Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika grisraser i Sverige  (läst 27310 gånger)

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
Olika grisraser i Sverige
« skrivet: 04 feb-13 kl 17:34 »
Finns det arvsföreningar för olika grisraser? Finns tex den eng rasen large black i Sverige? Har också sett helbruna grisar......men hittar ingen info kring olika grisraser.....hjälp :-)
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Senast ändrad: 05 feb-13 kl 22:53 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Olika grisraser i Sverige
« Svar #2 skrivet: 05 feb-13 kl 22:42 »
I Sverige finns

Linderödssvinet
Svensk Lantras
Svensk Yorkshire
Finsk Yorkshire
Hampshire
Duroc (helbrun)
och så Bert Karlssons Ullsvin  ;D
Minigrisgruppen
och något jag glömt?

Vietnamesiskt hängbukssvin ( vilket inte är samma som minigris)
Och så finns det Vildsvin.

Dessutom avlades det fram ett svin som skulle likna järnålderns svin det sk Eketorpssvinet. Men jag vet inte hur pass mycket det finns kvar idag. http://www.kolmarden.com/Attraktioner-och-djur/Djur-A-O/Djur-E-H/Ekatorpssvin/
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 05 feb-13 kl 23:05 »
Eketorpssvin är ju en blandras mellan Linderöd / Vildsvin och kan ju knappast kallas en "ras".
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 feb-13 kl 17:15 »
Eketorpssvin är ju en blandras mellan Linderöd / Vildsvin och kan ju knappast kallas en "ras".

Jag tror inte de gick ut till allmänheten. Förutom linderöd och vildsvin ingick nån tysk minigris i receptet. Nej, nån konstant ras skulle jag inte heller kalla de för.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Puli-Owner

• Övriga världen
Jag har sökt information om grisraser men hittar nästan ingenting finns det så lite om grisraser i skrift så folk inte bryr sig? Eller vad???

Ända grisrasen jag hittar rätt mycket om är Linderödsvinen, och den storleken tycker jag är lagom stor men jag undrar finns det lika stora men andra mentaliteter och hur är dem när dem ska grisa för det har jag inte sett någonstans om Linderödsvinen heller... Har dem lätta eller svåra isnitt stora eller små kullar??

Tacksam för all hjälp jag kan få

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
Du får nog vända dig till skol-litteratur om du vill hitta något sådant. Hör med en lantbruksskola nära dig om du får komma och läsa lite i deras bibliotek eller sök på Adlibris.
Min egen erfarenhet är att både lantrasen och Yorkshire (båda 'vita' raser) är relativt lugna och beskedliga som vuxna, korsningen mellan de två är den som oftast används som moderdjur i svinproduktion idag då de har lätta förlossningar och får ganska stora kullar. Hampshire (svart-vit) har jag ingen erfarenhet av som suggor men som vuxna galtar är dom oftast trevliga. Det är med lantras-Yorkshire mor och hamp far det blir den kända 'pigham-grisen'. Duroc (röd) har inte riktigt lika lätt att bli feta men har lite mer humör. Duroc får ofta lite 'piggare' smågrisar första dygnet, efter det är det knappast någon skillnad. De fyra raserna är vanligast i slaktgrisproduktion och är ganska 'effektiva'.
Vuxen gris ligger nånstans mellan 200-300 kg oftast. Men stora variationer finns då vissa förblir ganska 'nätta' medan andra blir riktiga madamer.
Grisar är väldigt sociala och föder man upp ex två till vuxna djur blir dom oftast väldigt trevliga och präglade på en själv oavsett ras.

Hoppas det hjälpte något :-D
Kommer det en haj - simma fortare.

Bjarne

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 11 jan-14 kl 19:49 »
Eketorps svinet passar nog definitionen för vad en ras är.Har hört i andrahand att det skulle finnas förvånande många raser inblandade källan känns trovärdig även om jag blev något överraskad.

Bjarne

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-14 kl 20:00 »
Vet inte hur svårt det är att importera semin.Men grisar har ju ganska kort generations intervall så det kan ju gå relativt snabb att föra in en ras på det sättet...

Förövrigt verkar eketorps svinet vara ett ganska lyckat extroört återskapade av skogs svinet .

Friluftmuseet Hägnans "vikingatida" eketorpssvin Rist och Mist juli 2012] [url=http://www.youtube.com/watch?v=gczrDFo6oTU#]Friluftmuseet Hägnans "vikingatida" eketorpssvin Rist och Mist juli 2012[/url]

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-14 kl 18:48 »
Det är inte lagligt att som privatperson importera semin.
Kommer det en haj - simma fortare.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 12 jan-14 kl 18:56 »
Fixade ett problem med länken till videon med Eketorpssvin:

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 4 användare (3 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser