Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frigående djur (får, get, gris)  (läst 5654 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Frigående djur (får, get, gris)
« skrivet: 12 feb-13 kl 22:31 »
Hej, vi går i tankarna att skaffa något annat än bara fjäderfän när vi flyttat. Jag har sett att vissa har getter frigående, vilket tycks fungera bra.
Jag undrar då era erfaranheter av att ha getter frigående.

Undrar även om det går att ha minigris och får frigående eller om de rymmer till skogs då? ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

dwinn

• medvetande, intelligens, mod, ljus, kamp
    • Östergötland
SV: Frigående djur (får, get, gris)
« Svar #1 skrivet: 12 feb-13 kl 22:43 »
Prova!

Djuren rör sig och uppehåller sig där dom hittar bra foder, känner sig skyddade mot vilt o annat som kan uppfattas hotande, o av en rad andra faktorer.
Jag har mina får fria för det mesta, men i början hängde jag mkt med dom för att styra bort dom från platser där dom inte skulle vara samt präglade dom
starkt på mig så att de kommer så fort jag ropar.

Djur ä inga maskiner, det är ju det som är det roliga, släpp ut dom o se vad som händer, det är kul!

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 13 feb-13 kl 07:22 »
En kompis hade en frigående gris, minns inte om det var mini eller hängbuks. Han brukade valla in stutarna när det var dags för mat. Det funkade fint tills den dag då de också skaffade amkor.  De var väldigt beskyddande och hade ihjäl grisen.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 13 feb-13 kl 07:57 »
Hur roligt det än må vara att ha djuren lösgående så är det oansvarigt (:)
Förutom rovdjur så finns det andra faror som tex bilar & lösspringande hundar.
Dom kan skrämma en häst till sken vilket inte är så kul för ryttaren..
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 13 feb-13 kl 07:58 »
Har förresten en annan kompis, med får, där stängslet bara är för syns skull. Fåren är lika mycket innanför som utanför. Men inte springer de till skogs i alla fall!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 13 feb-13 kl 09:40 »
Under perioden nov.-maj, är våra gutar frigående. Stannar där maten serveras! När betet börjar, flyttas de till sina sommarhagar med stängsel, annars är det svårt att hitta dem. Vi bor på en ö, och här finns inga bilar

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 13 feb-13 kl 21:37 »
Vi bor på en ö, och här finns inga bilar

Låter underbart!! Inga stora rovdjur heller då ;D
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 15 feb-13 kl 15:57 »
Jo då, på andra sidan sundet gränsar Rialareviret, hade besök av vargen på isen, men de travade bara förbi!

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #8 skrivet: 15 feb-13 kl 18:41 »
 Jag har haft getter frigående och det har fungerat bra, de lämnar aldrig gården. Enda problemet har varit att förbipasserande har stannat och påpekat att getterna har rymt.

I början när de bara var några veckor kunde de ibland springa mot de förbipasserande, men ganska snart så slutade de att bry sig i allt som kom förbi, både barn, hundar, och hästar. De har också respekt för bilar och scootrar och håller sig ifrån dem. Vi brukar ta dem på promenad ibland men de har aldrig gett sig iväg på egen hand.

Enda problemet jag ser med frigående getter är att de äter upp alla vinbär, krusbär, humle, blommor och annat som man kanske själv vill ha, de hoppar också på bilarna vilket kan ge repor.

Indelt

• Lite nördig med torprenovering, djur, ympning, mm
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 15 feb-13 kl 19:44 »
Har en vän som ficj getterna - frigående - uppätna av lokatten. Själv fick jag två instängslade getter tagna i höstas. Med dagens rovdjurspolitik kan vi glömma dom gulliga Sörgårdsdrömmarna ;)
Jag VET att du inte ville diskutera rovdjursaspekten på detta Daniel, men den Värmländska verkligheten är snart Svensk, tyvärr.
Glöm drömmen och skaffa bössa ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 17 feb-13 kl 05:26 »
Om man tar in dem om nätterna och själv är ute om dagarna minskar risken väsentligt för rovdjursangrepp.  Get och får går ganska bra ihop, medan gris måste vara personlig vän med de djur den ska gå ihop med.  Grisar gillar allt som smakar gott!  Det för förresten getterna också, och grannens äppelbark är smaskens!

Drömmen är fin, och kan vara genomförbar, men bara om alla förutsättningarna finns.  Brunstande getter kan gå miltals för att hitta en partner, jag tror att både får och gris också gör det.  - Vem skulle inte göra det, förresten ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Indelt

• Lite nördig med torprenovering, djur, ympning, mm
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 17 feb-13 kl 09:27 »
Skönt att du har humöret uppe och ger hopp trollmor :)
Jag har periodvis tagit in alla djur nattetid, men slappnade väl av i fjol :P
Egentligen tror jag man ska bo mer ensligt än mig tom om man ska släppa kritterna lös  :o
Här är ju bara sju hundra meter ner te grannens fina äppelträn....
En viss frustration infinner sig dock när varg o lo ska få sprida sig som nu......
Äh ja går ut å klapper killing å blir på gott humör :)
PS och viss förståelse finns ju för de som likt en annan kan knalla nån mil för lite kärlek :) DS
« Senast ändrad: 17 feb-13 kl 09:38 av Indelt »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #12 skrivet: 20 feb-13 kl 14:07 »
Om grisarna är betryggande stora, som Linderöd eller Duroc, och fullt utväxta och de då går med getterna och fåren, så kommer de flesta Vargar och Lodjur att anse att resuranten har väl höga priser.! ;)   Men det bygger på att gallt och sugga har vuxit upp med getterna och fåren från det den blev avvand!  Vill man ytterligare göra resturantbesöken avskräckande för Varg och Lo så kan människa och hund dagligen "pissa" in reviret, men det gäller att förnya detta dagligen och särskilt efter regn och snöfall.  Det fungerade väl de två år vi hade Varg i mitt närområde. H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 20 feb-13 kl 15:29 »
Det blir slätt effter getter. Inget som stickerupp blir kvar i längden. Har haft en get med killing lös på tomten halva sommaren och delar av hösten. Det gick bra men skulle de varit lösa sen våren hade det inte blivit några rabatter kvar. Nu drogs de också till sina vänner i hagen och betade mycket runt där. Getter är lite som höns och är lite bundna till där de bor. Men brunst gör att de kan gå mycket långt. Så det går nog bra ibland men inte som enda lösning.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser