Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gutebaggar med hornlösa baggar  (läst 2392 gånger)

svebob

gutebaggar med hornlösa baggar
« skrivet: 10 feb-13 kl 19:09 »
jag har en flock gute får med tre baggar, funderar på att skaffa en texelbagge att använda ibland under brunsten, undrar nu om baggarna kan gå ihop övriga året, eller om ett hornlöst får får dyngstryk?

zeina66

• Värmland
SV: gutebaggar med hornlösa baggar
« Svar #1 skrivet: 10 feb-13 kl 19:16 »
Hej
Har inte provat med baggar men mina tackor höll på att stånga livet ur två hornlösa tackor. Upplevelsen var inte kul.
Detsamma har jag sett hos nöt :(

Kanske någon annan har andra erfarenheter ???
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Wenden

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 feb-13 kl 19:29 »
Det är nog inte att rekommendera. Kan sluta väldigt illa. :'(

siken

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 10 feb-13 kl 19:38 »
Det som kan hända om baggarna stångas är att de baggar som är kulliga blir lite skinnflådda när de kör huvudet mot hornen på de behornade baggarna. Om det är en fullvuxen texelbagge bör det inte vara så stor fara, de väger ju nästan en halv gång så mycket som en gutebagge, så de brukar kunna försvara sig väl och ge gutarna rätt så hårda smällar tillbaka. När väl rangordningen är fastställd så brukar det vara ganska lugnt i baggflocken.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Wenden

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 feb-13 kl 07:44 »
Det som kan hända om baggarna stångas är att de baggar som är kulliga blir lite skinnflådda när de kör huvudet mot hornen på de behornade baggarna. Om det är en fullvuxen texelbagge bör det inte vara så stor fara, de väger ju nästan en halv gång så mycket som en gutebagge, så de brukar kunna försvara sig väl och ge gutarna rätt så hårda smällar tillbaka. När väl rangordningen är fastställd så brukar det vara ganska lugnt i baggflocken.
   Det kan sluta betydligt värre!  Det vill jag verkligen understryka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1815 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser