Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur håller jag mina kor rena?  (läst 8345 gånger)

G58

• Dalsland
Hur håller jag mina kor rena?
« skrivet: 29 jan-13 kl 21:46 »
Jag har tre kor som står uppbundna på natten och är ute på dagarna. Vi borstar dem på morgonen och på kvällen men de blir bara smutsigare och smutsigare. Borstarna blir igenkletade och även koskrapan. Vi har klippt svansarna fast det är synd för de hade fina svansar. Kan man tvätta dem nu när det är kallt ute. Måste man ha hästschampo eller går det bra med något annat. Finns det något bra sätt att få dem att inte bli smutsiga?

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Hur håller jag mina kor rena?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-13 kl 22:21 »
En del kor skitar ner sig mer än andra men det låter lite konstigt att de skitar ner sig om de bara är inne på natten.
Är det så att det är väldigt lerigt i hagen de går i på dagtid? Uppbundna kor i lagom långa bås brukar ju annars hålla sig rena.

Vad strör ni med i båsen? det kan ju också påverka.

G58

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-13 kl 22:38 »
Vi har kortbås och korna är väldigt små värmlandskor. De har varsin gummimatta och så strör vi med kutterspån. Ute går de på en hård grusplan som vi mockar så det är inne de smutsar ner sig.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 29 jan-13 kl 22:42 »
ok. då låter det som "båsproblem"
De ska ju egentligen inte skita på båspallen när det är kortbås.
Är det ställbara fodergrindar? En del går ju ställa så de står rätt i båset, detta är ju viktigt om båset ska fungera rätt.
Ni ska ju inte behöva rykta dem så ofta..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 29 jan-13 kl 23:03 »
Värmlandsko? är inte dom utdöda..  ;)

Vad är det för kortbås inredning ni har?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

G58

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 29 jan-13 kl 23:42 »
Det är Vänekor, jag skrev fel! :D Vi har en ladugård för mjölkkor från 1980-talet. Fodergrindarna är fasta och korna kan ligga med huvudet utanför foderbordet. Hur skall långbås och kortbås fungera om det är rätt? Kanske vi skall se det som långbås eftersom korna är så små. Vi har många tomma platser i ladugården.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #6 skrivet: 30 jan-13 kl 00:00 »
Det är Vänekor, jag skrev fel! :D Vi har en ladugård för mjölkkor från 1980-talet. Fodergrindarna är fasta och korna kan ligga med huvudet utanför foderbordet. Hur skall långbås och kortbås fungera om det är rätt? Kanske vi skall se det som långbås eftersom korna är så små. Vi har många tomma platser i ladugården.

Finns det båsavskiljare, eller kan korna ligga på tvären? det brukar orsaka problem med renheten.
"Kärleken är livets bäste vän"

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 jan-13 kl 07:14 »

Vad tror du om att ha korna lösa i ladugården på natten?.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Smutsiga..
« Svar #8 skrivet: 30 jan-13 kl 10:05 »
Det låter inte som en vidare bra idé, det blir skitigt överallt men framförallt halt med risk att dom halkar o skadar sig. Dessutom ligger dom i skiten sen. Det bästa är väl att anpassa båsen så korna inte blir skitiga. Är dom skitiga tvätta med varmt vatten o såpa, låt det inte torka fast. Djur som ska vara ute får inte ha smutskakor i pälsen för då fryser dom (djurskyddsregel också). Lägg in en bild här så man ser vilken inredning ni har, så är det lättare att ge tips :)
« Senast ändrad: 30 jan-13 kl 10:10 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 30 jan-13 kl 23:15 »
Hej!
Strö mer och var ute med gödselskrapan en extra gång på kvällen.
mvh

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #10 skrivet: 30 jan-13 kl 23:57 »
Jag har uppbundna djur. Mockar rent och strör med ett tjockt lager halm och hö morgon och kväll. På bilden har jag mockat och fyllt på med ratat hö och ska fylla på med mer halm. Jag har inga problem fast de står väldigt löst uppbundna och kan t.o.m ligga på tvären.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #11 skrivet: 31 jan-13 kl 00:03 »
Kom på att det är lättare för mig att hålla dem rena för de får bara hö hos mig så de har väldigt torr avföring till skillnad från ensilageutfodrade som får lösare bajs.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

hayproducer

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 31 jan-13 kl 00:06 »
Jag har tre kor som står uppbundna på natten och är ute på dagarna. Vi borstar dem på morgonen och på kvällen men de blir bara smutsigare och smutsigare. Borstarna blir igenkletade och även koskrapan. Vi har klippt svansarna fast det är synd för de hade fina svansar. Kan man tvätta dem nu när det är kallt ute. Måste man ha hästschampo eller går det bra med något annat. Finns det något bra sätt att få dem att inte bli smutsiga?

Vilken tid på kvällen tar du in dina kor?

När får de sitt sista mål på kvällen?

Har de regelbundna tider?

Kor som äter sig ordentligt mätta på kvällen brukar, ligga ned och idissla i timmtal! ( 4-8 timmar )
Detta förutsätter att de får ligga ifred! det känns lite som att det är mycke spring i ladugården på kvällen? jag kan ha fel.
Kor vill ha lugn och ro när de idisslar inte någon som stör och rakar upp dem.

Pröva med fasta tider, om du inte redan har det, och att du skrapar och ströar 1 timmer efter sista
måltiden, låt de sedan vara ifred till det är dags för morronmålet!
Se till att de inte är vrålhungriga på morron flera timmar innan de får mat, är de hungriga så ställer de sig upp och skiter! det är ett som är säkert.

Ströar du tillräckligt?

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #13 skrivet: 31 jan-13 kl 00:08 »
Kor kan även få lös avföring med hö, det är innehållet av fibrer i grovfodret som avgör det. Oftast är hö skördat senare än ensliage så blir det mer fibrer i höet men ett sent skördat ensilage har även den en stoppande effekt.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 31 jan-13 kl 00:10 »
Jag har uppbundna djur. Mockar rent och strör med ett tjockt lager halm och hö morgon och kväll. På bilden har jag mockat och fyllt på med ratat hö och ska fylla på med mer halm. Jag har inga problem fast de står väldigt löst uppbundna och kan t.o.m ligga på tvären.
xxxxxx o.t
Du har helt rätt i att det är lättare att hålla kor rena om de går på Hö foderstat, än mot enslilage.
« Senast ändrad: 01 feb-13 kl 20:49 av Sirpa »

lena70

• Gäst
SV: Smutsiga..
« Svar #15 skrivet: 31 jan-13 kl 07:50 »
Det låter inte som en vidare bra idé, det blir skitigt överallt men framförallt halt med risk att dom halkar o skadar sig. Dessutom ligger dom i skiten sen. Det bästa är väl att anpassa båsen så korna inte blir skitiga. Är dom skitiga tvätta med varmt vatten o såpa, låt det inte torka fast. Djur som ska vara ute får inte ha smutskakor i pälsen för då fryser dom (djurskyddsregel också). Lägg in en bild här så man ser vilken inredning ni har, så är det lättare att ge tips :)

Min tanke, var att göra ladugården till en lösdrift, med djupströbädd..Tjockt med halm, strö ofta och mycket. Går att lägga bräder eller liknande, i gödselrännan. Och sedan halm över. Om lösdriftytan är stor och djuren få, så är det bästa att ha djuren ätandes och drickandes, i en del av ladugården, och att de ligger i en annan del, där de bara sover. Om det strös mycket( hellst lång halm), bör det inte finnas risk för att de ska halka.Oftast blir det ochså mest skitigt, just där djuren äter och dricker, och inte där de ligger.Jag tycker inte att du ska tvätta djuren alls, eftersom de då riskerar att kylas ned och bli kalla. Du skulle ochså kunna, som alternativ, raka djuren. ( med en klippmaskin)Det är många som gör, för att få djuren mindre skitiga.(då finns det ingenstanns för gödseln att sätta sig fast). Hoppas det löser sig, och att vi här inne, är till någon hjälp för dig!!
« Senast ändrad: 31 jan-13 kl 07:53 av Fru solvända »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 31 jan-13 kl 08:45 »
Nu tror jag inte att det menades att hela korna skulle tvättas utan bara där dom var skitiga  ;)
Det är ju åtskilliga plusgrader nu så det är ingen fara och dom torkar snabbt.

Att klippa ner dom är sämre då är dom kalla tills det växt ut igen och klippta djur får man inte ha ute på vintern,
och här korna gick ju ute på dagarna.
Nu vet vi ju inte "hur" skitiga dom är då ingen har sett dom på bild, smutsig är ju ett subjektivt begrepp.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

lena70

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 31 jan-13 kl 18:55 »
Nej, vi vet inte hur skitiga korna är.. ??? Och vi är alla olika som människor, det någon tycker är smutsiga djur, kanske någon annan inte alls håller med om att de är... o:)Det där jag skrev om att klippa kor, var bara om korna var inne under vintern. Då kanske det kunde vara ett alternativ.. o:) Vi har både köttdjur och vänekor, och köttdjuren är rätt lätta att hålla rena( flera är helvita i färgen), med en massa halm i ströbädden, värre är det med vänekorna (två stycken), ser att TS ochså har vänekor, vänekor kanske är extra smutsaktiga av sig ???

G58

• Dalsland
« Svar #18 skrivet: 01 feb-13 kl 17:51 »
Det är intressant att läsa alla åsikter. Jag har sett skitigare kor än våra men de har kakor där bak, jag vill att de ska vara rena. De får frukost klockan åtta på morgonen, sent skördat hösilage. Klockan tio får de gå ut och de har mat även ute. Klockan fyra kommer de in och får kvällsmat. Vad jag har läst nu är det kanske så att de behöver ett mål mat senare på kvällen?
Vi håller även på att bygga stora boxar till dem. Det är fyra platser i var box och en båspallavskiljare på mitten, boxen går ut över mittgången. Vi tänkte lämna öppet till foderbordet i ena halvan och lägga mycket halm i anddra halvan. Vi lägger trä i gödselrännan i boxarna. Det skall bara gå en ko i var box så de inte jagar varandra och kan halka. Vad säger ni om detta?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Smutsiga
« Svar #19 skrivet: 02 feb-13 kl 08:50 »
Det låter som mycket tung skitmockning framöver.. :D Ströbäddar inomhus är inte roligt om man ska skotta ut dom förhand. Lägg in en bild på tjejerna när dom står inne, så får man mer begrepp om ert problem.
« Senast ändrad: 02 feb-13 kl 08:56 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 2 användare
frökenfräken, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser