Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakta kanin  (läst 3249 gånger)

trassla

• Gäst
slakta kanin
« skrivet: 13 feb-13 kl 11:42 »
Jag undrar hur man gör när man skall slakta kaniner? skall man ha dem i knäet och slå till dem i nacken? Såg på farmen, och där la de en kanin på en vedkubbe, och sedan högg de tydligen huvudet av kaninen. Snälla, kan någon tala om hur jag skall göra steg för steg, vid slakt av kanin.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: slakta kanin
« Svar #1 skrivet: 13 feb-13 kl 12:03 »
Om de högg huvudet av kaninen utan bedövning, så var det olagligt.

Enklast är om man är två, en håller kaninen, med ett fast grepp om bakben respektive framben, den andra tar ett bra tillhygge, t ex ett järnrör eller brynjärnet som man skärper knivar på, och slår kaninen i huvudet, precis framför öronfästet. Är man ensam håller man kaninen på ett bord med ena handen, och slår med andra.

Sedan avblodar man genom att med en kniv sticka precis under huvudet, framför ryggraden och sedan snabbt vända kniven så att eggen är riktad mot ryggraden. Man skär vid båda sidorna av ryggraden, så att båda halspulsådrorna skärs av. Med lite övning kan man göra detta utan att skära av matstrupen. Lämpligen övar man på en redan död och avblodad kanin. Själva momentet att slå kaninen i huvudet övar man lämpligen på ett mjukisdjur i lämplig storlek och form. Kaninen avblodas lämpligen hängande i bakbenen, man kan trä en repögla om benen, eller sätta s-krokar i senan vid fotleden.

När kaninen är avblodad ska den flås. Det kan man göra antingen på ett bord eller när den hänger i bakbenen. Man flår antingen som med större djur, att man skär upp huden på insidan av benen och längs med magen, eller genom att man skär upp vid analen och bakbenen och sedan kränger av huden så att den blir som ett rör. Då klipper man av frambenen vid fotleden och tar av huvudet när man kommer dit. Jag föredrar att göra som med större djur, eftersom det är det jag är mest van vid. Bra beskrivning finns i en gammal åter. Det är viktigt att man inte punkterar magen när man flår.

Sedan tar man ur kaninen. Man skär försiktigt upp buken, med början vid bäckenet. Man har ett finger som skyddar knivspetsen och som alltså följer med i knivrörelsen inne i kaninen, så att knivspetsen inte kan punktera mage och tarm. Sedan tar man ur tarmpaketet, genom att först packa avföringen så att man får en bit ändtarm som är fri från bajs, där skär man av ändtarmen. Man lyfter ut hela tarmpaketet, fram till mellangärdet. Ta vara på levern om kaninen är yngre än 1 år, och alltid varit frisk. Var försiktig så att gallan inte går sönder. Ta sedan ut hjärta och lungor, ta tillvara hjärtat. Skär upp bäckenet och ta bort det sista av ändtarmen. Skölj kaninen väl och häng den i bakbenen så att den torkar upp. Den ska hänga åtminstone tills likstelheten släppt.

Sedan styckas kaninen, eller packas hel. Eller tillagas direkt. Kanin är gott.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #2 skrivet: 13 feb-13 kl 12:19 »
Här är en bra länk, men utförlig beskrivning!

http://gotlandskaninen.se/smf/index.php?topic=377.0
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 feb-13 kl 12:31 »
Finns det inte en tråd en tidigare med bilder å allt vill ja minnas ?

Gösta

« Svar #4 skrivet: 14 feb-13 kl 22:51 »
Trassla, ska du följa svensk djurskyddslag så bör du lära dig slakten av en erfaren slaktare som är van vid djurslaget.
Att bedöva och avliva ett djur oberoende av art bör inte göras på egen hand av en oerfaren person.
Man ska ha respekt för liv!
Gösta

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 15 feb-13 kl 11:57 »
Det är ett bra tips att man ska lära sig av någon som är erfaren. Men har man slaktat lite olika djurslag, så är det faktiskt inte så stor skillnad att slakta ett nytt djurslag, om de inte skiljer sig väldigt mycket anatomiskt. En gås är t ex större än en anka, men man beter sig identiskt vid slakten. Skillnaden mellan att slakta ett får och en gris är också rätt marginell faktiskt, om man flår grisen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 15 feb-13 kl 12:23 »
jag såg oxå på farmen men de klubbade väl kaninen först och sen hög av huvudet eller såg jag fel?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

vindensbonig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 feb-13 kl 13:33 »
jag såg oxå på farmen men de klubbade väl kaninen först och sen hög av huvudet eller såg jag fel?
Nä det stämmer vad ja såg i alla fall.

mikatela

• Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
« Svar #8 skrivet: 21 feb-13 kl 20:57 »
På Farmen slog dom först kaninen i nacken och därefter vid avblodningen valde Gutta att hugga av huvudet helt.

När vi slaktade mina var vi i ett slaktrum så vi la kaninerna på golvet och därefter fick dom slag bak i nacken så dom tuppade av och därefter snabbt avblodning sen fick dom ligga och sprattla ur sig blodet med hjälp av dödsryckningarna.

trassla

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 feb-13 kl 20:59 »
Jag missade visst att skriva att de klubbade kaninen först och sedan högg huvudet av kaninen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser