Hej.
Jag har tidigare haft en del höns och kycklingar, och förra året började vi med sommarhöns på våran Ölandsgård till släktens stora förtjusning.
Funderar nu på att skaffa en kalkonkvartett att ha för uppfödning över sommaren. Meningen är att de ska vara sällskap, och till hösten tänkte jag slakta för trevliga middagar i höst och vinter. För att de ska hinna bli en måltid för 4 vuxna + barn vardera, borde de väl vara stora nog att kunde börja gå ute direkt vid sommarens början, dvs ca 8 veckor gamla (vad jag läst mig till på denna tråden). Värkar dock som d kan vara svårt att få tag på kalkonkycklingar i denne storlek precis på början av min semester, så jag funderar på att ev. Skaffa ägg till klockaren, ev. köpa små kycklingar att ha inomhus tills vi åker iväg. Sambon inte förtjust över att ha kalkonkycklingar i våran 3:a, främst pga allergi. Frågan blir därför:
Vet någon om en säker leverans av kycklingar redo att gå ute början på vecka 26? Om inte, hur länge kan man ha kalkonkycklingar inne i lägenheten utan att det blir för mycket damm och lukt? Ett tredje alternativ: vet någon om någon runt Karlskrona som kan förvara ett gäng kalkonkycklingar fram tills början på sommaren då de enligt plan skall vara 8v gamla?