Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjärnhinneinflammation?  (läst 2246 gånger)

kiimmsan

• Hälsingland
Hjärnhinneinflammation?
« skrivet: 10 feb-13 kl 19:41 »
Jag är relativt ny med hönsens sjukdomar..

En av mina blommehöns var dålig idag när jag kom ut till hönsgården,såpass dålig att hon tyvärr fick sluta sina dagar. Hon kunde inte hålla upp huvudet utan det hängde ner mot backen eller som ett U och hon fick ibland ryck där hon backade bakåt med en väldans fart med huvudet nästan mellan benen. Emellanåt (väldigt,väldigt korta stunder) kunde hon gå framåt med huvudet nästan hållandes ordentligt. Men mesta dels hängde huvudet och hon hade svårt att hålla uppe ögonen...
Jag har för några år sedan arbetat med svinproduktion och fick då se en del grisar som drabbats av hjärnhinneinflammation, som jag minns det  tycker jag att symptomen är slående likt det som hönan hade.

Jag pratade med en kvinna som haft många höns i sina dar och är kunnig, men hon har aldrig hört om att höns kan drabbas av det. Är det någon här som vet vad min höna kan ha drabbats av och om det nu är hjärnhinneinflammation hur är det med äggen, borde jag kasta alla för säkerhetens skull?

tinaw

• Gäst
SV: Hjärnhinneinflammation?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-13 kl 19:56 »
Höns kan drabbas av hjärnhinneinflammation, särskilt lätt om de fått en infektion i ögat eftersom ögat är ett sorts utskott av hjärnan och de sitter så nära själva hjärnan hos fåglar. Hjärnhinneinflammation i sig har ingen påverkan på äggen.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 10 feb-13 kl 20:02 »
Annars låter symptomen på din höna som d-vitaminbrist. Inte helt ovanligt vintertid när hönsen är mer inne och inte hittar så mycket grönt ute. Även e-vitaminbrist och selenbrist kan ge liknande symptom. Höns som får vitaminbrist blir ofta bra om dom får höga vitamindoser under ett par dagars tid.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 10 feb-13 kl 20:09 »
Hon kunde inte hålla upp huvudet utan det hängde ner mot backen eller som ett U och hon fick ibland ryck där hon backade bakåt med en väldans fart med huvudet nästan mellan benen.

Emellanåt (väldigt,väldigt korta stunder) kunde hon gå framåt med huvudet nästan hållandes ordentligt. Men mesta dels hängde huvudet och hon hade svårt att hålla uppe ögonen...

Kan ha varit E-vitamin brist, då har dom huvudet ner mot frambenen och backar.
Eller en streptococc infektion i hjärnan, samma symptom då.

« Senast ändrad: 23 sep-13 kl 12:43 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

kiimmsan

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 10 feb-13 kl 20:24 »
Om det nu skulle vara hjärnhinneinflammation, är det något man bör tänka på när det gäller höns? Smittorisk mm..

Vid vitaminbrist ser man inte det tidigare i så fall, hängiga diarré osv.. För jag har inte märkt något tecken på henne tidigare, inte heller de andra.
E-vitamin finns väl i solrosfrön och de brukar jag försöka blanda i maten. Vart kan man hitta d-vitamin till hönsen? Granngården?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 10 feb-13 kl 21:11 »
Om det nu skulle vara hjärnhinneinflammation, är det något man bör tänka på när det gäller höns? Smittorisk mm..

Vid vitaminbrist ser man inte det tidigare i så fall, hängiga diarré osv.. För jag har inte märkt något tecken på henne tidigare, inte heller de andra.
E-vitamin finns väl i solrosfrön och de brukar jag försöka blanda i maten. Vart kan man hitta d-vitamin till hönsen? Granngården?
I solrosfrö finns ett ämne som motverkar upptag av e-vitamin. Så trots att det finns mycket e-vitamin i solrosfrö kan för mycket solrosfrö ge e-vitamin brist.

PÅ granngården finns tex multivitamin och  selen i flytande form att blanda i vatten. En liter kostar drygt 100 kr och räcker lääääänge.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 10 feb-13 kl 21:17 »
Dom har också flytande ADE-vitamin på Granngården
den kan man ju välja om man misstänker E och D vitaminbrist  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

kiimmsan

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 10 feb-13 kl 21:30 »
I solrosfrö finns ett ämne som motverkar upptag av e-vitamin. Så trots att det finns mycket e-vitamin i solrosfrö kan för mycket solrosfrö ge e-vitamin brist.

PÅ granngården finns tex multivitamin och  selen i flytande form att blanda i vatten. En liter kostar drygt 100 kr och räcker lääääänge.

Där ser man... Man lär så länge man lever! Får bli granngården imorgon på morgonen...
Men ser man inte symptom på vitaminbrist tidigare? Eller kan dem uppkomma "pang bom"?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 10 feb-13 kl 22:35 »
Där ser man... Man lär så länge man lever! Får bli granngården imorgon på morgonen...
Men ser man inte symptom på vitaminbrist tidigare? Eller kan dem uppkomma "pang bom"?
Jag har haft ett par fall i vinter och det har i samtliga fall kommit "pang bom" Alla har dock blivit bra när jag gett dem 5-10 ggr rekommenderad dos av multivitamin i 3-5 dagar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser