Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många hönor kan det vara på 1 kvadrat??  (läst 11499 gånger)

Malin Johansson

• Västergötland
SV: Hur många hönor kan det vara på 1 kvadrat??
« Svar #20 skrivet: 10 feb-13 kl 23:08 »
3 kvm, då har jag tänkt rätt. :)

Tösen

• Småland
« Svar #21 skrivet: 12 feb-13 kl 08:46 »
Själv skulle jag inte ha mer än 2 hönor per kvadrat, iaf inte av de större raserna. Mina har lite drygt en kvm/ höna men desto mindre utehägn.. Ute har de väl ca 0,75 kvm/höna, varför vi byggde utehägnet så snålt fattar jag ärligt talat inte ??? Jo men egentligen gör jag det och det var för att materialet blev så jävla dyrt. Bygga ut kan man ju alltid göra.. Men vad jag menar är att vi har så otroligt olika förutsättningar och allt som oftast tror jag man inser sina svagheter i sin djurhållning och kan kompensera det ganska bra. Trångbodda hönor kan ju ha det toppen om de får saker att pyssla med hela tiden och får komma ut och flaxa varje dag :)
Det blir vad du gör det till!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 12 feb-13 kl 10:51 »
Mycket viktigare att hönsen har gott om plats ute än att de har väldigt stor plats inne, anser jag. Fast jag bor i Skåne, så hönsen kan ju vara ute för det mesta.

Har man för få höns per kvadratmeter inne, så håller de inte värmen. Godkända värmekällor till hönshus är mycket dyra i inköp, och driften blir inte billig den heller. Bättre att ha några fler höns per kvadratmeter, och istället inreda smart så att det finns mycket plats och aktivitetsmöjligheter till hönsen i alla fall. Inred på höjden, så att golvytan är fri för spring och krafsande.

Ett riktigt litet hönshus blir svårt att inreda, hönsen får inte plats att hoppa upp på höga sittpinnar osv. Jag tycker nog att 3-4 kvadratmeter är det minsta hönsutrymmet man kan ha, som blir vettigt för hönsen att bo i, med inredning och allt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #23 skrivet: 12 feb-13 kl 11:07 »
Sommarburen som våra höns bodde i i somras var ungefär 2 kvadratmeter. Har man få höns kan nog ett sånt hus funka även på vintern om man isolerar det. Det var högt på ben, och ungefär 1x2 meter stort och 1 meter högt. Inuti hade jag en låg sittpinne som stod på korta ben. Den satt de på, så det verkade funka ganska hyffsat ändå. Och så hade de sin rastgård på 40 kvadratmeter att sätta sprätt på också förstås. ;)

Men nu när det riktiga hönshuset är klart med sina 6 kvadratmeter måste jag ju säga att det blir ett helt annat liv för hönsen, och MYCKET mer lättskött för mig också!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #24 skrivet: 12 feb-13 kl 11:25 »
Citera
Ett riktigt litet hönshus blir svårt att inreda, hönsen får inte plats att hoppa upp på höga sittpinnar osv. Jag tycker nog att 3-4 kvadratmeter är det minsta hönsutrymmet man kan ha, som blir vettigt för hönsen att bo i, med inredning och allt.

Jag har ju också provat att bygga för smått och våra 5 kv.M. är inte för stort. Speciellt dendär landningsbanan tar plats, och är utrymmet avlångt ska den va i rätt rikting också.
Även om det är isolerat och välventilerat så går det åt minst ett par hönor för att hålla varmt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 12 feb-13 kl 11:28 »
Landningsbana?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 12 feb-13 kl 11:30 »
Landningsbana?
När hönsen ska flygga ner från sittpinnarna (och upp också såklart) så krävs det plats för att få rätt vinkel, de behöver ta lite sats, och kan inte flyga i för brant vinkel.

Därför är det bättre med avlångt hönshus än kvadratiskt, om man har ett litet hönshus.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 feb-13 kl 11:36 »
När hönsen ska flygga ner från sittpinnarna (och upp också såklart) så krävs det plats för att få rätt vinkel, de behöver ta lite sats, och kan inte flyga i för brant vinkel.

Därför är det bättre med avlångt hönshus än kvadratiskt, om man har ett litet hönshus.
man får inte glömma att det  ska  va plats för reden och mat och vattenskålar  inte att för glömma dom tar plats dom med :)

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 12 feb-13 kl 11:37 »
Aha. Farsan har sina sittpinnar från golvhöjd upp till en knapp meter i sitt pyttelilla hönshus. Där hoppar dom från pinne till pinne både upp och ner.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 12 feb-13 kl 11:40 »
Aha. Farsan har sina sittpinnar från golvhöjd upp till en knapp meter i sitt pyttelilla hönshus. Där hoppar dom från pinne till pinne både upp och ner.
Det brukar innebära att alla vill sitta på översta pinnen, så då måste det finnas plats där. Jag har alla pinnar på samma höjd för att inte orsaka bråk kring detta. Hade jag haft dem på olika höjd hade jag räknat dem som avstamp och räknat 30 cm per höna på högsta höjden, så att alla fick plats.

Om man inreder smart kan man ha både reden och sittpinnar ganska högt, och därmed få gott om fri golvyta. Bajsbräda under sittpinnarna gör att golvet hålls rent länge.

flindra

• -
« Svar #30 skrivet: 12 feb-13 kl 12:06 »
Om man inreder smart kan man ha både reden och sittpinnar ganska högt, och därmed få gott om fri golvyta. Bajsbräda under sittpinnarna gör att golvet hålls rent länge.

Just det, måste säga att jag är väldigt nöjd med hur mitt hönshus blev. Värpredena är högt upp, vilket gör att eventuella råttor inte kommer åt äggen. Hönsen verkar gilla att lägga ägg där också. Och så blir det gott om golvyta under redena!

Gödselskiva är ju hur bra som helst, verkligen. Den skulle jag inte vilja vara utan! Så himla praktiskt. Skrapar den bara en gång i månaden, men det blir väl en gång i veckan sen när det är fler djur. Och så kan man använda utrymmet under skivan också. En del sätter värpredena där. Eller så kan man utnyttja utrymmet till att göra en sjukbur/kycklingbur.

En sak som sparar väldigt mycket plats är en fyrkantig foderautomat. Jag hade ett tag en 20-kilos rund foderautomat. Sedan skaffade jag en fyrkantig 20-kilos foderautomat och det var som att hönshuset blev dubbelt så stort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 3 användare
Anders Flix, Själv är bäste dräng, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser