Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jaktlag/jaktkkompis  (läst 2092 gånger)

hedaxe

• Jaktlag/kompis sökes
    • Södermanland
Jaktlag/jaktkkompis
« skrivet: 04 feb-13 kl 11:33 »
Jag tar jägarexamen i vår. Vovven och jag vill redan nu komma med någon jägare som har lust med sällskap i skogen. Vi tillbringar många timmar i skogen, veckans alla dagar och tycker det skulle vara kul att "prya"med någon som gillar att dela med sig av sina skogsluffaregenskaper. Just nu gnuggar jag geniknölarna med kaliber, energi, riktpunkt osv osv.... Behöver prata om och plocka med vapen för att få fäste för kunskaperna. Funderar på om hunden kan passa för eftersök... ska lägga lite spår så får vi se....Ja det är mycket att fundera på, skulle vara toppen...... ???
Blir klar med jägarexamen i vår och söker jaktlag/kompis. Går ofta och gärna ut på vardagar, om någon vill ha sällskap så hänger jag på redan nu. Har blandishund som jag funderar på om han kan tränas till eftersök/spår. Vill gärna ha tips om hundträning samt val av vapen. Maila mig gärna!

Markus_Almroth

• Medelpad
SV: Jaktlag/jaktkkompis
« Svar #1 skrivet: 04 feb-13 kl 22:38 »
Vad kul med en jägare till i skogen!

Vad är det för hund du har och vad vill du jaga?

Tyvärr är det lite långt, så jag kan nog inte hjälpa till med kontakter för jakt precis :-( men det är alltid roligt att resonera lite.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

hedaxe

• Jaktlag/kompis sökes
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 feb-13 kl 00:00 »
Häromkring finns mest gris, lite rådjur och älg. Helst vill jag bara ta bössan och gå ut och fixa något till middagen som när man fiskar ungefär. Men det är ju en utopi. Det verkar svårt att komma in i ett lag. Alternativet vore väl att köpa fastighet med tillhörande jakt men det blir dyrt.
Vovven min är en riktig fyrvägskorsning schäferhuskeygreyhoundstövare. Han är riktigt arbetsvillig. Vi roar oss med att följa något spår i bland och idag kom vi riktigt nära en älg, hann aldrig se den tyvärr, men hörde då den brakade iväg. :o
Blir klar med jägarexamen i vår och söker jaktlag/kompis. Går ofta och gärna ut på vardagar, om någon vill ha sällskap så hänger jag på redan nu. Har blandishund som jag funderar på om han kan tränas till eftersök/spår. Vill gärna ha tips om hundträning samt val av vapen. Maila mig gärna!

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 05 feb-13 kl 17:59 »
Gris borde du kunna smila in dig hos någon lokal lantbrukare för att få jaga. Men då bör du ju redan bo i närheten. Bönder är lite lustiga, först vill de ha betalt. Men om man är lite ihärdig och ser till att vara behjälplig och "pålitlig" så kan man få jaga gratis. I grund och botten vill de ju bli av med grisen.

Dock skall man ha klart för sig att grisjakt är rätt jobbigt. Min kompis nere i Växsjö lägger ner mycket tid på sina åtlar. Åker en vända varje dag för att se till att det finns lite majs under en hink med en sten på. Om hinken är vält vet han att de varit där. Inte mycket nog för att fodra grisen, men mycket nog för att de skall lockas dit. Bönder gillar inte utfodring av gris, och jag förstår dem.

Vill du komma in hos ngn bonde, så börja på det personliga planet. Köp mjölk eller nåt annat av henom, erbjud dig hjälpa till med något annat än jakten osv.  Det kan verka lite manipulativt, men det handlar om förtroende, de vill helt enkelt inte ha löst folk springande med vapen på marken och det kan man ju förstå.

Vad gäller älg är det enklaste att kontakta det största skogsbolaget i trakten. De vill gärna få med nybakade jägare i lagen, de är ju också sig själv närmast och ser att nyrekryteringen av jägare inte är så imponerande. För dem är det älgen som är skadedjuret nummer ett. Dock gillar jag inte att jaga på bolagsmark, det påminner om en industri. Men det är en mycket nyttig skola för att få rutin.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

zebban

• De är alltid roligt att träffa likasinnade,
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 feb-13 kl 19:07 »
Jag tar jägarexamen i vår. Vovven och jag vill redan nu komma med någon jägare som har lust med sällskap i skogen. Vi tillbringar många timmar i skogen, veckans alla dagar och tycker det skulle vara kul att "prya"med någon som gillar att dela med sig av sina skogsluffaregenskaper. Just nu gnuggar jag geniknölarna med kaliber, energi, riktpunkt osv osv.... Behöver prata om och plocka med vapen för att få fäste för kunskaperna. Funderar på om hunden kan passa för eftersök... ska lägga lite spår så får vi se....Ja det är mycket att fundera på, skulle vara toppen...... ???

Härligt att höra :) själv ska man ge sig på det den 20 denna månaden, så hoppas man har fixat jägarexamen till höstens jakt :D lycka till :)
här finns lite smått och gått på gården, kalkoner,duvor,vaktlar,fasaner,ankor,pärlhöns,pepegojor,iller,och tiotal olika sorters hönsraser,

hedaxe

• Jaktlag/kompis sökes
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 07 feb-13 kl 00:15 »
Gris borde du kunna smila in dig hos någon lokal lantbrukare för att få jaga. Men då bör du ju redan bo i närheten. Bönder är lite lustiga, först vill de ha betalt. Men om man är lite ihärdig och ser till att vara behjälplig och "pålitlig" så kan man få jaga gratis. I grund och botten vill de ju bli av med grisen.

Dock skall man ha klart för sig att grisjakt är rätt jobbigt. Min kompis nere i Växsjö lägger ner mycket tid på sina åtlar. Åker en vända varje dag för att se till att det finns lite majs under en hink med en sten på. Om hinken är vält vet han att de varit där. Inte mycket nog för att fodra grisen, men mycket nog för att de skall lockas dit. Bönder gillar inte utfodring av gris, och jag förstår dem.

Vill du komma in hos ngn bonde, så börja på det personliga planet. Köp mjölk eller nåt annat av henom, erbjud dig hjälpa till med något annat än jakten osv.  Det kan verka lite manipulativt, men det handlar om förtroende, de vill helt enkelt inte ha löst folk springande med vapen på marken och det kan man ju förstå.

Vad gäller älg är det enklaste att kontakta det största skogsbolaget i trakten. De vill gärna få med nybakade jägare i lagen, de är ju också sig själv närmast och ser att nyrekryteringen av jägare inte är så imponerande. För dem är det älgen som är skadedjuret nummer ett. Dock gillar jag inte att jaga på bolagsmark, det påminner om en industri. Men det är en mycket nyttig skola för att få rutin.

/M
Jag börjar förstå att man måste ta den långa vägen. Det känns segt men så får det bli. Ska undersöka hur det ser ut med bönder och bolagsmark häromkring. Det verkar lättare uppåt. Funderar på att åka till stugan i Jämtland på sportlovet och passa på att höra mig för om vilka möjligheter som kan finnas där. Men allt handlar väl om kontakter antar jag.
Det börjar bli dags att inhandla bössa/bössor med kringutrustning. Har läst allt jag kan komma över i ämnet men det är ändå svårt att ta beslut på enbart teoretiska grunder. Skulle vara bra att få provskjuta lite olika vapen och verkligen få känna sig för.

JFOT

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-13 kl 08:36 »
Finns det ingen skyttebana i närheten? I så fall kolla där om det finns möjlighet att övningsskjuta inför provet. Du behöver ändå öva och där brukar de mest skytteintresserade samlas dvs du kan antagligen få svar på det mesta om vapen. Eftersom du är ny kommer alla fatta att du letar efter jaktmöjligheter men att du lägger tid och pengar på att lära dig skjuta mer än vad provet kräver imponerar nog på en del och visar du dig dessutom inte totalt asocial så har du byggt en grund för framtiden.

hedaxe

• Jaktlag/kompis sökes
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 08 feb-13 kl 10:15 »
Härligt att höra :) själv ska man ge sig på det den 20 denna månaden, så hoppas man har fixat jägarexamen till höstens jakt :D lycka till :)

Toppen! Ska du gå kvällskurs eller någon intensivkurs. Jag går studiefrämjandets kvällskurs den är bra men det blir väldigt teoretiskt. Jag skulle vila komma ut mer i praktik. Kursen är nog upplagd för de som har kontakter och har möjlighet att bekräfta sina nyvunna kunskaper under kursens gång. Lycka till!

hedaxe

• Jaktlag/kompis sökes
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 09 feb-13 kl 09:14 »
Finns det ingen skyttebana i närheten? I så fall kolla där om det finns möjlighet att övningsskjuta inför provet. Du behöver ändå öva och där brukar de mest skytteintresserade samlas dvs du kan antagligen få svar på det mesta om vapen. Eftersom du är ny kommer alla fatta att du letar efter jaktmöjligheter men att du lägger tid och pengar på att lära dig skjuta mer än vad provet kräver imponerar nog på en del och visar du dig dessutom inte totalt asocial så har du byggt en grund för framtiden.
Jag bor riktigt nära en skjutbana och vi ska snar börja öva inför provet. Tänkte inte på att det kunde finnas möjlighet till kontakter där. Jag lär hänga där en del, tycker det verkar kul med skytte.

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #9 skrivet: 19 feb-13 kl 23:04 »
Har du stuga i Jämtland ? Var då nånstans ? Till senhösten tar vi gärna med gästjägare i mitt jaktlag, då vi inte är så många fast bosatta här som kan jaga varje helg  ;) Hör av dej om det intresserar ! Vi jagar i östra Bräcke.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser