Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla tomat på frilad  (läst 8578 gånger)

vindensbonig

• Gäst
Odla tomat på frilad
« skrivet: 14 feb-13 kl 12:36 »
Som rubriken säger så vill ja veta om det går att odla tomater på friland  och is å fall vilka sorter ?

Vitis

• Skåne
SV: Odla tomat på frilad
« Svar #1 skrivet: 14 feb-13 kl 12:48 »
Vid en solig vägg, i svarta hinkar, har jag lyckats ganska bra. Annars tveksamt, om ens något, moget.

Beror såklart på var man bor. Kanske en fördel att bo lite längre norr ut än vad jag gör (Skåne), här brukar "uteplantorna" stryka med av potatisbladmögel innan nåt hunnit mogna.

Naturligtvis olika år från år, senaste sommaren var inget vidare. Mer sol och värme hade hjälpt även för växthusodlingen.

Man kan kompromissa och bygga enkla tunnlar av plast och armeringsjärn, bevattningsslang, elrör eller vad man nu har till hands.

Annars är det kul att bygga växhus!  :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 feb-13 kl 12:58 »
Vid en solig vägg, i svarta hinkar, har jag lyckats ganska bra. Annars tveksamt, om ens något, moget.

Beror såklart på var man bor. Kanske en fördel att bo lite längre norr ut än vad jag gör (Skåne), här brukar "uteplantorna" stryka med av potatisbladmögel innan nåt hunnit mogna.

Naturligtvis olika år från år, senaste sommaren var inget vidare. Mer sol och värme hade hjälpt även för växthusodlingen.

Man kan kompromissa och bygga enkla tunnlar av plast och armeringsjärn, bevattningsslang, elrör eller vad man nu har till hands.

Annars är det kul att bygga växhus!  :)
Jo vit men dyrt  var för min fråga var att ja hörde någon som hade odla på friland  där av min fråga hade ju vare lite spännande om man kunna  :) fast man kanske kan bygga enkla mini växt hus för var planta med armeringsmatta och byggplast ? enkelt och billigt i så fall .

Moëll i Trädet

• -
« Svar #3 skrivet: 14 feb-13 kl 13:20 »
Vi har odlat tomat i hinkar längs en södervägg i flera år och det gick sådär, ett år av fyra blev det bra, så man tröttnar.
Så för några år sen slog vi till och byggde ett enkelt växthus längs väggen,10 meter långt och 1,8 meter brett. Det är träramar klädda med växthusfolie som vi sätter upp och plockar ner vår och höst, tar en timme/gång för tre pers. Fantastisk skillnad blev det, mängder av tomater VARJE år, så jag skulle inte rekomendera frilandsodling, lite mera jobb, men flera gånger roligare i växthus när man kan skörda överflöd varje år.
Plastfolien kostade ca 2000:- och verkar hålla väldigt länge när den övervintrar inomhus
"Kärleken är livets bäste vän"

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 14 feb-13 kl 13:31 »
Finns frö till frilandtomater - har fått för mig att de är bättre till just friland fast det funkar med andra oxå. Annars kan du djupgräva, förbättra, gödsla rejält längs en södervägg, sätta ut plantorna när det är dags och hjälpa dem att hålla värmen med gamla fönster som du bara lutar över plantorna mot väggen.
Ha tomater långt ifrån potatisodlingen är ett annat tips.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 feb-13 kl 13:33 »
Finns frö till frilandtomater - har fått för mig att de är bättre till just friland fast det funkar med andra oxå. Annars kan du djupgräva, förbättra, gödsla rejält längs en södervägg, sätta ut plantorna när det är dags och hjälpa dem att hålla värmen med gamla fönster som du bara lutar över plantorna mot väggen.
Ha tomater långt ifrån potatisodlingen är ett annat tips.
Var kan man hitta dom fröna har sökt men inte hitta  men ja är väll för dålig på att ska misstänker ja.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 14 feb-13 kl 13:34 »
Var kan man hitta dom fröna har sökt men inte hitta  men ja är väll för dålig på att ska misstänker ja.
Köpte mina på Coop i förra veckan  :D Dom heter "Moneymaker".
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 feb-13 kl 14:05 »
Köpte mina på Coop i förra veckan  :D Dom heter "Moneymaker".
Tack :)

Existens!

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 feb-13 kl 14:38 »
Lovande namn  :)

AK Corall

• Småland
« Svar #9 skrivet: 15 feb-13 kl 08:42 »
Vi har de senast åren odlat hälften av våra tomater i färsk hästgödsel på friland. De hinner inter mogna under sommaren men vi skördar de gröna frukterna på innan frosten och låter dem mogna inomhus i glasbunkar, på så sätt har vi färska tomater långt in i november.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 feb-13 kl 08:50 »
Vi har de senast åren odlat hälften av våra tomater i färsk hästgödsel på friland. De hinner inter mogna under sommaren men vi skördar de gröna frukterna på innan frosten och låter dem mogna inomhus i glasbunkar, på så sätt har vi färska tomater långt in i november.
A va fin hästskit har ja ju så det blir över det ska ja prova.  Tack för tips.

Myrkott

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 15 feb-13 kl 09:42 »
En sort jag gillar och som gett mogna tomater på friland är en rysk sort som heter Sibirjak. Runåbergs fick jag frö ifrån, annars kan man säkert få från Tomatklubben. En bra grej med den sorten är att den tycks stanna i växten vid 80-100 cm, vilket är praktiskt.

Skyddat läge, massor av näring och sol gäller. Tänk på att frilandstomater absolut inte får stå nära potatis eller i jord som det odlats potatis i dom senaste åren. Då kommer bladmöglet som ett brev på posten.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 feb-13 kl 09:46 »
Skrives upp  för in hanlig  tackar .Myrkott

grisslan

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 15 feb-13 kl 10:03 »
Visst går det att odla tomater på friland, frågan är i vilken zon och i vilket läge....
En sort som heter "Sub arctic plenty" är lämplig för friland.
Lycka till med tomatodlandet. Tomater e kul!  :)
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 feb-13 kl 10:37 »
Zon har ja nog ingen koll på men bor i norra Värmland . Och tack för tips

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #15 skrivet: 15 feb-13 kl 12:15 »
det finns flertalet sorter som passar för friland. Vill du ha busk så finns bla tiny tim, tiny tiger, tigrett gul, tigrett röd, silver fir tree
jag sitter och jobbar med årets tomatlista som vi ska ha på Åkraberg i år, kolla gärna olika sorter där.
här e listan: http://www.akraberg.se/akraberg/resources/tomatlista-2013.pdf

danske export e oxå för friland, men blir lite högre.
sen har du ju ampeltomater om du har möjlighet att hänga :)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #16 skrivet: 16 feb-13 kl 05:40 »
Jag odlade ett 20-tal plantor av sub arctic plenty på friland förra året. De växte väldigt bra, de krävde dock att man stöttade dom ordentligt eftersom dom blev ganska omtåliga för blåsten. Tyvärr så var ju förra sommaren en katastrof rent vädermässigt så inte en enda planta mognade innan hösten kom. Däremot var de översållade med gröna, fina frukter. Men inga hann mogna.

Men jag ska föröka i år igen! Skam den som ger sig och i år blir det ett bättre odlingsväder, jajamän!

« Senast ändrad: 16 feb-13 kl 14:16 av Grendela »
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

vindensbonig

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 feb-13 kl 09:13 »
Jag odlade ett 20-tal plantor av sub arctic plenty på friland förra året. De växte väldigt bra, de krävde dock att man stöttade dom ordentligt eftersom dom blev ganska omtåliga för blåsten. Tyvärr så var ju förra sommaren en katastrof rent vädermässigt så inte en enda planta mognade innan hösten kom. Däremot var de översållade med gröna, fina frukter. Men inga hann mogna.

Men jag ska föröka i år igen! Skam den som ger sig och i år blir det ett bättre odlingsväder, jajamän!
Härlig hejar lite då om det nu kan göra någon nytta :) ja ska också prova så klart  :D

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 feb-13 kl 09:41 »
Jag har inte mycket erfarenhet, men det jag provat är att odla tomater på balkong, både i Luleå och i Stockholm, samt på friland, när jag bodde i radhus i huvudstaden.

I luleå fick jag en ganska liten, men väldigt välsmakande skörd. När jag bodde i radhus betydligt mer, men de smakade inte lika mycket. Jag hade då köpt plantor på plantskola, eftersom jag flyttade precis i maj, och därför inte hann med att dra upp egna. Jag satte tomaterna i ett skyddat hörn, vägg på ena sidan och staket på andra. Vindstilla och soligt. Det var en ganska regnig sommar, så jag behövde inte vattna så mycket. Allt hann inte mogna, men jag gjorde syltade tomater av de som var gröna när hösten kom.

Ska prova tomater i år här i västergötland. Bygga nån enkel form av växthus, men kanske även stoppa ner ett par plantor på friland i skyddat läge...

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #19 skrivet: 16 feb-13 kl 20:58 »

Jag valde för några år sedan noga ut dessa två sorter för friland/kruka utomhus:

Yantarnyi är en orange-gul rund tomat 40 gr, mycket god smaken är len med liten syra och sötma, segt skal. Buskig planta, blir ca 60 cm hög, passar bäst ute i kruka, tidig sort sätter frukt även vid kyla. Rysk(Sibirisk)

Outdoor girl en utomhustomat med röda runda tomater och med mycket god smak, tomaten väger ca 50 g. En tidig utomhus sort som inte behöver tjuvas men behöver stöd, plantan blir ca 1 m hög.

Fröer beställde jag från tomatklubben, men beskrivningarna ovan hittade jag på den här sidan:

http://www.imitt.nu/Plantor.htm

Därifrån verkar man kunna beställa även uppdragna plantor.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser