Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många hönor kan det vara på 1 kvadrat??  (läst 11523 gånger)

carlshons.kyckling

• Västmanland
Hur många hönor kan det vara på 1 kvadrat??
« skrivet: 10 feb-13 kl 15:19 »
Hej jag undrar hur många hönor som kan vara i ett hönshus?? Nu har jag två hönor och en tupp. Men jag ska kläcka fram kycklingar i April :) Men jag vill veta hur många hönor som kan få plats i ett hönshus. Mitt hus är 1 x 1 m2.
Carl Gustavsson

Malin Johansson

• Västergötland
SV: Hur många hönor kan det vara på 1 kvadrat??
« Svar #1 skrivet: 10 feb-13 kl 15:21 »
Jordbruksverket har minimikrav för alla djurslag. Finns på deras hemsida. Dessa är dock minst sagt vidriga emellanåt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 10 feb-13 kl 15:32 »
Hej jag undrar hur många hönor som kan vara i ett hönshus?? Nu har jag två hönor och en tupp. Men jag ska kläcka fram kycklingar i April :) Men jag vill veta hur många hönor som kan få plats i ett hönshus. Mitt hus är 1 x 1 m2.
Det beror ju på om de kan gå fritt ute hela dagarna eller är hänvisade till hönshuset. I så fall är det redan fullt.
Kan de gå fritt ute dagtid så kan du kanske ha en till men det blir inte bra. Se till att ha bra ventilation.

Har du där emot ett större hönshus så kan du ha fler hönor per kvadratmeter. Kom ihåg att hela golvytan ska få ljus från fönstrena.
« Senast ändrad: 10 feb-13 kl 15:35 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 10 feb-13 kl 15:34 »
Enligt lagen får du ha 7 hönor/ kvadratmeter om hönorna väger över 2,7kg och 9 hönor/kvadratmeter om hönorna väger mindre än 2,7kg.

Har hönsen tillgång till stora utomhusytor dagtid och bara sover i huset under natten är det väl hyfsat OK att ha så många djur man får ha. Men man bör tänka på att hönsen oftast inte gillar att vara ute så mycket när det är snö och väldigt kallt. Så vintertid är i mitt tycke ca 3 höns/kvadratmeter mer lämpligt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

carlshons.kyckling

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 10 feb-13 kl 15:46 »
Aa tack så mycket det som är bra med mina höns är att dom gillar att vara utomhus :) Dom är inte så stora väger typ ingenting!! / Carl
Carl Gustavsson

Lise

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-13 kl 15:59 »
Tycker nog ungefär som Azoo-Lina.  Runt 3 hönor/kvadrat känns rimligt.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 10 feb-13 kl 16:07 »
3 per m2 är rimligt om man har stort hönshus och kan ha många höns men om man som du har bara 1m2 stort hus, om dom får gå ute när dom vill så kan ha upp til 5 st sen blir det trångt

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 10 feb-13 kl 16:12 »
Jag hade ca 70 kycklingar/kvadrat och insåg att det var lite väl många. Det funkade några dagar efter kläckning men sedan hade de blivit för stora. Jag har utökat ytan så nu har jag ca 5 höns/kvadrat
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 10 feb-13 kl 16:41 »
Men jag vill veta hur många hönor som kan få plats i ett hönshus. Mitt hus är 1 x 1 m2.

Djurskyddslagen säger att man får ha 7 hönor/ kvadratmeter om hönorna väger över 2,7kg.
På det golv utrymmet får man inte ställa några reden eller foderbehållare.

Men vem har ett "hönshus" på 1kvadratmeter ??? Det är ju inte större än en europapall.
« Senast ändrad: 10 feb-13 kl 19:42 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-13 kl 17:06 »
Eftersom TS skrev att de har 1x1 så får man ju anta att de har det, och mer behövs ju inte heller till en så liten flock, förrän man börjar kläcka fram kycklingar. Har själv ett utedass jag funderat på att göra om till ankhus. :)

flindra

• -
« Svar #10 skrivet: 10 feb-13 kl 17:29 »
Eftersom TS skrev att de har 1x1 så får man ju anta att de har det, och mer behövs ju inte heller till en så liten flock, förrän man börjar kläcka fram kycklingar. Har själv ett utedass jag funderat på att göra om till ankhus. :)

Jag tror faktiskt att man skulle kunna göra ett riktigt bra hönshus av ett utedass!

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #11 skrivet: 10 feb-13 kl 17:55 »
Jag har börjat snegla på mitt utedass också :-X Men där får nog gränsen gå, har tagit barnens lekstuga, mannens vedbod står på tur och fd. kaninburar är också hönsbostäder nu ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

carlshons.kyckling

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 10 feb-13 kl 18:03 »
Ja om man har så många ställen så får det nog räcka ;D Är det kul att ha så många höns på så olika ställen ???
Carl Gustavsson

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 10 feb-13 kl 18:46 »
3 per m2 är rimligt om man har stort hönshus och kan ha många höns men om man som du har bara 1m2 stort hus, om dom får gå ute när dom vill så kan ha upp til 5 st sen blir det trångt

Fast egentligen är det tvärt om. Ju större hönshus, ju fler kan man ha per kvadratmeter.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Mimie

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 feb-13 kl 19:04 »
Jag har mina 4 höns i ett utedass, dock något större än 1x1 m. De kan gå ute i hönsgården hur de vill om dagarna men jag måste ändå säga att jag tycker att det är lite för litet. Men när det gäller uppvärmning nu på vintern är det stort nog. :-) Ska bygga om i sommar så att det finns mer plats både för mig och för hönsen.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 10 feb-13 kl 19:09 »
Det kanske går att maximera inneplatsen genom att hänga värpreden och nattreden utanpå, lite som en fågelholk fast tvärt om, om ni förstår. Håller med om att de har svårt för att gå ut om vintern. Mina går inte en hönsfot utanför luckan utan barmark. Minusgrader bekommer de inte i lika hög grad. Kanske kan ha tak över åtminstone delen av rastgården närmast luckan för att locka till utevistelse? Håller nog med om att mer än fem låter väl trångt.

carlshons.kyckling

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 10 feb-13 kl 19:17 »
Tack tack ska också bygga ut mitt hönshus 1 m i sommar/vår :D Eller ska man bygga ut det mer ??? /Carl
Carl Gustavsson

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 feb-13 kl 19:20 »
Tack tack ska också bygga ut mitt hönshus 1 m i sommar/vår :D Eller ska man bygga ut det mer ??? /Carl
Vill du ha det större är det oftast bäst att bygga ut det mer.  ;)

Mimie

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 feb-13 kl 19:25 »
Det jag saknar mest med mitt pyttiga hönshus är förvaring av maten, sanden, snäckskal etc. Som det är nu så har jag grus och snäckskal i vedboden bredvid. Hönsmaten är i huset i källaren (ingen plats för det i vedboden och inte råttsäkert) och det blir ett rackarns bärande på maten. Och det saknas plats för ev sjuklingar som behöver vara ifred etc. Och sedan är det svårjobbat vid rengöring
när det är så trångt. Så bara en kvadrat till känns i mitt fall lite för lite.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #19 skrivet: 10 feb-13 kl 19:50 »
Carlshons.kyckling, hönshuset är i samma hus som vedboden och utedasset (fast dasset får vara dass) sitter på gavlen på det huset så det är inte så mycket spring mellan byggnader, lekstugan står 30 meter bort och kaninburen används bara på sommaren för en avelsgrupp och den står vid stallet dit jag ändå går fler gånger om dagen ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser