Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dugligt kaninhö?  (läst 2291 gånger)

loet

• Västerbotten
Dugligt kaninhö?
« skrivet: 17 feb-13 kl 16:31 »
Såg att mitt hö har en del svarta prickar i sig. Går det att ge till kaninerna ändå eller blir dom sjuka av det? Vad är dom svarta prickarna för något? (art?/ skräp?/annat?)
Det dammar inte direkt och luktar inte mögel, men kanske lite syrligt.

http://i46.tinypic.com/fkqp7b.jpg
http://i45.tinypic.com/35lam41.jpg
http://i47.tinypic.com/330wv0l.jpg
klicka på bilden i länken för att öppna fotot i full storlek

Alternativkliniken

• Södermanland
SV: Dugligt kaninhö?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-13 kl 17:03 »
Det kan nog vara en  form av mögel, jag skulle inte ge det till mina kaniner. Hö ska lukta friskt, och främst och inte ha några svarta prickar. Djuren kan bli jättesjuka av dåligt hö, är de dessutom dräktiga är det riktigt farligt.

Plockat bort reklamlänk. Mvh / Fru Jansson
« Senast ändrad: 17 feb-13 kl 21:28 av Fru Jansson »

sisel

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 feb-13 kl 19:29 »
Min erfarenhet är att när det gäller kaniner och hö, kan man inte vara för försiktig! Jag skulle absolut inte chansa om det finns tillstymmelse till damm eller dålig lukt. De är jättekänsliga och det är väldigt plågsamt för dem, om de överhuvutaget överlever.
Själv råkade jag ge dåligt hö vid ett enda tillfälle i höstas. Det har kostat mig ett antal tusenlappar i veterinärvård...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 feb-13 kl 19:35 »
Om höet luktar friskt, inte dammar, och ser ut som på bilderna, så kan jag inte se att det är något som helst fel på det. Några få minimala svarta fläckar som inte ser ut som mögel, utan snarare kan vara typ flugskit eller att växten haft något insektsangrepp.

Jag skulle glatt fortsatt att ge kaniner av det höet, det ser ut att vara utmärkt kvalitet på det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eurydike

• Småland
« Svar #4 skrivet: 20 feb-13 kl 09:56 »
Är inte så insatt, men blir nyfiken. Jag tycker av bilderna att det ser ut som någon typ av skada på gräset medan det "levde" som ieenilorac också säger.
Borde det inte lukta om det direkt om det är mögligt? I alla andra fall luktar ju mögel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser