Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning - minusgrader  (läst 1445 gånger)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
Klippning - minusgrader
« skrivet: 09 feb-13 kl 18:57 »
Tog in mina tackor ikväll,imorgon kommer fårklipparen. Han ringde mig i onsdags för att kolla ifall jag verkligen ville ha tackorna klippta,många har ringt återbud sa han.
Det var -12 imorse & dagtid -7,frisk vind.
Söndan & måndan spås samma temp,ingen nederbörd.

Om jag har dom inne ett dygn eller två efter klippning,är det bättre än om de får gå ut igen?
De har bra välhalmat vindskydd i sin vinterhage...tycker det är onödigt att de ska behöva vara inne en månad tills lammning (första tackan ska lamma 23 mars)
Tänkte ställa in en bal med helsädesensilage med gräs ifall de är frusna...

Brukar klippa dom 1 mars men förra året kom inte klipparen förs 20 mars - det var jobbigt för tackorna med sina tjocka magar...
Hur gör ni ?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Klippning - minusgrader
« Svar #1 skrivet: 09 feb-13 kl 20:52 »
Är det så kallt skulle jag haft dom inne när dom är nyklippta , beror lite på ras hur frusna dom är.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Klippning - minusgrader
« Svar #2 skrivet: 10 feb-13 kl 18:09 »
Hej
Vi fick dem klippta i onsdags och de får vara kvar inne nu ett tag med fri tillgång på ensilage och hö, mycket halm att borra ner sig i. Det har varit mellan -5 och -8 grader här nu. Man får titta på dem och se hur det går, öppnar ev. kanske nästa vecka på dagarna om de ser pigga o glada ut

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klippning - minusgrader
« Svar #3 skrivet: 10 feb-13 kl 18:26 »
Det är gutar :)

Dom får vara inne några dar - och får gå ut när det blir mildare. -6 ute nu,dom har väl -3 inne men gott om halm & mat.
Det postiva med tidig klippning är att man ser hur de ligger till i hull,bara en ungtacka var tunnare än de vuxna så jag är nöjd.
Tack för att ni delar med er :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 3 användare
Jan Michael Hedlund, LimJans, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser