Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkonkycklingar innomhus  (läst 1951 gånger)

Ghjert

• Man med fru och två barn.
    • Blekinge
Kalkonkycklingar innomhus
« skrivet: 13 feb-13 kl 10:22 »
Hej.
Jag har tidigare haft en del höns och kycklingar, och förra året började vi med sommarhöns på våran Ölandsgård till släktens stora förtjusning.
Funderar nu på att skaffa en kalkonkvartett att ha för uppfödning över sommaren. Meningen är att de ska vara sällskap, och till hösten tänkte jag slakta för trevliga middagar i höst och vinter. För att de ska hinna bli en måltid för 4 vuxna + barn vardera, borde de väl vara stora nog att kunde börja gå ute direkt vid sommarens början, dvs ca 8 veckor gamla (vad jag läst mig till på denna tråden). Värkar dock som d kan vara svårt att få tag på kalkonkycklingar i denne storlek precis på början av min semester, så jag funderar på att ev. Skaffa ägg till klockaren, ev. köpa små kycklingar att ha inomhus tills vi åker iväg. Sambon inte förtjust över att ha kalkonkycklingar i våran 3:a, främst pga allergi. Frågan blir därför:
Vet någon om en säker leverans av kycklingar redo att gå ute början på vecka 26? Om inte, hur länge kan man ha kalkonkycklingar inne i lägenheten utan att det blir för mycket damm och lukt? Ett tredje alternativ: vet någon om någon runt Karlskrona som kan förvara ett gäng kalkonkycklingar fram tills början på sommaren då de enligt plan skall vara 8v gamla?
Intresserad av Ölandshöns, Bronskalkoner och ekologisk och fairtrade livsstil. Bor f.n. i lägenhet, men drömmer om hus med stor tomt där höns, kalkoner, barn och vuxna kan leka loss. Vi är sommarölänningar och känner starkt för denna underbara ö, försöker ha sommarhöns och ev. sommarkalkoner årligen

Myrkott

• Östergötland
SV: Kalkonkycklingar innomhus
« Svar #1 skrivet: 13 feb-13 kl 10:47 »
Åtta veckors kalkonkycklingar är stora som höns ungefär, så att kläcka dom själv och ha dom inne i lägenheten fram tills dess känns som ett opraktiskt alternativ, även om dom bara är fyra stycken  :)
Om ni har balkong skulle dom teoretiskt kunna gå där, med någon form av skyle med värmelampa. Då kan dom vara inomhus i en kaninbur eller liknande dom första veckorna och flytta ut på balkongen när dom vuxit ur buren.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkonkycklingar innomhus
« Svar #2 skrivet: 13 feb-13 kl 17:10 »
Kan du få tag i Slakthybrid kalkoner (BUT 10) så hinner de växa upp till slaktstorlek över sommaren. Ingelstad kalkon slaktar hönorna vid 10 veckor och då väger de 5 kg slaktade. Tipparna väger mer än hönorna även i den åldern men Ingelstad föder upp dem längre för att ha dem till styckdelar.

Tänk på att en kalkon som väger mer än 7,5 kg slaktade inte går in i en vanlig svensk ugn om man inte styckar den  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

1659 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser