Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns i Dalarna- vilken ras är bäst för småbarnsfamilj  (läst 3774 gånger)

jensam

• Dalarna
Vi har planerat, funderat och byggt hönshus under vintern och är snart är vi redo att ta emot våra första höns till gården. Men har än inte bestämt vilken ras vi vill ha. Vi bor på landet på en gård med hund, hästar och katter. Våra barn är 6 och 2 år gamla.
Vi är intresserade av rashöns, gärna genbankshöns som är kända för att vara lugna, tama som gillar att lägga ägg! Jag har även fått så många tips när det gäller om man ska ha tupp eller inte till en början! Tar tacksamt emot förslag och tips! [xxxx annons]
Har fastnat för några raser som Skånsk blomme, Hedemora och Åsbo. Någon som har erfarenhet av dessa? Är öppen för alla raser, egentligen.
Tack på förhand!
« Senast ändrad: 07 feb-13 kl 21:49 av Sirpa »

flindra

• -
SV: Höns i Dalarna- vilken ras är bäst för småbarnsfamilj
« Svar #1 skrivet: 07 feb-13 kl 16:11 »
Om du bor i Dalarna känns ju Hedemora som det självklara valet tycker jag.  ;)

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 feb-13 kl 16:12 »
Har Hedemoror sedan i höstas. De är otroligt vackra och treliga. Har fyra hönor och fem tuppar för tillfället, men ska väl försöka decimera antalet tuppar och utöka analet hönor... Tupparna är snälla och bråkar inte med varandra. Har precis vart och hämtat in mitt fjärde ägg, det är verkligen häftigt när det första kommer! Eftersom du bor där du bor så är ju Hedemoror naturligt val, helst om du är intresserad av bevarandearbete och gamla raser. Och så har de ju så många olika färger, det är kul tycker jag!

tinaw

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 feb-13 kl 21:40 »
Jag kommer att ha höns till salu lite längre fram. Mest dvärgkochin men kanske även någon grönvärparhöna. Bor i Borlänge. Ni är välkomna att komma förbi och prata höns :)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-13 kl 21:49 »
Jag kommer att ha höns till salu lite längre fram. Mest dvärgkochin men kanske även någon grönvärparhöna. Bor i Borlänge. Ni är välkomna att komma förbi och prata höns :)

Dvärgkochin är ingen bra ras för alternativare eller för barnfamiljer. De lägger för små ägg så det behövs en veckas äggläggning för att göra en omelett. Överskottstupparna är småväxta och har dåliga slaktvikter. Vill man ha små ägg och lite kött så bör man satsa på vaktlar istället :)

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 feb-13 kl 22:01 »
Det vet uppenbarligen inte mina dvärgkochin om, den äldsta lägger ägg som är större än leghornhönans, ett om dagen  ;D

Vaktlar har jag också. Håller på att sälja av ett gäng. Men det är ju lite annorlunda än höns.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 08 feb-13 kl 05:46 »
Tycker personligen att både hedemora och Dv kochin är ett bra val.
Trevliga raser båda.
Lycka till Höns är jättekul att ha.
Hedemorahöns

jensam

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 08 feb-13 kl 09:18 »
Tack för alla tips! Kul att så många engagerar sig =) Visst har Hedemorahöns varit på "tapeten" hela tiden eftersom det bara ligger några mil från oss. Samtidigt så vill vi inte låsa fast oss vi ett namn.
Jag funderar på så många punkter, bli galen snart =)
-Vilka raser är lite tåligare mot kyla? (Nu har vi isolerat hönshuset, fast det blir ju kallt ändå eftersom det är ganska stort, ca 10kvm och ca 250 cm i takhöjd. Värmelampa inköpt!  Vi har tänkt att skaffa ett gäng på 3-5 st till en början.)
- Ska vi skaffa höns med lite storlek? (Vi har ju lite vilda djur runt hörnet och fåglar uppe i luften som kan vara ett hot.) Är det vanligt att katterna tar höns?
- Tupp eller inte?
- Ska man köpa lite olika raser för att känna sig för? Vill ju helst ta "flocken"från samma uppfödare.

Tack än en gång för alla tips!

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 08 feb-13 kl 11:29 »
Min lilla dvärghönstrupp (dvärgkochin, dvärgkochinblandis och två dvärgsilke) har värpt tillräckligt för två äggätande personer, fast det så ofta är minst en som vill ruva. Vilket är bra, med tanke på att äggen är 50-75% storleken av ett köpeägg. Men jag skulle nog inte välja så få av endera om det var mycket ägg som var målet. När jag kan hålla ett gäng större hönor tänker jag skaffa någon av Silveruddsraserna, kanske Smålandshöns.

Kommer ni kunna hålla plusgrader i hönshuset? Då borde inte någon hönsras behöva väljas bort med tanke på det.

Om ni vill hålla någon ras för att bevara i genbank kan ni inte ha en blandad flock utan att krångla, men annars är väl det enda problemet om ni tänkte köpa vuxna höns för då blir det lugnast att ta en grupp som redan känner varandra. Men ska ni kläcka fram egna nu eller sen så kan ni ju blanda som ni vill.
« Senast ändrad: 08 feb-13 kl 11:32 av Väderhatt »

m.grubb

• Småland
« Svar #9 skrivet: 08 feb-13 kl 21:21 »
En ras som jag har förstått behöver mer bevarare är orust höns, Själv tycker jag att de verkar va en fin ras. Hedemora finns det ju väldigt många har. Gå in på kackel.se och läs om rasen där, lycka till!
Appenzeller, dv kochin, silkes, Bantam, hedemora.... Mer lär det bli!

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #10 skrivet: 08 feb-13 kl 22:00 »
Blandrashöns
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

hajens

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 feb-13 kl 22:20 »
du har ju givit några premisser att förhålla tipsandet till. Du vill bevara, alltså ä det en lantrasras du söker.
Du skall vara tåliga mot kyla, Hedemora är dokumenterat härdiga här. Mina hedemoror går ut även om det är snö och kallt som tusan.

Nej, katter rör inte höns, inte ens kycklingarna är i farozonen för mina katter.
Värmelampa ser jag som överflödigt eftersom djur inte har det naturligt, än mindre lantraserna.

Tupp ser jag som en självklarhet. Höns är extremt okpmlicerat och kräver inte speciellt mycket analyserande inför att hålla.
Se till så de får mat och vatten och är säkra under natten, i övrigt löser sig saker naturligt om vi inte konstrar till det för mycket.

Både tuppar, hönor och kycklingar kan utan problem kläckas och finnas i flocken tillsamman utan problem. Har aldrig fattat varför folk separar olika djur från flocken. En fungerande flock sköter sig själv i stort sätt.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 feb-13 kl 00:42 »
Mitt råd får bli att inte börja kludda med en massa olika raser. Välj en och känn dig för. Lantraserna är lättskötta och klarar det mesta själv. De värper fullt tillräckligt för normala självhushållare som inte har tänkt att sälja ägg. Det finns lantraser både av stora och dvärg.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

flindra

• -
« Svar #13 skrivet: 09 feb-13 kl 20:42 »
Ja det är ju lättare att gå ur genbanken senare om man vill ha fler raser. Om man börjar med olika raser och sedan kommer fram till att man vill bli genbank, så måste man ju göra sig av med alla höns man redan har.

jensam

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 11 feb-13 kl 21:52 »
Tack än en gång för alla tips!
Vi kommer att börja med en ras och känna oss för.
Jag redan varit i kontakt med några genbanksansvariga.

Nu väntar vi på lite mildare väder så bi kan slå på en fläkt och
måla!

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 11 feb-13 kl 22:45 »
Nio av tio tuppar är fredliga mot människor oavsett ras. Har du otur och får en folkilsken galning så byt ut honom. Bättre tur nästa gång. Självklart ska du ha hedemora och självklart ska du ha tupp!

PS! Man lär sig alltid nåt nytt. Att dvärgkochin värper större ägg än leghorn visste jag faktiskt inte förrän jag läste i den här tråden! ;D
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 11 feb-13 kl 22:58 »
Om ni inte ännu har blivit övertygade om att ni ska ha tupp så vill jag påpeka:
Utan tupp blir det inga kycklingar (och det vill man inte missa, speciellt inte om man har barn!)
tuppen skyddar och varnar flocken när de går ute, de offrar sig ofta när räven kommer genom att försvara hönorna och då tar räven tuppen (vilket ofta är att föredra eftersom det är lätt att få tag på ny tupp då alla har överskott)
Tuppen håller ordning i flocken så att hönorna blir lugnare och flocken blir mer samlad.
Det finns säkert fler skäl, jo förresten, de är vackra som smycken när de går ute i trädgården!
Tills sist slår jag ett slag för Hedemorahöns! Jag har själv små barn som jag utan att tveka släpper in bland hönsen.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser