemska bilden dök upp hos mig idag! I vilka länder behandlas grisarna så här illa??
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Broberg

• Gäst
Är väl i grisfabrikerna i resten av världen, typ..

Vägra import och allt som kan innehålla detsamma!
« Senast ändrad: 24 feb-13 kl 21:07 av Lopt »

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Vilket praktiskt och utrymmeseffektivt sätt att förvara grisar  o:)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ßullerßytjejen

• Östergötland
USCH !!!     ignorance is bliss >:(

dwinn

• medvetande, intelligens, mod, ljus, kamp
    • Östergötland
fixering av suggor, de flesta länder, det är vad våra skolbarn äter, pensionärer o många svenskar,
vi har ju lite grisproduktion i landet kvar, men snart är det nog alla som äter fläsk,

vi köper deras vara så de kan bygga fler stallar

Xoot

• Gäst
Folk borde sluta sälja sina fixeringsbås till lågpriser på blocket.
Har själv ett som kommer kapas innan det ställs på tippen.

Finns folk i Sverige också som håller grisar sådär i det gömda..

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Det stod att det förekommer i 7 av EU-länderna.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Broberg

• Gäst
Det stod att det förekommer i 7 av EU-länderna.

Då kan du ge dig på att största delen av Europas grisproduktion finns i dessa länder. Danmark är ett av dem, vad jag vet.

4-ever

• Skåne
Detta är bara för vidrigt! Stackars grisar!!!!  :'(
Finns en anledning att jag bara äter svenskt griskött och då inte från vissa slakterier.
Är så glad för att vi snart kan vara lugna med att vårt kött har haft ett bra liv. (usch vad det lät hemskt)
Xoot- kan det inte användas till en höhäck om man vänder på det  ???
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Vitkål

• Uppland
Behandla andra så som du själv vill bli behandlad. Ät inte kött oavsett ursprung och visa andra den respekt de förtjänar genom att inte äta dem.
Kom sen heller aldrig och påstå att vi har lyckliga grisar i Sverige tack vare världens bästa djurskydd. Det innebär automatiskt inte att djuren har det bra och någon som blivit elektrifierad och sedan fått halsen avskuren i syfte att ätas upp kan ALDRIG vara lycklig. Oavsett eko eller inte, svenskt eller inte.

Det förekommer fruktansvärd misär också på svenska gårdar där djuren tuggar på varandra och aldrig någonsin för ge utlopp för sina naturliga beteenden eller se solen. Detta gäller inte bara grisar utan i princip alla djur inom köttindustrin. Gör mig så förbaskat äcklad.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Behandla andra så som du själv vill bli behandlad. Ät inte kött oavsett ursprung och visa andra den respekt de förtjänar genom att inte äta dem.
Kom sen heller aldrig och påstå att vi har lyckliga grisar i Sverige tack vare världens bästa djurskydd. Det innebär automatiskt inte att djuren har det bra och någon som blivit elektrifierad och sedan fått halsen avskuren i syfte att ätas upp kan ALDRIG vara lycklig. Oavsett eko eller inte, svenskt eller inte.

Det förekommer fruktansvärd misär också på svenska gårdar där djuren tuggar på varandra och aldrig någonsin för ge utlopp för sina naturliga beteenden eller se solen. Detta gäller inte bara grisar utan i princip alla djur inom köttindustrin. Gör mig så förbaskat äcklad.

Är det inte bättre att äta upp djuren så att de slipper fortsatt lidande?  ::)

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
Jag har jobbat ganska många år i jordbruk och på många ställen men aldrig sett sådana fixeringsbås i verkligheten. Dock fanns förut ett slags grindar så att griskultingarna fick en privat hörna under värmelampan. Numera har väl många lösgående suggor i inhängnad med grisningskoja.

Existens!

• Gäst
Den typen av fixering är förbjuden i Sverige sen länge.
Däremot får man stänga om suggan under några dagar efter grisningen. Men det är alltså en grind som låter henne resa sig som hon vill, men inte vända sig.  Och det är ju då för att rädda smågrisar från att bli ihjällegade.  Det är ju inte så roligt att hitta en massa döda kultingar heller, så till en del suggor kan det behövas.
Men ingen vågar göra nåt utöver vad som är tillåtet. Det springer ju kontrollanter närsomhelst.

Broberg

• Gäst
Den typen av fixering är förbjuden i Sverige sen länge.
Däremot får man stänga om suggan under några dagar efter grisningen. Men det är alltså en grind som låter henne resa sig som hon vill, men inte vända sig.  Och det är ju då för att rädda smågrisar från att bli ihjällegade.  Det är ju inte så roligt att hitta en massa döda kultingar heller, så till en del suggor kan det behövas.
Men ingen vågar göra nåt utöver vad som är tillåtet. Det springer ju kontrollanter närsomhelst.

Jo, ibland undrar man varför folk verkar bli så väldigt förvånade. Och kor får väl fortfarande stå uppbundna hela vintern? Fast inte är det väl småbönner som satsar på lösdriftsanordningar i den branschen?

wahlgrens

• Uppland
När jag var riktigt liten stod suggorna fixerade... sen byggde vi lösdrifter för djuren. Och far var inte storbonde. Suggorna gick i rymliga boxar när det var dags för grisning med en grind som spärrade en liten del av boxen till kultingarna där de kunde krypa in under värmelampa. Stor skillnad mot bilden i tråden. Och det var 25 år sedan. Och ändå så håller vårt grannland fortfarande på så här.

wahlgrens

• Uppland
Skall tilläggas att nu finns det inga grisar kvar på gården. Det går ju inte att konkurrera med kött som är uppfött på plågsamt vis.

Ulrika K

• Västergötland
På 80- talet hade många bönder grisarna fixerade, mellan grisningsperioderna, trots att det var olagligt. Såg dem själv under min praktik som ingick på lantbruksskolan. Förvånar mig inte om det fortfarande finns en och en annan som fortfarande fixerar dem.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Ehhh....  Vad  >:D >:D >:D mycket dö-utrymme!  Hur kan det vara "lönsamt"? ???

Hur äter och dricker suggorna?  Inte för att jag vet särskilt mycket om grisar, men ...

Nä, tacka vet jag egen uppfödning!  Då vet man att kotletterna haft ett svinaktigt liv!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Och hur länge är de intstängda i den lilla buren? Får de inte liggsår när de inte kan vända sig och resa sig upp?

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 5 användare (1 dolda)
LarryGeano, LimJans, Ljunghonung, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser