Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur håller jag mina kor rena?  (läst 8360 gånger)

hayproducer

• Jämtland
SV: Hur håller jag mina kor rena?
« Svar #20 skrivet: 02 feb-13 kl 15:22 »
Det är lite skillnad på att hålla korna rena om de går på max foderstat och mjölkar 40 liter om dan,eller om de står i sin.

Om dina kor ska ha ett ytterligare kvällsmål beror helt och hållet på hur mycket foder ( hur många kg TS ) som de får per fodergiva?

Det är inte så ekonomiskt att överutfodra kor när de mjölkar lite,eller om de står i sin. Ger du kraftfoder? skitiga kor tyder på stora kraftfodergivor!

Frukost kl 8 på morron och kvälsmat kl 4 på eftermiddagen är absolut inte optimalt för korna, inte heller om du vill ha dem rena.
Får de kraftfoder med? hur mycket mjölkar de?

Den optimala utfodringen till kor med 2 givor/dag är kl 6 på morron, och kl 6 på kvällen. du ligger 4 timmar från den intervallen, och det är inte bra, specielt inte om de är högmjölkande. men jag antar att du har korna som hushållskor?
Om du vill släppa ut korna  kl 8 på morron så kanske du borde överväga att ta in korna kl 7 på kvällen? bara ett tipps.

soleskog

« Svar #21 skrivet: 02 feb-13 kl 18:08 »
Mitt råd är att klippa bakdel och svans. Det är inga problem att gå ute på dagen för friska kor ändå - bruket av att klippa kor som går kallt funkar på kor och ungdjur i alla möjliga kalla system och det gör underverk för att hålla dem rena.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Smutsiga
« Svar #22 skrivet: 03 feb-13 kl 01:00 »
Jag klipper aldrig svansarna på mina kor! Det ser otroligt fult ut :(  Och korna har ingen svans att vifta bort flygfän med på sommaren!
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hayproducer

• Jämtland
SV: Smutsiga
« Svar #23 skrivet: 03 feb-13 kl 03:42 »
Jag klipper aldrig svansarna på mina kor! Det ser otroligt fult ut :(  Och korna har ingen svans att vifta bort flygfän med på sommaren!

Man behöver ju inte klippa svansen så den ser ut som en käpp, man kan toppa den lite ;D

Inte så trevligt att få en disktrasa full med piss i munnen när man mjölkar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Smutsiga
« Svar #24 skrivet: 03 feb-13 kl 11:20 »
Mina kor har inte svansarna fulla av piss o skit. Så korna får ha  svansarna i full längd här. :D
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 03 feb-13 kl 15:55 »
Mina kor har inte svansarna fulla av piss o skit. Så korna får ha  svansarna i full längd här. :D

Inte du kanske ;) men jag är säker på att det finns  andra som får det! Ligger kon med svansen i mockarännan så är risken stor att den blir blöt!

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 04 feb-13 kl 11:27 »
Håret på svansen växer ju ut till sommaren om man klipper den nu. Så de kan nog vifta bort flugor ändå.
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 04 feb-13 kl 12:12 »
Håret på svansen växer ju ut till sommaren om man klipper den nu. Så de kan nog vifta bort flugor ändå.

Nej det gör det inte det tar lång tid innan håret på en svans växer tillbaka.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hayproducer

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 04 feb-13 kl 16:14 »
Nej det gör det inte det tar lång tid innan håret på en svans växer tillbaka.

Nog växte håret på svansen ut på mina kor allt! Jag klippte och rakade svansarna på hösten.

En ko kan annars penselmåla sig själv med skit och urin, det skvätter och far skit överallt.
Ladugården blir renare med klippta ko svansar, tilläggas bör att jag renrakade "mina" svansar på hösten.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Smutsiga
« Svar #29 skrivet: 04 feb-13 kl 22:03 »
@hayproducer
Det måste inte vara så, med strö och rätt anpassad inredning behöver inte korna bli skitiga alls, fast dom har rejält långa svansar!
(kan inte lägga in bilder här, annars hade jag gjort det på mina) :)

[lagt in bild åt Rosa]
« Senast ändrad: 09 feb-13 kl 09:53 av Sirpa »

hayproducer

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 04 feb-13 kl 22:14 »
@hayproducer  det måste inte vara så, med strö och rätt anpassad inredning behöver inte korna bli skitiga alls, fast dom har rejält långa svansar!  (kan inte lägga in bilder här annars hade jag gjort det) :)

Håller med dig att det inte behöver vara så. Har man en båsladugård med skarputgödsling som körs
regelbundet, då är det enkelt att hålla korna rena. Har man ingen automatisk utg som ser till att hålla undan,då är det lätt att det under natten bildas små pölar med urin som lätt kan smutsa ned både kon och ladugården. specielt om kon råkar släppa en granat i pölen :o

Men strör man ordentligt så kan det till viss del undvikas. Förutsättningarna är olika från gård till gård.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #31 skrivet: 07 feb-13 kl 11:04 »
Tack för hjälpen med bilden <3

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #32 skrivet: 07 feb-13 kl 14:00 »
Wow vilken snygg tjur Rosa.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Aline

• Västerbotten
« Svar #33 skrivet: 09 feb-13 kl 07:33 »
Det är otroligt olika från ko till ko skulle jag säga. Vissa av mina kor lägger sig i det torra ströet och är inte det minsta skitiga på morgonen. Sen har jag vissa kor som ALLTID lägger sig och gosar ner i skiten riktigt ordentligt. De liksom söker upp skiten och gottar ner sig i den för att de tycker det är skönt :)
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Mata

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 09 feb-13 kl 14:20 »
Det är också vår erfarenhet. Vi har 3 stycken som jämt lägger sig på smutsiga ställen och sen har vi några stycken som lyckas hålla sig rena jämt. Det som är viktigt om man tvättar dem är att använda medel som inte som tar bort fettet från pälsen. Vi använder vatten och lite hästschampo ibland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser