Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderfråga  (läst 8761 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Färdigfoder
« Svar #20 skrivet: 12 feb-07 kl 10:31 »
Den stora fördelen med färdigfoder fullfoder, är ju att det innehåller allt det som fåret behöver i rätta proportioner!
Mineraler-Vitaminer etc etc
Och att fåren inte kan sortera bort sånt som de inte tycker är jättegott men som är bra för dom!

Hö har de fri tillgång till.
Ge inte så mycket hö att dom inte orkar äta kraftfodret bara om du vill ha upp dom i vikt  :D
« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 10:47 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Foderfråga
« Svar #21 skrivet: 12 feb-07 kl 10:33 »
Hej,

Det är säkert rätt att ge dem kraftfoder om de är magra. Några av mina damer har lite dåligt hull så jag har också börjat ge mina mer foder, även om de inte skall lamma förrän i månadsskiftet arpil/maj.

Hur är det med avmaskning? Det kan ju vara en orsak om de är magra. men det ser du ju på bajset.

Vi har kvar korn.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 feb-07 kl 11:47 »
Nej de är avmaskade.

Än så länge verkar inte höet hindra dem från att kasta sig i kraftfodret och rusa runt i stångningsrodeo och bara jag skakar lite på foderspannen..:)

Kasta i sig heter det.. för inte får de kasta sig i fodret!
« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 14:27 av Lollo »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Saltsten
« Svar #23 skrivet: 12 feb-07 kl 16:32 »
Glöm inte Saltsten m.mineraler till tackorna !
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 12 feb-07 kl 17:03 »
nej nej... fast mina gillar inte mineralerna, de rensar bort dem. Nån som har tips? det brukar sluta med att jag häller det i höet och hoppas de råkar äta upp dem.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 12 feb-07 kl 17:08 »
nej nej... fast mina gillar inte mineralerna, de rensar bort dem. Nån som har tips? det brukar sluta med att jag häller det i höet och hoppas de råkar äta upp dem.

Rensar bort  ??? men de är ju ingjutna i saltstenen !
Vad använder du för Saltsten ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 feb-07 kl 18:02 »
Garv:-) Ja hur skulle de lyckas med det! Jag har dessutom nåt sorts pulver med vitaminer och mineraler, det är det som de rensar bort.

Florina

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 feb-07 kl 11:58 »
Host förlåt att ja inte hängt me tråden..... första året följde jag kraftfodertrappan till lamningen, men fick besked av guteproffs att inte ge ngt.

Det har sedan gått bra, men har gett tackan kraftfoder de 2 dagar hon står inne i lammboxen efter hon lammat ute. Men har säkert ingen effekt mer än lite extra energi....

Ett plus me att inte ge kraftfoder är ock att fåren ALDRIG bräker när de ser oss. Med det menar ja att det är positivt att jag råkat på att köpa gutar som första får utan att jag visste skillnader raserna har.

Henning

« Svar #28 skrivet: 14 feb-07 kl 17:24 »
Hej Lollo, jag tycker Rosa träffar huvudet på spiken när hon framhåller fördelarna med färdigblandat foder. Men jag vill förstärka det ytterligare. Glöm det där med att blanda kraftfoder själv, när du har så få djur. Väldigt många som har många tackor köper också pelleterat komplett kraftfoder. Ska du blanda själv behöver du köpa flera sorters råvaror och du kommer inte att få det att gå jämnt upp utan får slattar över som ska förvaras och kan försämras. Det är risk att det blir svårare, dyrare och sämre med hemmablandat för din del.

Jag tycker att 4 hg/dag o tacka låter som en rimlig giva men du ska nog stanna vid ca 5 hg när du inte vet när de ska lamma eller hur många foster de har.
Krämar man på för mycket under sista månaden kan det bli för stora lamm särskilt om det bara är en enföding. Håll du kvar 5 hg tills du ser att juvret börjar fyllas i ordentligt då kan du öka upp et par hg till. Om de förutom kraftfodret äter bra med hö behöver du knappast vara rädd att de inte får tillräckligt med näring även om de känns magra. De är bättre att ha tackorna lite i underkant när det gäller hullet än att de är för feta.

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 14 feb-07 kl 17:54 »
Underbar vägledning! Tack! De är uppe i 5,5 hg nu, 1,5 på morgonen och resten på kvällen. Hur håller jag koll på juvret? Hur ser det ut när det börjar fyllas?

Henning

« Svar #30 skrivet: 14 feb-07 kl 21:41 »
Lollo, du märker när juvret börjar växa rejält. Ta till vana att känna och titta på juvret på en bestämd dag i veckan så märker du när det närmar sig. När tackan så småningom kommer väldigt nära lamningen brukar juvret bli mer än dubbelt så stort som under lågdräktighetenvara och kännas utfyllt.

Florina

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 feb-07 kl 11:33 »
Det kanske är olika på olika raser ??? för på mina tackor syns det aldrig på juvret, blir lurad jämt :P

Sirpa

• -
« Svar #32 skrivet: 15 feb-07 kl 14:10 »
Kan det vara så att tackor som mjölkar väldigt väldigt lite -fyller sitt juver väldigt  väldigt lite också innan lammning..
Och tvärtom duktiga mjölkare (tackor) :-[  får stort välfyllt juver innan lammning  ???
Höns och Liljor i min trädgård.

Florina

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 15 feb-07 kl 15:27 »
Vet inte riktigt va du menar me mjölkning ??? men mina gav fullt me mjölk till sina lamm :)

leifhh

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 15 feb-07 kl 15:39 »
Kan det vara så att tackor som mjölkar väldigt väldigt lite -fyller sitt juver väldigt  väldigt lite också innan lammning..
Och tvärtom duktiga mjölkare (tackor) :-[  får stort välfyllt juver innan lammning  ???

det borde väl, precis som för andra däggdjur, vara ytterst individuellt men samtidigt inte nödvändigtvis ha att göra med hur duktiga mjökare de är....

såg att två av mina tackor fått stora juver, men just de individerna fick förstorade juver 4-6 veckor före lamningen förra året.

Sirpa

• -
« Svar #35 skrivet: 15 feb-07 kl 17:00 »
Vet inte riktigt va du menar me mjölkning ??? men mina gav fullt me mjölk till sina lamm :)
Har inte skrivit nått om mjölkning? däremot om Mjölkar= mängd mjölk tackan producerar per dag

Stora lamm vid 4 månader har mammor som mjölkar mycket
Små lamm vid 4 månader har mammor som mjölkar lite
Höns och Liljor i min trädgård.

Florina

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 15 feb-07 kl 17:12 »
Okey :) men mina lamm hade ingen sådan skillnad så att teorin stämmer hemma hos mig iallafall......

Florina

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 15 feb-07 kl 17:14 »
 ;D ;Dsorry....menar att din teori INTE stämmer hos mig

Dela detta:

* Inloggade just nu

1462 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser