Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla eget grisfoder  (läst 6063 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
Odla eget grisfoder
« skrivet: 08 feb-13 kl 23:01 »
Hej.

Vi och en grannfamilj planerar att skaffa slaktgrisar i år. Jag är helt på det klara med att vi kommer behöva köpa merpartern av deras foder. Men något borde väl vi själva kunna bidra med?
- Korn?
- Bondbönor? Eller släktingen Åkerböna (verkar svårt att få tag på utsäde?)
- Potatis?
- Rovor?
-?

Vi har en halv hektar något igenväxt åker och ungefär lika mycket gammal äng, förutom trädgårdslanden att utnyttja. Vi har ingen egen traktor men kan säkert låna till oss hjälp för "punktinsatser" om det ska plöjas eller så.


Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #1 skrivet: 09 feb-13 kl 08:26 »
Låt grisarna gå på åkern sedan så kan du så foder rovor,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

LenaP

  • Gäst
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #2 skrivet: 09 feb-13 kl 09:06 »
De är väl lite svårt att hinna odla så mycket till sommarens grisar.. potatis, spannmål å bönor färdigt sent i höst, rotsaker som rovor ody kan ju vara skördeklara i mitten av sommaren så kan passa :)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #3 skrivet: 09 feb-13 kl 09:22 »
De är väl lite svårt att hinna odla så mycket till sommarens grisar.. potatis, spannmål å bönor färdigt sent i höst, rotsaker som rovor ody kan ju vara skördeklara i mitten av sommaren så kan passa :)
Fast både bönor och korn lär väl vara skördat i aug/sept och då har man ju ändå ett par månader kvar och de är ju den tid de äter som mest också. Potatis av tidig sort lär ju vara klar redan i Juli.

Existens!

  • Gäst
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #4 skrivet: 09 feb-13 kl 09:24 »
Eftersom grisar kräver en hel del foder, så skulle jag nog hellre satsa på att låta dom ha en bit av ängen som sin hage, och odla nåt som ni själva kan äta på åkern.  Potatis till exempel, och grönsaker , och sen ge överskottet till grisarna.
De saker som kan odlas på en så liten bit, och ändå avkasta nån mängd att tala om, är ju olika rotfrukter, och till grisar är dom mest sysselsättning och bukfylla, näringsvärdet är högst begränsat.

Grisar är i första hand spannmålsätare, och som sådana oslagbara på att omvandla spannmål till kött. Så vill ni ändå odla nåt som dom verkligen har nytta av, så är det korn i första hand. Men bered er på att det kanske inte kommer att räcka speciellt länge.  Beror ju förstås på hur många grisar ni har  :)

Aline

  • Inlägg: 65
    • Västerbotten
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #5 skrivet: 09 feb-13 kl 09:40 »
Jag skulle nog också låta dem beta/böka ängen och på så sätt få i sig en del foder. Då kan ni ge dem lite mindre köpefoder. När vi haft sommargrisar är min uppfattning att de klarar sig på bara kornmjöl och bete med en bra tillväxt. Hägna in en halv hektar om du har 4 eller fler grisar, hälften om du bara har två så har de mycket att göra hela sommaren och dessutom förstör de inte utan bara luckrar jorden. Efter att de gått där en sommar kan ni släppa får nästa år och grisarna på den andra plätten istället. Om ni vill ha får såklart :)

Men kom ihåg att stängsla ORDENTLIGT! Minst 3 trådar skulle jag ha och den första nära marken typ 10 cm.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

LenaP

  • Gäst
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #6 skrivet: 09 feb-13 kl 14:23 »
De krävs nog en toppensommar om spannmål ska vara moget, tröskat, torkat och malet/krossat i aug sept i Västerbotten. Och nypotatis känns lyxigt att mata grisar med, känns de för mej iaf som vill ha de små goda pärena själv.. Inhägnat tycker jag är en utmärkt ide´ :)

Valmet

  • Gäst
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #7 skrivet: 09 feb-13 kl 15:22 »
Odla ärtor!
Dom är skördeklara tidigt, sen kan ni blanda dem i det köpta spannmålet som proteintillskott.

Skulle det skita sig med skörden pga regn, ogräs eller tidsbrist, då är det bara å stängsla in
och låta grisarna tröska själva.

Lite majs oxå kanske?

Aline

  • Inlägg: 65
    • Västerbotten
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #8 skrivet: 10 feb-13 kl 10:15 »
Lite majs oxå kanske?

Det är i Västerbotten :) Tror det blir svårt att få någon mängd majs till grisarna. Möjligen kan väl nån planta ta sig mot en södervägg eller så, men det är ju liksom inte lönt :)
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Existens!

  • Gäst
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #9 skrivet: 10 feb-13 kl 10:18 »
Om man förodlar den skulle det säkert funka.  Men att förodla majs och plantera ut för att odla grismat kanske är överkurs  :)

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #10 skrivet: 10 feb-13 kl 10:23 »
Soja då?

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #11 skrivet: 10 feb-13 kl 15:36 »
Soja då?

Soja är svårt.
Det pågår försök i södra Sverige med sojabönsodling men det är inget för den ovane att hålla på med. Stor chans att misslyckas totalt !

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #12 skrivet: 10 feb-13 kl 15:42 »
Kolla runt vad somfinns redan, at odla tar både tidoch maskinerna kostar pengar. om det finns någon gård i närheten där ni kan köpa korn för runt 2 kr så köper ni en kornkross själv, kanske ni får bra pris om ni köper av bonden i "storpack" fråga. Sedan finns det ju potatisodlare och dom får ofta potatisar som inte är fina att sälja i butik men går utmärkt att ge djur. det enda man eg behöver ge grisar är korn och hö men potatis är ju bra bakfylla. vi fyller upp kopan på traktorn lite med potatisar och sedan "hackar" vi med en spade och så hller vi ut det på marken så dom får grotta lite. vi har byggt en foderautomat som vi fyller upp så varar det någon dag med kornet. hö lägger vi ut en bal, fyller upp i stugorna och resten får dom själv böka och boa ner sig i som dom vill =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #13 skrivet: 10 feb-13 kl 15:42 »
Fiskeby sås i maj och skördas i augusti. Hur kall är sommaren i Västerbotten?

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #14 skrivet: 10 feb-13 kl 15:55 »
Fiskeby sås i maj och skördas i augusti. Hur kall är sommaren i Västerbotten?

Fiskeby V:

Växtförhållanden:
Soja vill ha väldränerad, näringsrik sandjord, mycket ljus och het fuktig och varm sommar med korta nätter. Frostkänslig. Svensk sommar är för kort med för långa och kalla nätter för att soja ska gå i blom. Sorten Fiskeby framtagen för nordiska förhållanden klarar sig dock. Sorter som klarar sig i tropiskt klimat har också förädlats fram. Behöver vanligen vattnas och i storskalig odling också besprutas med mycket bekämpningsmedel. Om genmodifiering av soja, se nedan.
• Förökas från frö på våren, i Sverige bäst under glas.

Jag skulle inte fösöka med detta i större odling i Sverige, och ABSOLUT INTE norr om Dalälven  :o

Soja verkar totalt orealistiskt ! Speciellt om djuren ska ha det som foder, då är man ju beroende av en bra skörd.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Valmet

  • Gäst
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #15 skrivet: 10 feb-13 kl 16:05 »
Odla Halloween-pumpor, sälj dem å köp foder för pengarna.
Alla fula pumpor som inte går att sälja käkar grisarna upp.
Det blir förstås sent på säsongen men mkt lättodlat om man driver upp planterna i växthus.

Potatisar ska väl helst kokas om grisarna ska ha nytta av näringen?

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #16 skrivet: 10 feb-13 kl 19:48 »
De är väl lite svårt att hinna odla så mycket till sommarens grisar..

Det är jag medveten om. Jag vill försöka förstå vad som krävs för att föda upp gris själv. Men i år får det bli mer som ett experiment  i år. För inte allt för länge sedan hade var och vartannat hushåll gris. Om dom kunde så borde väl jag?

Odla Halloween-pumpor, sälj dem å köp foder för pengarna.

;-) Om jag går till löne-jobbet en dag motsvarar det runt 150 kilo sojamjöl. Jag misstänker att det kommer bli svårt att odla motsvarande protein på åtta timmar...


om det finns någon gård i närheten där ni kan köpa korn för runt 2 kr så köper ni en kornkross själv,

Jag tror nog vi kan köpa en del korn till bra pris från granngårdar.

Soja tror jag som andra är svårt. Mest realistiskt känns då rotfrukter (potatis, rovor, betor osv), korn (blir mest symboliskt i den lilla skala det handlar om) och bönor.

Jag har läst en del om åkerbönor som grisfoder. Till exempel här:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/jordbruksgrodor/akerbonor/sorter.4.3229365112c8a099bd980005120.html
Jag har odlat Bondbönor med framgång i några år och det känns relativt lätt att skala upp den odlingen en hel del. Kan det vara värt ett försök?




Existens!

  • Gäst
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #17 skrivet: 10 feb-13 kl 20:17 »
Det är jag medveten om. Jag vill försöka förstå vad som krävs för att föda upp gris själv. Men i år får det bli mer som ett experiment  i år. För inte allt för länge sedan hade var och vartannat hushåll gris. Om dom kunde så borde väl jag?

Ja, visst kan du det  :)  Den enkla grunden är att 3 kg foder ( med proetin i ) ger 1 kg kött.  Vill du ge mindre proteindel så får du öka på antalet kg spannmål rätt rejält.
Så kan du få fram ca 4-500 kg spannmål, och köper till 50 kg soja, så har du din gris  :)

Sen kan dom ju äta mycket hushållsavfall, men det är mest terapi och roligt.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #18 skrivet: 10 feb-13 kl 21:20 »
Ja, visst kan du det  :)  Den enkla grunden är att 3 kg foder ( med proetin i ) ger 1 kg kött.  Vill du ge mindre proteindel så får du öka på antalet kg spannmål rätt rejält.
Så kan du få fram ca 4-500 kg spannmål, och köper till 50 kg soja, så har du din gris  :)

Sen kan dom ju äta mycket hushållsavfall, men det är mest terapi och roligt.
Helt oaktat andra konsekvenser av att avvika från den normala grisdieten vågar jag mig på ett litet tankeexperiment:

2010 var hektarskörden av vårkorn 2400 kg/ha i Växterbotten. Om vi gissar att jag i min enfald lyckas nå upp till hälften av det, 1200 kg/ha betyder det att en gris behöver en halv hektar korn.

Soja verkar vara ungefär dubbla proteinet mot bondbönor. Förra året skördade jag 3 liter (=1,5kg?) bondbönor på 6 kvadratmeter.  Det innebär 0,25kg/m2. 100 kg bondbönor skulle då innebära 400 kvadratmeter.

Verkar det som rimliga siffror?



tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #19 skrivet: 10 feb-13 kl 21:27 »
Jo, du är inne på samma tänk som LRF's utbildningsverksamhet.. Egenodlat protein i foder är i ropet. Lite långt åka till Halland, men info bör gå att hitta ändå, kolla med dom.
http://www.kompass.lrf.se/Public/1,2/SearchCourse.aspx
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser