Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig välja ras.  (läst 2629 gånger)

Hilde

• Dalarna
Hjälp mig välja ras.
« skrivet: 05 feb-13 kl 20:51 »
Jag behöver råd angående vilken ras som passar oss bäst
Jag vill ha en relativt lugn ras som lägger bra med ägg.

Vi har barn och en snäll hund.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hjälp mig välja ras.
« Svar #1 skrivet: 05 feb-13 kl 22:17 »
Jag tror att rasen Sussex, helst av färgen vit columbia, skulle kunna passa.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 feb-13 kl 23:17 »
Skånsk blommehöna
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Hilde

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 06 feb-13 kl 15:38 »
Tack för tipsen!
Båda raserna verkar passa oss bra. :-)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 06 feb-13 kl 15:55 »
Isbar, som lägger häftiga gröna-olivgröna-turkos ägg, och som är en gammal svensk ras. De värper mycket bra och har ett trevligt temperament. Är aktiva och söker gärna egen mat om de går fritt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hilde

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 06 feb-13 kl 16:44 »
Isbar, som lägger häftiga gröna-olivgröna-turkos ägg, och som är en gammal svensk ras. De värper mycket bra och har ett trevligt temperament. Är aktiva och söker gärna egen mat om de går fritt.
Det låter väldigt trevligt, måste kollas upp! :-D

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-13 kl 23:51 »
Åsbohöns, lugna och harmoniska.
Blir fort tama och är väldigt glada att ruva,
Så det är lätt att få kycklingar om man vill det.
Våra går lösa ute året runt, går in o sätter sig på sin pinne
vid skymningen.

Dom är väldigt vackra också  ;D

Kommer det en haj - simma fortare.

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 feb-13 kl 05:44 »
Åsbohöns, lugna och harmoniska.
Blir fort tama och är väldigt glada att ruva,
Så det är lätt att få kycklingar om man vill det.
Våra går lösa ute året runt, går in o sätter sig på sin pinne
vid skymningen.

Dom är väldigt vackra också  ;D

Håller med dig Hanna, om jag bara skulle ha en sort så blev det nog Åsbo. I stort sett självförsörjande på sommarn, duktiga både att värpa och att ta hand om kycklingar. Sunda instinkter, vet att fly från vråken eller räven, försvarar kycklingarna mot skata och katt. Det enda minus jag ser är att jag tycker att det är meningslöst att slakta tuppkycklingarna. och det svider att bara ta bort utan att de kommer till nytta....

Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

Hilde

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 07 feb-13 kl 08:38 »
Håller med dig Hanna, om jag bara skulle ha en sort så blev det nog Åsbo. I stort sett självförsörjande på sommarn, duktiga både att värpa och att ta hand om kycklingar. Sunda instinkter, vet att fly från vråken eller räven, försvarar kycklingarna mot skata och katt. Det enda minus jag ser är att jag tycker att det är meningslöst att slakta tuppkycklingarna. och det svider att bara ta bort utan att de kommer till nytta....
Är inte köttet någon höjdare eller är det för lite kött.
Hunden äter nog vilket som.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 07 feb-13 kl 13:56 »
Förvisso är jag snabb att hålla med dig om att Isbar är trevliga  ;D Men inte kan du kalla det för en gammal ras? Den har ju inte ens 30 år på nacken ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 07 feb-13 kl 13:58 »
Jämfört med flera andra raser/färger, så är det ju inte så ungt. Och det är en av silveruddsraserna, som är framtagna speciellt för att passa småskalig djurhållning i Sverige.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 07 feb-13 kl 14:07 »
Ja, men bara för att Martin Silverud tog fram rasen innebär det ju inte att den är gammal. Jag kan knappt komma på någon ras som är nyare. Färgvarianter, javisst men ras nej. De flesta raser både för ägg och köttproduktion är över 100 år. Många prydnadsraser likaså. Samtliga Silveruddsrasena är faktiskt ganska nya Fifityfive Flowery är den äldsta och den har bara 58 år på nacken. Jämfört med tex Leghorn, Rode Island Red mfl som var etablerade raser redan i slutet av 1800-talet. 

Fast det är kanske inget att bråka om... Isbar är en trevlig höna med goda produktionsegenskaper för hobbyhönshållaren  :D :D :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 07 feb-13 kl 14:11 »
 :-[ Tja, rasers historia är kanske inte min starka sida. Men vi är överens om att isbar är en trevlig ras i alla fall  ;D. Faktum är att pojkvännen, som annars inte är särskilt intresserad av hönsraser osv, tycker att isbarerna är den trevligaste rasen vi har, så det säger ju lite om rasens egenskaper  :-*.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 07 feb-13 kl 14:21 »
TS skriver "lägger bra med ägg" Vad innebär det? Ett om dagen? Då är det väl nästan bara värphybrider som gäller.. Fast å andra sidan är de kanske inte så lugna.. Andra förslag: RIR och Australorp. Maran är en trevlig ras tycker jag, med vackert mörka ägg, dock lägger de kanske lite sämre med ägg än de ovan nämnda.

Skånsk blommehöna

Hur står de sig när det gäller att lägga bra med ägg? Läste någonstans 140/år.. kan det stämma?
« Senast ändrad: 07 feb-13 kl 14:28 av jerker_s »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 07 feb-13 kl 14:24 »
TS skriver "lägger bra med ägg" Vad innebär det? Ett om dagen? Då är det väl nästan bara värphybrider som gäller..
Faktum är att om man håller hönsen småskaligt och frigående, och kanske ger lite mindre köpefoder, så är värphybrider inte särskilt bra. Jag har haft isbar och hybrider i samma grupp, så att de haft samma förutsättningar. De var i samma ålder. Isbarerna snittade på betydligt fler ägg i veckan, och jag bedömer att de åt mindre av köpefodret också.

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 07 feb-13 kl 14:37 »
Är inte köttet någon höjdare eller är det för lite kött.
Hunden äter nog vilket som.

Hunden äter dem definitivt.. Men som stek tuppar är det inte lönt, alldeles för lite kött om man inte har ett enmanshushåll. har man sex ungar duger inget annat än 2 ordentliga Bresse tuppar :-)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 07 feb-13 kl 14:41 »
Att steka sina egna tuppar är sällan ett ekonomiskt eller särskilt gott sätt att ta hand om köttet. En god gryta, som fått puttra länge, med mycket goda grönsaker i, det är dryg mat som gör att man får ut många och goda portioner även av en ganska liten tupp.

Hilde

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 07 feb-13 kl 14:48 »
Hunden äter dem definitivt.. Men som stek tuppar är det inte lönt, alldeles för lite kött om man inte har ett enmanshushåll. har man sex ungar duger inget annat än 2 ordentliga Bresse tuppar :-)
Haha, det kan jag förstå!
Jag har bara hälften så många barn, än så länge. :-D
Jag förstår att det känns surt att kasta kötter dock. Har ni katter?
Dom käkar ju. Jag har två stora katter som tuggar i sig ben och hela konkarånge. Givetvis rått, inte tillagat.

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 07 feb-13 kl 14:49 »
Faktum är att om man håller hönsen småskaligt och frigående, och kanske ger lite mindre köpefoder, så är värphybrider inte särskilt bra. Jag har haft isbar och hybrider i samma grupp, så att de haft samma förutsättningar. De var i samma ålder. Isbarerna snittade på betydligt fler ägg i veckan, och jag bedömer att de åt mindre av köpefodret också.

Instämmer i ovanstående, och med detta som utgångspunkt håller jag fortfarande åsbo (förmodligen även de andra lantraserna) som det bästa valet. De värper bra givet insatsen i foder, äggen är bra storlek i vart fall om du selekterar lite på hönorna och de lever länge, blir sällan sjuka, har förstånd att hålla sig undan rovdjur... Listan blir lätt lång men det är nog dessa faktorer som gjorde att man selekterade fram dessa lantraser och att de fortfarande finns kvar. Sen om man vill ha fina stek tuppar som Bresse Maran eller austral oprington  eller om man vill ha optimalt med antal ägg så finns det bättre raser att välja så klart, men de kräver också betydligt större insattser i forder hus och hönsgårdar..

Kul med dessa trådar, det man kan konstatera är att det finns inget klart svar, bara många olika uppfattnningar som är grundade i våra olika erfarenheter och personliga preferenser. Tror att det bästa sättet är att testa olika raser. Man fastnar för något testar och bildar sig en uppfattning och när man gjort tillräckligt många fel och prövat tillräckligt så slår man sig till ro med sin/sina favorit raser som passar just dig..

I mitt fall Åsbo och Bresse och har svårt att låta bli Maraner

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 07 feb-13 kl 14:52 »
Att steka sina egna tuppar är sällan ett ekonomiskt eller särskilt gott sätt att ta hand om köttet. En god gryta, som fått puttra länge, med mycket goda grönsaker i, det är dryg mat som gör att man får ut många och goda portioner även av en ganska liten tupp.

Du är en klok kvinna och har helt rätt, men mina smaklökar skriker högt av lycka när det ligger en ordentlig stek tupp på middagsbordet ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
AnnaMaria Stålnacke

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser