Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är får ömtåliga?  (läst 1327 gånger)

Smajsan

• -
Är får ömtåliga?
« skrivet: 19 feb-13 kl 12:43 »
Oj vad svårt det verkar vara att ha får. Varför får just får dessa brister så lätt hela tiden? Har får alltid varit så? Eller är det vissa raser som är mer utsatta?
Kan det vara så att där de kom ifrån från början fanns det allt detta i fodret som de fick tag på i det vilda?
Jag kan ingenting om får eller getter, men jag läser alla trådar om dom för det är så intressant. Men jag har märkt att de lätt får fel på vommen, och så dessa brister,som dom dör utav om de blir obehamdlde. Kan någon informera en okunnig som mig i just dom här frågorna så blir jag glad.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
SV: Är får ömtåliga?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-13 kl 12:46 »
Hoppas det inte gör något att jag frågar om det i den här tråden, skulle kanske gjort en egen tråd?
Men flytta den gärna om den ligger fel.  Som jag ser det finns det många riktigt duktiga får ägare i den här tråden,så jag hoppas på svar vart än det blir  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 19 feb-13 kl 15:59 »
Oj vad svårt det verkar vara att ha får. Varför får just får dessa brister så lätt hela tiden? Har får alltid varit så? Eller är det vissa raser som är mer utsatta?

Får tycker om att dö. Det hävdar åtminstone en fårfarbror här i trakterna.  ;)

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 19 feb-13 kl 16:44 »
Får tycker om att dö. Det hävdar åtminstone en fårfarbror här i trakterna.  ;)
Ja, så kanske det är ;)
Men en sak att tänka på är ju att de allra flesta som skriver här och frågar gör ju det när dom får problem. Om en av mina 49 tackor blir sjuk och jag ber om hjälp så är ju de andra 48 friska och krya men det skriver jag ju inte om här...
 Tänk bara på alla trådar om lammningar som krånglar som brukar dyka upp här varje år...
Dom kan ju skrämma livet ur en ;D
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 feb-13 kl 17:47 »
Vågar man spekulera i kunskapsnivån hos ägarna?  Eller är får väldigt lättskötta men dör ändå?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 19 feb-13 kl 17:54 »
Vågar man spekulera i kunskapsnivån hos ägarna?  Eller är får väldigt lättskötta men dör ändå?

Får är ganska lättskötta men, kräver bättre foder än många tror och det gäller både grovfoder och bete. Det sägs ju att får kan stå i gräs upp till magen och ändå svälta. De behöver fint, spätt gräs  och hö och inte grovt som man ger till hästar och även till kor (kanske inte mjölkkor dock).
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 feb-13 kl 19:16 »
Får är inte jättekänsliga. Men som med alla djur så kräver de sin skötsel och kunskap av sin ägare.
Alla våra husdjursraser är ju förädlade från vilt ursprung och hos får innebär det att de föder större och fler lamm än de hade gjort i det vilda - vilket kräver bättre näring för att klara av det med den lilla kroppen som de har! Lammen växer explosionsartat i slutet av dräktigheten och det är inte ovanligt att en tacka på 55-60 kg får lamm motsvarande 10-12 kg i vikt. Det är en femtedel av sin totalvikt!! Som växer till på ett par månader!! Det är självklart att det kräver rätt skötsel för att kroppen ska klara av det!

Sen är det ju så att får är flock- och bytesdjur. Det innebär att en sjuk individ kan äventyra hela flockens överlevnad... Alltså visar man inte när man är lite hängig :o
Därför uppmärksammar de flesta fårägare inte att ett djur är sjukt förrän det är VERKLIGEN sjukt.
Därav uttrycket att "Får gillar att dö" - först ser de helt normala ut och sedan är de stendöda!!! Där gäller det att hänga med, ge rätt diagnos och sätta in rätt medicin innan djuret dör.

Får är inte alls känsliga, hästar är känsliga!! Fast en del hävdar att det är hästägarna som är mest känsliga!! ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 feb-13 kl 21:00 »
Hej
Tänk att jag tycker precis tvärtom - Får är tåliga o väldig robusta! Men som nämnts ovan krävs det kunskap av människan (som med de flesta andra djur).

Med ett gott djuröga o kunskap kommer man väldigt långt med förebyggande åtgärder.

Sen kan djur oxå bli sjuka eller skada sig precis som vi människor.

Mvh
Magda

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 19 feb-13 kl 21:31 »
Tack för alla bra svar  :D
Ja att dom kan skada sig det vet jag,jag har tex. en katt som har olika sår o repor varje kväll han kommer hem,och några gånger även så illa så veterinär har varit enda alternativet.
Vad jag tänker om det här med fåren,är att dom är alltså avlade att få fler lamm per lammning? och större?
Om man tänker efter så liknar det mycket inom produktions djuren i allmänhet, större kalvar,större lamm,större ägg på så lite foder o rörlighet som möjligt.Större kycklingar (broiler).
Finns det några får raser som är mer likt urfåret? med mindre lam ?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #9 skrivet: 19 feb-13 kl 22:23 »
Mina klövsjö får får mindre lamm (inte färre) får i förhållande till sin kroppsvikt så vist ursprungsfåren har nog lättare lammining, sen är det nog så att nya fårägare är mer utsatta för skador än gamla rävar som jobbar med erfarenhet och rutin. Det gäller alla djurslag man lär sig sin djursort och då vet man vad man ska göra när det går fel
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 20 feb-13 kl 00:39 »
Får är inte jättekänsliga. Men som med alla djur så kräver de sin skötsel och kunskap av sin ägare.
Alla våra husdjursraser är ju förädlade från vilt ursprung och hos får innebär det att de föder större och fler lamm än de hade gjort i det vilda - vilket kräver bättre näring för att klara av det med den lilla kroppen som de har! Lammen växer explosionsartat i slutet av dräktigheten och det är inte ovanligt att en tacka på 55-60 kg får lamm motsvarande 10-12 kg i vikt. Det är en femtedel av sin totalvikt!! Som växer till på ett par månader!! Det är självklart att det kräver rätt skötsel för att kroppen ska klara av det!

Sen är det ju så att får är flock- och bytesdjur. Det innebär att en sjuk individ kan äventyra hela flockens överlevnad... Alltså visar man inte när man är lite hängig :o
Därför uppmärksammar de flesta fårägare inte att ett djur är sjukt förrän det är VERKLIGEN sjukt.
Därav uttrycket att "Får gillar att dö" - först ser de helt normala ut och sedan är de stendöda!!! Där gäller det att hänga med, ge rätt diagnos och sätta in rätt medicin innan djuret dör.

Får är inte alls känsliga, hästar är känsliga!! Fast en del hävdar att det är hästägarna som är mest känsliga!! ;D ;D
;D ;D Håller med till fullo! Ett engelskt ordspråk är väl att "får har som mål i livet att rymma eller att dö" om jag minns det någorlunda rätt!
Får är lätta djur att ha, alltför lätta kanske. Sen är det ju många som skaffar några tackor från en grannby när de köper en gård med lite mark. tror att djuren klarar sig i en beteshage, klippning en gång per år i bästa fall. Ingen maskkoll, ingen kolla på betäckning eller foderbehov, ingen klövvård. De bara går där i hagen. Då får man ju problem! Läser man på lite och frågar runt, här på forumet, men även i verkliga livet hos fårfolk så lär man sig mycket.

Vissa raser har ju en mer naturlig anpassning till fårlivet. De får ett, kanske två lamm. Klarar sig på naturbetesmarker och ett fint hö med eventuellt tillskott av kraftfoder under högdräktighet och efter lamning. Finullsfår med tre fyra lamm kanske inte är nybörjarrasen nr 1, men allmogefår och gutar är ganska jordnära raser som kan rekommenderas!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 20 feb-13 kl 06:14 »
Är det  verkligen så? Finullsfår får alltså 3-4 lamm, vid varje lammning? Hur är det med finullsfår,är dom  avlade för att få fin ull och så som extra bonus får dom 3-4 lamm? Eller är det jag som tycker det låter mycket,det kanske är helt naturligt? Överlever lammen när de är så många?Kanske ska fråga,överlever tackan 4 lamm på en lammning?

Finullsfår är de dubbelt så stora som ett vanligt får  ::) Jag har faktiskt aldrig varit nära får mer än över ett stacket,så det förklarar nog mina korkade frågor  :P

Men jag vill verkligen veta en massa om just får  :-[

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 20 feb-13 kl 06:23 »
Smajsan, får har två spenar så två lamm är ganska lagom  :) jag har en korsning med finull och hon fick två lamm förra året som växte väldigt bra och blev stora  :D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser