Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodertunnor  (läst 3412 gånger)

flindra

• -
Fodertunnor
« skrivet: 10 feb-13 kl 23:04 »
Det jag saknar mest med mitt pyttiga hönshus är förvaring av maten, sanden, snäckskal etc. Som det är nu så har jag grus och snäckskal i vedboden bredvid. Hönsmaten är i huset i källaren (ingen plats för det i vedboden och inte råttsäkert) och det blir ett rackarns bärande på maten.

Det är fullt med möss i mitt hönshus, men fodret går bra att förvara i tunnor. Jag har köpt mina på Granngården, men det måste ju gå att hitta billigare nån annanstans. Man kan säkert ha fodertunnorna utomhus också. Blir det jobbigt med snön kan man ju fixa ett litet tak.

Jag bedömer att fodret (4 tunnor för allfoder, korn, havre och vete), halmen till redena, snäckskal, sand och strö tar cirka 2 kvm yta i mitt foderrum. Så om jag skulle bygga ett litet hönshus skulle jag nog göra ett förmak på 3 kvm, man måste ju ha plats att gå in på också.

skogsbonne

• Värmland
SV: Fodertunnor
« Svar #1 skrivet: 11 feb-13 kl 06:17 »
dom på granngården är svin dyra bättre och köpa regnvatten tunnor på cheaphy för 200 kr och då är dom på 200 l medans jag tror granngården är på 60 l. jag har en till spannmål havre/korn, en till värpfoder, en till plym för kycklingar och en för snäckskal, kanske on för kycklingfoder men vi brukar ha dom inne så börjar med plym när dom flyttar ut i ladugården, sen har jag en tunna med värpfoder säckar som inte är öppnade. allt som allt är den 7 stora tunnor 100-300 L för fåren måste ju ha några.

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 11 feb-13 kl 07:50 »
Vilket bra tips om Cheapy! Granngårdens är hiskeligt dyra ja, 250 kr styck inklusive lock för 60 liter. Det som gjorde att jag ändå valde dessa var att de är fyrkantiga och tar på så sätt inte så stor plats. Man kanske vill bygga anhus och kaninburar i foderrummet, eller så.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 11 feb-13 kl 11:27 »
KÖPA tunnor?  :o DET har vi inte börjat med än.  ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 feb-13 kl 11:46 »
Det går ju ganska lätt om man bara ska ha 5 eller 15 hönor att hälla påsen i 10 liters hinkar med lock eller som jag ofta har en öppnad påse på golvet med en gammal glassbunke som skopa. Har köpt de fyrkantiga med lock på granngården men mössen gjorde hål  i dom direkt så påse på golvet har fortsatt och sen knölar jag ner de tomma påsarna i de dyra tunnorna. Fyller påsarna när jag städar och slänger på komposten. Det brukar gå jämt upp med mat o spånsäckar och det som ska ut.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 11 feb-13 kl 13:15 »
jag har bara köpt en för det räkte inte till med de 6 vi hade innan och dom var sånna jag hitta i uthusen och det är blå limtunnor som det går 300 l i perfekt att ha 2 säckar med tex värpfoder eller fårfoder

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 feb-13 kl 13:33 »
Vad gäller förvaring av hönsfoder( och även annat djurfoder) så vill jag tipsa om gamla frysboxar, släng dom inte, ni kan ha foder i dom istället, och de är GARANTERAT rått och möss säkra!!! ;D

flindra

• -
« Svar #7 skrivet: 11 feb-13 kl 14:55 »
Det låter ju oroande att mössen kan äta sig in i fodertunnorna.

Visst var det nån som köpt plåttunnor från Ikea? Plåt borde de ju inte komma igenom.

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 feb-13 kl 15:04 »
Vi har plast och plåttunnor med, de är säkra med..!!! ;D
Däremot äter möss sig igenom träfoderlådor..Även om väggarna varit rätt tjocka.. :-\

skogsbonne

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 11 feb-13 kl 15:37 »
sätt ut råttfällor så är problemet löst... funkat för mig tog ca 20 st på hösten/vintern när alla ville in och sen var det uppehåll och under vintern har det blivit ca 5 st

Lise

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 11 feb-13 kl 20:15 »
Vad gäller förvaring av hönsfoder( och även annat djurfoder) så vill jag tipsa om gamla frysboxar, släng dom inte, ni kan ha foder i dom istället, och de är GARANTERAT rått och möss säkra!!! ;D
Kom ihåg bara att borra upp ett gäng små syrgashål i frysboxen ifall den ska användas som tunne - i fall något barn någon gång skulle få för sig att gömma sig i den (ett inbjudande kurra-gömma-ställe!)  Det har hänt att det har gått illa!  för egen del gömde jag mig för lillbrorsan när jag var runt 7 år - i ett kasserat kylskåp som föräldrarna hade ställd i garaget (mellanlanding innan tippen). Efter en stund kunde jag inte få luft och ville ut, men jag fick inte upp dörren inifrån... panik - rop, skrik...  av en slump kom brorsan in i garaget just då och hörde nåt svagt ljud.. öppnade..och jag trillade ut.  Några minuter till och jag har inte suttit här o skrivit 38 år senare...

lena70

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 feb-13 kl 07:56 »
sätt ut råttfällor så är problemet löst... funkat för mig tog ca 20 st på hösten/vintern när alla ville in och sen var det uppehåll och under vintern har det blivit ca 5 st

Vi har allt djurfoder i samma byggnad, och därinne bor en kattmamma med sin halvårs gamla kattunge, de vägrar bo inne i huset med oss och de andra två katterna, så de fick som de ville, och de har sovplatser och får maten serverad därute, de har egen ingång in och ut ur byggnaden, och dessutom vaktar de allt foder, som finns därinne, de två är de bästa mössjägarna vi kan få!!. ;D
Byggnaden drar till sig möss, det riktigt LUKTAR foder, men fodret är säkert och medans mössen funderar på hur de ska komma åt allt gott, så hamnar de i ett kattgap!! ;D

lena70

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 feb-13 kl 08:03 »
Kom ihåg bara att borra upp ett gäng små syrgashål i frysboxen ifall den ska användas som tunne - i fall något barn någon gång skulle få för sig att gömma sig i den (ett inbjudande kurra-gömma-ställe!)  Det har hänt att det har gått illa!  för egen del gömde jag mig för lillbrorsan när jag var runt 7 år - i ett kasserat kylskåp som föräldrarna hade ställd i garaget (mellanlanding innan tippen). Efter en stund kunde jag inte få luft och ville ut, men jag fick inte upp dörren inifrån... panik - rop, skrik...  av en slump kom brorsan in i garaget just då och hörde nåt svagt ljud.. öppnade..och jag trillade ut.  Några minuter till och jag har inte suttit här o skrivit 38 år senare...

Fy så otäckt  :-X
Och så skönt att höra, att allt gick bra, och att din bror hittade dig i tid!! ;D
Vi har ju med barn, och den älsta är 7 år, de gillar att gömma sig överallt, och leka att det är hemliga hus och gömställen!! Fast än har de inte rört frysarna..Tack, för din varning och tack för att du delade med dig..!

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 4 användare (1 dolda)
Svedbo, Stengrim, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser