Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  [Vaktel] 6-8veckors "gammlingar" till bef. grupp?  (läst 1387 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
[Vaktel] 6-8veckors "gammlingar" till bef. grupp?
« skrivet: 12 feb-13 kl 20:57 »
Jag man sätta in 6-8veckos gammla vaktlar till en befintligbgrupp vaktlar på 8månader?

Xoot

• Gäst
SV: [Vaktel] 6-8veckors "gammlingar" till bef. grupp?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-13 kl 21:02 »
Det funkar hos vissa..

Men hos majoriteten kan man inte tillsätta fler vaktlar än vad en nuvarande grupp innehåller.
Resultatet blir att den svagaste väljs ut för att pickas ihjäl, sen tages nästa svaga osv.

Den utsatte ligger still och piper.
Flocken står över och fortsätter picka, oftast dör den av blodförlust eller chock.

Men det kan som sagt funka hos vissa! :)
En del provar när det är mörkt osv.

Men jag hade inte vågat, har fått pickat till döds alldeles för många.
I mitt fall handlar det om japanska vaktlar.

hen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 12 feb-13 kl 21:58 »
Jag har jumbos så vem vet blir någ fler burar

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 13 feb-13 kl 11:22 »
Här hos mig har det gått bra varje gång. Ingen som  har hackat ens ett litet hål på någon annan.
Vet inte varför det går så bra,men jag har kanske snälla vaktlar.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

hen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 feb-13 kl 12:27 »
Här hos mig har det gått bra varje gång. Ingen som  har hackat ens ett litet hål på någon annan.
Vet inte varför det går så bra,men jag har kanske snälla vaktlar.

Vad har du för småttingar??

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 13 feb-13 kl 13:32 »
Just nu har jag inga småttingar alls. Men när jag har haft det har jag blandat nykläckta på 1 dygn med halv vuxna vaktlar,och inget dåligt har hänt. När jag har köpt nya, för nya gener,stoppar jag bara in dom till dom andra,heller aldrig hänt något.

Men jag tror att det är bäst att dom inte är könsmogna när man ska sammanföra dom, fast det gått bra det med.
Du får prova och se hur de reagerar.
Jag har japanska vaktlar om det är det du undrar över.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

tinaw

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 feb-13 kl 19:55 »
Bäst resultat får du om du gör om helt i buren i samband med att du tillsätter nya individer. Då finns inte samma slagsmål kring invanda platser och revir. Allra bäst är att släppa ihop olika grupper i en helt ny miljö, med gott om utrymme.

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 13 feb-13 kl 20:30 »
Kan man inte göra som man brukar göra med höns, alltså ta några djur från nuvarande flocken och sätter ihop med dom unga. Sedan så släpper man in dom till övriga
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

tinaw

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 feb-13 kl 21:04 »
Vaktlar kan vara mycket aggressiva mot okända vaktlar och de lyckas enkelt hacka ihjäl en annan fågel. De är inte alls som höns, har viltinstinkter så det skvätter om det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, LimJans, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser