Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bomlös sadel  (läst 8397 gånger)

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
Bomlös sadel
« skrivet: 15 feb-13 kl 11:03 »
Passar en bomlös sadel automatiskt alla hästar eller måste den ställas om (är det svårt i så fall?)? Någon som har erfarenhet av bomlösa sadlar? Vad bör man tänka på?

Falin

• -
SV: Bomlös sadel
« Svar #1 skrivet: 15 feb-13 kl 11:11 »
Nja, så enkelt är det nog inte.  ;) Jag som har en häst med ganska mycket manke fick leta ett tag innan jag hittade en som passade.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #2 skrivet: 15 feb-13 kl 13:30 »
Ok, mina har i stort sett ingen manke  :P. Så det är olika storlekar precis som vanliga sadlar? Trodde bomlös innebar att de passade de flesta  :-[. Tänkte att det hade varit smidigt att inte behöva flera olika sadlar.

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-13 kl 12:35 »
Har hästen ingen direkt manke, tycker jag att bomlösa sadlar sitter bra. Titta efter begagnat, inte lågprismodeller. Torison tycker jag har bra modeller. Specialpad behövs till.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 16 feb-13 kl 12:48 »
Enligt principen ska en bomlös passa alla hästar. Men så enkelt är det som sagt inte. Många billiga bomlösa är taskigt sydda och ger ryttare en obalanserad sits. Det kan vara svårt att sitta upp i en bomlös utan att den glider runt.
Helt rätt att leta efter märken som är väl beprövade.

Jag personligen tycker inte om bomlösa, jag testade att ha det till min ena häst som var lite svår med sadel, men blev besviken.
Jag misstänker däremot att jag var lite väl snål för att få tag på något som passade oss båda,
Mycket handlar nog om att hitta en bomlös som du som ryttare passar i. En bomlös sadel ställer oavsett specialpad större krav på dig som ryttare och din balans.

Som jag har förstått det finns det bomlösa som är ställbara. Hur det fungerar vet jag inte.
testa kika in på bukefalos.com (hoppas jag får tipsa om sidan). Det finns många sadelkunniga människor där, men tyvärr går en otrevlig ton genom forumet.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 16 feb-13 kl 12:51 »
Min Skjöldur har ok manke men medfött ngt svankig rygg. Svanken innebär att en vanlig sadel trycker fram och bak men ingen vikt kommer på mitten. Jag har inte bomlös sadel, men en så kallad fårskinnssadel. Helt enkelt fårskinn fastsytt på en vojlock och med stigbyglar till. Bra att lägga något rejält under som fördelar vikten. Fördelen med riktig bomlös sadel är att man sitter lite stadigare och det kan ju vara bra om man är osäker och/eller om hästen är sprallig.

Nickan

• -
« Svar #6 skrivet: 16 feb-13 kl 12:55 »
Jag har en bomlös till mina islänningar, och sadeln har ju ingen bom så den formar sej efter hästen, sen finns det pad som lufter sadeln lite fram om hästen inte har någon manke..
Men det jag fått läsa om nu är att man inte ska sitta och nöta i en bomlös hela tiden för det är inte bra utan det är bra att byta av med en stadig bomsadel. Man bör vara bra balanserad om man ska rida i en bomlös sadel, hästen får bära tyngre om du har dålig balans i en bomlös sadel.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #7 skrivet: 16 feb-13 kl 12:56 »
Svankrygg är svårt, riktigt svårt.
Har du testat bladsadel?

Jag rekommenderar Beduinsadlarna. Helt fantastiska sadlar!

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

pindel

• Småland
« Svar #8 skrivet: 17 feb-13 kl 16:41 »
Jag har provat några olika bomlösa sadlar till olika hästar.

Den sk "soffkuddesadeln" är jätteskön förstås. Den har inga paneler utan används med en särskild pad som skapar en kanal över ryggen. Min pad har skitoinlägg (inlägg i tempurmaterial) som fördelar vikten väldigt bra. Denna typ av sadel passar alla hästar, då det blir ungefär som en stadigare barbackapad med stigbyglar. Det gäller att själv ha god balans, både för hästens skull men också för din egen skull (min sadel snurrar gärna med ryttare som sitter snett). På en rund häst hamnar man också lätt i spagat- eller stolssits tyvärr.

Jag har också haft en Star Trekk Espaniola. Den går att byta framvalv på (finns också med ställbart framvalv), och panelerna är flyttbara, så den går att modifiera till de allra flesta hästar. Jag hade min till såväl klotrunt och svankryggigt kallblod, tunn varmblodstravare, grov lipizzaner, tunn PRE och en liten kallblodskorsning. Hästarna gillade den verkligen och man sitter väldigt skönt i den. Men som de flesta bomlösa så släpper den igenom alla dina hjälper väldigt tydligt till hästen, och min nuvarande häst kräver något stadigare. Därför rider jag i flexibomsadel idag, och syrran tog glatt över Espaniolan.

Tycker absolut du ska prova bomlöst! Finns det någon du kan låna sadel av och testa? Var bor du?

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 17 feb-13 kl 18:40 »
Jag har en Startrekk Dressage som ser ut som en vanlig dressyrsadel. Den har koppjärn som man själv kan byta för att justera bomvidden, som tex Wintec-sadlarna också har, och bossor under så att man inte behöver ha en specialpad.

Karlssonsbacke

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 19 feb-13 kl 15:35 »
Hej,
Har någon testat Sensation Ride?

är sugen på en sådan och undrar om de är så bra som de låter!
http://www.softsaddles.info/sensation.htm

Har haft en Startrekk Espaniola men tyckte den var för "fast", formade sig inte så mycket som jag ville att den skulle. Lånade en kompis ST Espaniola och den var väldigt mjuk och skön men var nog en av de första som tillverkades så de kanske har hunnit ändras en del. Jag tycker också att den sadeln var onödigt tung eftersom jag hellre rider barbacka i dressyren och mest behöver nåt att rida ut i.

Wintec Dressage tycker jag också var för hård.

Prestige Modena med omvärmningsbar bom, tja jag behövde värma om den ganska många gånger då min häst ändrade sig rätt mycket under den perioden och det är lite drygt att vara av med den en-två veckor i sträck.

Av alla dessa sadlar fick hästen efter en tid bullar bakom sadeln så nånstans har blodflödet troligen strypts. Nu letar jag efter en mer eller mindre mjuk sadel men med uppbyggnad i sätet så att jag kan sitta skönt (pållen är BRED!).

Mvh
Ylva

isa

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 24 feb-13 kl 11:13 »
Hej
Har en Sensation Ride Hybrid sedan ca 2 månader tillbaka, är mkt nöjd med den. Den är både mjuk och stadig. Den ligger still när hästen gjorde ett tvärkast.
Har en häst som är lätt överbyggd, är ca 105-110 grader bred över manken. 48 cm långt sadelläge. Kruxet är att min bak är stor och jag behöver en stor sitsstorlek. Har en 18,5 nu och den passar mig perfekt.
Blev trött på sadelletandet och ville egentligen inte ha denna typ av sadel. Men efter ett besök hos återförsäljaren blev jag såld. Men det var stor skillnad att prova den på sadelbocken och sedan hästen.
Först hade jag hemma G4an, ren dressyrmodell. Passade mig inte alls, kändes som man klämdes ihop mellan fram och bakvalv. Hade tur att det fanns en annan sadel på ingång, en rymlig Hybrid. Kände direkt att det passade både mig och hästen. Men ingen sadel att hoppa i, så på sikt skall jag ha en bomsadel med rundbossa.
Gammal är äldst.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #12 skrivet: 24 feb-13 kl 11:44 »
Måste bara fråga nu när jag ser att så många med erfarenhet svarat i den här tråden. Varför är egentligen bomlösa sadlar bra? Jag har liksom tänkt att det måste vara skönare och friare för hästen, men riskerar det inte att bli som om man bär en tung ryggsäck? Där vill man ju ha en ram som fördelar trycket från säcken, är det inte samma sak med en sadel? Att bommen fördelar trycket (om nu sadeln är korrekt anpassad till hästen, vill säga.) Jag har kommit fram till att även om det verkar väldigt bekvämt med en bomlös, har jag så dålig balans att jag kommer fortsätta med en vanlig sadel tills jag fått en bättre balans. När nu det kommer att hända... ::) :P ;D

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #13 skrivet: 24 feb-13 kl 19:00 »
Blir lite tveksam när jag läser många av svaren. Tänkte att det hade varit smidigt, men har aldrig provat en själv.
Har haflinger och ardenner härhemma :-).

isa

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 24 feb-13 kl 20:45 »
klart att en sadel med bom fördelar tyngden bättre. men vet flera som bara rider bomlöst och de har inga problem med det.
Fördelen med bomlöst att du kan samma sadel om hästen ändrar form.
har provat sadeln på 2 andra hästar, och den låg bra på dom med.
Nu har jag ju bara provat sensation sadeln och har alltid ridit i vanliga sadlar tidigare.
Tycker inte jag har några svårigheter med balans el något. Fungerar fint.
Tycker den bomlösa sadeln är ett bra komplement till en vanlig sadel.
Ser att Bokdungen bor i skåne, du kan få prova min sadel om du är intresserad.
Gammal är äldst.

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 25 feb-13 kl 10:40 »
Jag säger som isa, att en bomsadel som sitter bra fördelar trycket bättre än en bomlös. Men..... en häst som rids och utvecklas ändrar sig också i ryggen kontinuerligt, varpå man får byta bomsadeln ofta.
Hästen som jag har den bomlösa sadeln till är väldigt tydlig med om sadeln passar henne eller inte, så för mig är det lätt att säga att den är jättebra till just henne. Och vi har provat måååånga bomsadlar.  ;D När hon breddar sig byter jag koppjärnet, och till skillnad från de bomsadlar man kan byta järn på så blir inte den bomlösa mer svängd ju vidare jag gör den.

Jag tycker att fördelen med bomlöst är samma som nackdelen; man kommer väldigt nära hästen och det blir lättare att påverka den och hitta en gemensam tyngdpunkt. Av den anledningen skulle jag nog inte rida in en unghäst i bomlöst, eftersom jag inte litar på att jag skulle kunna vara i balans och jämvikt tillräckligt för att skola en ung häst som själv kanske är lite vinglig.

Klara P

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 10 apr-13 kl 17:53 »
Måste bara fråga nu när jag ser att så många med erfarenhet svarat i den här tråden. Varför är egentligen bomlösa sadlar bra? Jag har liksom tänkt att det måste vara skönare och friare för hästen, men riskerar det inte att bli som om man bär en tung ryggsäck? Där vill man ju ha en ram som fördelar trycket från säcken, är det inte samma sak med en sadel? Att bommen fördelar trycket (om nu sadeln är korrekt anpassad till hästen, vill säga.) Jag har kommit fram till att även om det verkar väldigt bekvämt med en bomlös, har jag så dålig balans att jag kommer fortsätta med en vanlig sadel tills jag fått en bättre balans. När nu det kommer att hända... ::) :P ;D

Du har rätt, en rätt anpassad bomsadel fördelar trycket mest optimalt. Men kruxet som jag har förstått är att när man provar in sadeln efter hästens rygg så är den i vila. När hästen sedan jobbar blir rygglinjen en helt annan, och då ligger bomsadeln inte optimalt längre... :-\
Tror att det finns för -och nackdelar med båda varianter, men jag rider bomlöst och är jättenöjd. Hästarnas respons är bra och man får helt klart bättre kontakt med hästen!

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #17 skrivet: 10 apr-13 kl 19:28 »
Får se vad det blir till pållen. Han är iväg på inridning nu, så får ta tag i det sen när han kommer hem igen  :D

rimfrost

• Småland
« Svar #18 skrivet: 16 apr-13 kl 14:41 »
Jag har en Barefoot dressyr. Det finns tre framvalv att välja på, smalt, medium och vid.  Det vida passar inte på min nordsvensk men det finns ett mjukt framvalv att lägga i. Har inte testat detta på min nordsvensk då jag främst använder sadeln till min D-ponny.
Som skrivet ovan kräver en bomlös sadel mer balans av ryttaren. Första gångerna jag red i min tyckte jag det kändes som att rida barbacka med stigbyglar. Den gled lätt sidvärts. Detta är lätt avhjälpt med en antiglidpad. Finns på börjes för lite under 200. Med antiglidpad ligger min sadel helt stilla både vid uppsittning och ridning. :) Jag ångrar inte mitt köp, man kommer närmre hästen och sitter mjukt som i en fåtölj. I alla fall i Barefoot. :) Bra knästöd är det också. :)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Vild

• -
« Svar #19 skrivet: 24 jun-13 kl 08:21 »
Bommens uppgift är att fördela ryttarens vikt på en jämn yta, så den funktionen har inte en bomlös sadel. Det finns olika typer av bomlösa sadlar, halvbom och läderbom, eller rena barbackasadlar av olika material. För hästens del fyller en bomlös sadel ingen funktion egentligen, utan det är mest en fråga om att ryttaren sitter stabilare än barbacka.

Jag har alltid varit skeptisk till bomlösa alternativ, men har själv betalat 14000:- för en StarTrekk (den har halvbom) som jag har på min nordsvensk. Jag rider endast barbacka, men vid olika tillfällen kan man vilja ha en sadel, tex om hästen har en spattig dag eller liknande. För sin egen stabilitets skull, då är det väldigt bra med en sadel som är mjuk och formar sig efter hästen för i perioder är han mer musklad än andra osv. Min sadel har flyttbara paneler och är mjuk så den håller hals ryggrad fri, jag sitter stabilt och den formar sig bra efter hans kropp. Den fördelar väl min vikt en aning eftersom att den har halvbom men det är inget att räkna med. Den sitter lika stabilt som en bomsadel dessutom, vilket är mer än vad man kan säga om andra bomlösa alternativ jag provat.

Min systerdotter som rider min häst ibland köpte nyss en barbackaadel, som inte har någon som helst bom och är gjord i nån form av tempuraktigt material med flyttbara paneler för att skapa en luftspalt för ryggraden. Man ska aldrig köpa en sadel som inte lämnar utrymme för ryggraden. Den sadeln får hon använda om hon rider ut då och då och inte står i stigbyglarna/rider lätt utan bara sitter ner. Jag tror inte att den sadeln är bra i längden för hästen men vid enstaka tillfällen är den mjuk och följsam och stör honom inte. Det är inte heller en sadel för en tungviktare, hennes 55 kg eller vad hon nu väger, orkar panelerna bära, men väger man mer så riskerar luftspalten att påverkas.

Bomlöst skulle jag inte rekommendera att rida i 7 dgr i veckan, då hade jag hellre köpt en välpassad bomsadel. Men det är ju bättre än att rida med en dålig bomsadel. Och köper man en bomlös sadel ska man nog titta på dom bättre märkena så att man får en stabil och rak sadel som håller formen. Annars förespråkar jag barbackaridning, eller variation. :)

Svar till TS: Jag tycker att Star Trekk fungerar bra på manklösa hästar. Men alla bomlösa sadlar passar inte alla hästar. Star Trekk har som sagt flyttbara paneler så att du kan anpassa den efter hästen litegrann dock. Om du ska köpa en bomlös sadel, försök att hitta en sadelprovare som kan just bomlöst. Jag måttbeställde min sadel efter hästen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser