Hej Lollo, jag tycker Rosa träffar huvudet på spiken när hon framhåller fördelarna med färdigblandat foder. Men jag vill förstärka det ytterligare. Glöm det där med att blanda kraftfoder själv, när du har så få djur. Väldigt många som har många tackor köper också pelleterat komplett kraftfoder. Ska du blanda själv behöver du köpa flera sorters råvaror och du kommer inte att få det att gå jämnt upp utan får slattar över som ska förvaras och kan försämras. Det är risk att det blir svårare, dyrare och sämre med hemmablandat för din del.
Jag tycker att 4 hg/dag o tacka låter som en rimlig giva men du ska nog stanna vid ca 5 hg när du inte vet när de ska lamma eller hur många foster de har.
Krämar man på för mycket under sista månaden kan det bli för stora lamm särskilt om det bara är en enföding. Håll du kvar 5 hg tills du ser att juvret börjar fyllas i ordentligt då kan du öka upp et par hg till. Om de förutom kraftfodret äter bra med hö behöver du knappast vara rädd att de inte får tillräckligt med näring även om de känns magra. De är bättre att ha tackorna lite i underkant när det gäller hullet än att de är för feta.