Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är nyfiken på Gotlandskanin!  (läst 8814 gånger)

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
Är nyfiken på Gotlandskanin!
« skrivet: 31 jan-13 kl 14:06 »
Jag har sakta men säkert börja drömma om gotlandskanin då alla sidor som jag varit inne på beskriver den som en trevlig kanin utan en massa krav (tror inte att det finns en ras som sköter sig själv men endå) och som funkar bra till köttkanin.  Jag tror att det kan vara min "ras"!  :) Det enda jag inte blir klok på är hur de ska bo, läser nämligen att de bör ha 1m2 stor bostad per kanin!
Vilket inte är ett problem, funderar på 2 honor och en hane (låter det bra?) och ta 1 till två kullar per år och förstår att man måste ha dem skilda åt där emellan. Men hur bor era kaniner? Har letat på internet och sett olika typer av kanin "hus" (Disney mm) men inte blivit klok på hur det ser ut i verkligheten. Jag hade tänkt ha dem uteboende och eventuelt ta in dem i min bod (som jag ska göra iordning för dem) på vintern.  Kanske är jag rörig i min text men efter ha kollat kaniner i 3dagar så blir man tydligen lite knäpp!  :-[
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

johannelund

  • Inlägg: 8
  • Biodling, kaniner (gotlandskaniner) och odling.
    • Uppland
    • Johannelunds
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #1 skrivet: 31 jan-13 kl 21:38 »
Två honor och en hane låter som en bra start.

Du har väl hittat gotlandskaninens föreningshemsida?! http://www.gotlandskaninen.se/

Här är bilder på våra burar - vi har flera olika varianter: http://www.johannelunds.se/burar.html Det är trevligt att ha en "betesbur" eller liten hage som är större och där kaninerna kan få vara på dagtid. Vi har satt samman en massa kompostgaller där kaninerna får turas om att vara när vi är hemma och kan ha lite uppsyn.

Kaninerna störs inte av kyla så länge buren ger skydd mot drag och väta, däremot kan det ju vara skönt för dig att ha dem i boden på vintern  :)

Glöm inte att du behöver burar till ungarna också - har du tur så kommer de väl överens och då behövs bara en till hanar och en till honor.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #2 skrivet: 01 feb-13 kl 07:26 »
Dina burar så jättefina ut gillar verkligen den stora och att ni gör så att de kan använda en hel våning var på vintern. Jag Har självklart varit inne på gotlandskaninens egen klubbsida och det är delvis därför jag gillar rasen har varit inne på många sidor och nu är jag ännu mera bestämd det kommer att flytta in "gottisar" till våren. Måste bara hitta någon som bygger ordentliga burar och gör hemleveranser (om någon i Östergötland läser detta..) för snikra är inte min starka sida!  ;)
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

NirsOrs

  • Inlägg: 170
    • Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #3 skrivet: 01 feb-13 kl 19:34 »
Gotlandskaniner är jätteroliga kaniner, har haft 2 hanar (+ korsningsungar efter ena) och de gav mig många skratt.

Men ska du ha dem utomhus på marken, ha nätgolv. Min andra var en hejjare på att rymma, det gick i arv hos hans barn. Hanen själv både grävde sig ut, och hoppade ut (först upp på huset, sedan misstänker jag att han kanske klättrade på nätet också eller om han lyckades hoppa direkt från huset och ut). När han bodde inne i stallet i kompostgallerbur brukade han hoppa ut därifrån, sedan hoppade han upp till stallfönstret och satt där och tittade ut ;D Men om jag testade att hoppa med honom över hinder, då kunde han helt plötsligt inte hoppa o:)
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #4 skrivet: 02 feb-13 kl 07:53 »
Vilken härlig personligheter, det låter som om jag inte kommer att vara uttråkad!!  ;D Har en 4-fackare på G så nu känns det som om jag satt igång våren och jag ser fram emot att hitta uppfödare och kaniner.. Det är så himla spännande!!
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #5 skrivet: 02 feb-13 kl 12:30 »
Gottisar är verkligen roliga. Min gottis hade tillgång till hage och bur. Det är viktigt att dom har solskydd under sommaren så dom inte får värmeslag.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #6 skrivet: 03 feb-13 kl 06:47 »
Hej O Välkommen till klubben !! (Lavendula) Ja Gotlandskaninen är verkligen en tålig , vacker , lätt o hantera o relativt billig ras!  Om du kan slå eget hö så är det det bästa!. Tänk stort när det ska vara bostad.o gör det enkelt  att rengöra o fylla på mat! Själv(nu) så har jag en hane en hona ,Jag skulle vilja utöka men inte min sambo... har haft G-kanin sen 2009... Minst en kull per år... Har 5 olika burar o skifta med ev bostad till hanar. Jag tycker det är smidigt med "betesburar" som de också kan bo i under sommaren.Jag kan ta kort på hur mina burar ser ut o skicka till dej! Du får gärna ringa o prata om dina funderingar o ev hjälp ? nedan skriver jag mitt mobilnr...Har hittils bara sålt alla ungarna! Har haft mellan 7- 14 ungar...Då jag också har Kindahöns (genbank) så äter de liknande mat. Jag får också hämta mat som annars slängs från affären så det kan bli frukt, sallad, bröd som jag torkar. Ett år när jag hade fyra hanar kvar fick honorna (2st) bo i hönshuset/gården. Så det går att ha dem naturligt ihop med andra djur! Har även katter, hund o akvariefiskar. Ja det var lite o mig ! Hoppas vi hörs/ses MvH Therese 073 7887 224
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #7 skrivet: 06 feb-13 kl 12:38 »
Gotlandskaniner är underbara!  Lättsamma, trevliga, nyfikna, sociala och lite busiga.  :-[  Lite som chips. Har man en vill man ha fler.  ;D
Jag skaffade mina i september så de har än så länge bott i vinterburar. Som små enkla trähus på ben med två våningar och så har vi byggt 4stycken så det får plats 8 kaniner med drygt 1kvm var. Varje bur är öppningsbar i gaveln för enklare rengöring och sen är det en lucka med nät framtill för luft och ljus till kaninen.
Nu i vår kommer jag bygga betesburar åt dem som de kan vara i över vår och sommar.
Lycka till med kaninhusbygget!

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #8 skrivet: 07 feb-13 kl 08:08 »
Nu har jag bokat 3 gottisar(2honor och 1hane) från ArdennerMarianne och en 4-fackare från Beekeepern så någon gång i mars kommer jag bli med kaniner.  ;D
Krågedal jag kommer jätte gärna på besök och kollar på dina burar och tar en kopp kaffe (känner inte så många i östergötland, södermanläning som jag är och ny i krokarna).  ;)

Behöver bygga betesburar så det är någonting jag letar efter byggtips på och när det kommer till antal kaniner så tror jag som ni att det kan bli flera i framtiden om rasen lever upp till sitt rykte.  ;)
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #9 skrivet: 07 feb-13 kl 12:36 »
Hej! Du lavendula (ev fler) är jättevälkomna o dricka kaffe och få "inspiration" hur mina djur har det! själv så skulle jag villja ha en mindre lada typ(drömmer), så honorna kan vara Frigående tillsammans med ungar, (hanar i ordentliga burar i ladan) Har sett flera artiklar om det. Har som mest haft sex kaniner sammtidigt under en längre tid (vinterhalvåret) förra året -12 fick min hona 11 ungar en var död, sen hängde sig en o dog, resten fick jag sålda ( har inte haft ihjäl någon än) Men vill lära mig, tror o hoppas på att det blir vanligare (igen) o äta gårdens djur... Snart dax o jobba lite.... är "egen" företagare klipper/ntrimmar hundar o katter o har några dagishundar, har en egen labbe, två katter o en flock kindahöns... Vi bor utanför Rimforsa vid "34an". mvh Therese
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #10 skrivet: 07 feb-13 kl 12:56 »
Nu har jag bokat 3 gottisar(2honor och 1hane) från ArdennerMarianne och en 4-fackare från Beekeepern så någon gång i mars kommer jag bli med kaniner.  ;D
Krågedal jag kommer jätte gärna på besök och kollar på dina burar och tar en kopp kaffe (känner inte så många i östergötland, södermanläning som jag är och ny i krokarna).  ;)

Behöver bygga betesburar så det är någonting jag letar efter byggtips på och när det kommer till antal kaniner så tror jag som ni att det kan bli flera i framtiden om rasen lever upp till sitt rykte.  ;)
Jag bor också i östergötland, kom förbi på en kopp kaffe och snacka kaniner och burar om du vill. :-)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #11 skrivet: 07 feb-13 kl 21:44 »
Nu har jag bokat 3 gottisar(2honor och 1hane) från ArdennerMarianne och en 4-fackare från Beekeepern så någon gång i mars kommer jag bli med kaniner.  ;D

Hej!
Mars har ju 31 dagar och förutsättningen för en burleverans är att jag kan kombinera den med min Skåneresa, då mina bisamhällen Vinslöv ska kollas.
Vi får hoppas att våren kommer tidigt till Skåne i år, annars så kan det dröja till sista helgen i Mars.
Eller om någon vill köpa min 6-fackare i dina trakter, då kan jag överväga att åka tidigare beroende på väderlek/väglag.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #12 skrivet: 08 feb-13 kl 16:52 »
Beekeepern jag är nöjd så länge den kommer (hoppas att väglaget blir bättre inom en snar framtid)!  :)
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #13 skrivet: 10 apr-13 kl 10:01 »
Nu har jag äntligen gottisar (och har troligen ungar ute hos en av honorna) och jag är nöjd med mitt val och börjar sakta men säkert drömma om flera... Jag tycker att det är underbart när man går ut till burarna på morgonen, och möts av kaniner som ställer sig mot nätet som för att säga god morgon. Harry som alltid försöker krypa in i min famn, Lottie som kastar sina skålar och Blomman som tittar på mig som om jag vore lite egen. Ska spara från min första kull men börjar redan planera burar och hage.. Trode inte att man kunde bli så glad av kaniner och nöjet man får av att gå in till dem flera gånger om dagen är otrolig.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #14 skrivet: 10 apr-13 kl 12:13 »
Trode inte att man kunde bli så glad av kaniner och nöjet man får av att gå in till dem flera gånger om dagen är otrolig.
Visst är det häftigt!? Trodde inte jag heller. Tänkte att vintern blir säkert tråkigt med bara byta fruset vatten. Men icke! De är så himla härliga och sociala.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #15 skrivet: 11 apr-13 kl 07:30 »
Det är skitkul med kaniner!
Varje morgon står mina vid nätet vid buren och vill bli utsläppta i inhägnaden. Jag kan se dom från köksfönstret och dom är hur roliga som helst att titta på.  ;D

“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #16 skrivet: 11 apr-13 kl 11:38 »
Nyfiken fråga men vad heter Lottie mer än det? Nummer?
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #17 skrivet: 11 apr-13 kl 18:51 »
Jag älskar det och tanken på att få hålla på med kaniner och ungar ger mig glädje (ska bli så roligt att hålla genbank).
Storky1 hon heter Billabergets Lottie och om allt går som det ska så får hon ungar runt den 20/4.. Känner du min Lottie?
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #18 skrivet: 13 apr-13 kl 11:36 »
Alltså, mina gottisar är så jäkla nyfikna så det tar en jäkla tid att städa buren.
Jag använder en liten kratta som jag tar ut bajs och kiss med, och den biter och drar dom i. Dom hoppar även på min rygg och är precis överallt där dom inte ska vara.
Hahaha, jäkla odjur!  ;D
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Är nyfiken på Gotlandskanin!
« Svar #19 skrivet: 13 apr-13 kl 12:25 »
Hejsan,. Blir nyfiken vart du bor? Willow? Vill du vara anonym? skicka till mig. Själv bor jag i kindabyggden, utanför Rimforsa! MvH Therese
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser