Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruggning eller något annat?  (läst 7961 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Ruggning eller något annat?
« skrivet: 29 jan-13 kl 20:54 »
Mina hönor ser hemska ut. Halvnakna stackare, mitt i vintern. Vi köpte dem i somras och de är ca 9 månader gamla nu.

Först var jag säker på att de ruggar, men nu börjar jag undra. De lägger fortfarande ägg. Kanske inte lika många som tidigare, men ändå hyfsat många. Dessutom tycker jag att de varit fjäderlösa ganska länge nu. Det ser liksom inte riktigt ut som om det kommer några nya fjädrar. De tappar bara mer och mer och detta har pågått i över en månad. Det är bara tre av hönorna som ser ut så här. De är främst nakna under vingarna och under rumpan. Men högsta hönset och tuppen är fina.

Kan det vara så att ledarhönan plockar de andra? Eller kan det vara något annat som gör att de tappar fjädrarna? Någon ohyra av något slag?

hönspåö

• Gotland
SV: Ruggning eller något annat?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-13 kl 21:18 »
Att det just är under rumpan och i armhålorna känns ju lite oroande. Det skulle kunna vara fjäderätare.

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Parasiter-hos-fjaderfa1/?lid=24815

Ta och kolla igenom dom noggrant i gott ljus.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-13 kl 22:52 »
Usch vad otrevligt. Och det finns alltså inget man kan göra åt detta? Jag förstår inte riktigt vad de menar på SVA.

"Bekämpning
Lindriga angrepp hos friska fjäderfän behöver ofta inte åtgärdas, men kraftiga angrepp bör bekämpas av djurskyddsskäl. Eventuella bidragande faktorer bör också åtgärdas. Åtgärder i omgivningen har begränsad betydelse eftersom dessa parasiter snabbt dör utanför sitt värddjur. För närvarande saknas godkända veterinärmedicinska läkemedel i Sverige som får användas mot fjäderätare och blodsugande löss hos fjäderfän."

Vad menar de med åtgärder? Det kan väl inte mena att man ska slakta dem?  ??? Eller ska man plocka lus för lus?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 29 jan-13 kl 23:28 »
Tillgång till bra sandbad kan hjälpa upp det. Det finns inte godkända medel, men det finns medel som inte är godkända, problemet med de icke-godkända är att man inte vet karenstiden på dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 30 jan-13 kl 09:07 »
Nu har jag undersökt hönsen noga. Men jag hittar ingen synlig ohyra. Vad jag förstod så var fjäderätarlusen 1-6 mm stor, så den borde ju gå att se om den fanns där. Finns det något annat det kan vara? En av hönorna var helt fjäderfri under rumpan. Den andra är nästan sårig på ryggen, men där såg det ändå ut som att någon typ av återväxt av fjädrarna var på gång. Hur ser det ut när nya fjädrar är på väg?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 30 jan-13 kl 15:49 »
Hönor som värper mycket kan ibland fälla fjädrarna runt kloaken och det är fullt normalt. Slitna mitt på ryggen blir dom av tuppen som parar. Kan det vara så att dina  damer är delvis nakna av helt naturliga orsaker?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

wahlgrens

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 30 jan-13 kl 20:20 »
Så skulle det kanske kunna vara, men som sagt de har även dåligt med fjädrar under vingarna och på benen. Ser nästan plockade ut där. Åtminstone fläckvis. Visserligen lägger de ganska mycket ägg, och tuppen verkar vara på dem en hel del. Har plockat in några ägg och lagt i kläckarn och alla verkar befruktade. Så han tar nog alla chanser han kan  :-[

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 30 jan-13 kl 21:47 »
Höns har även en kal fläck under vingarna och ett stråk på insidan av låret. Syns inte på de flesta höns om man inte kollar noga då fjädrarna från sidorna skyler över. På Hardfeather raserna syns det tydligt  ;)

Du kan inte ta några bilder? Det är lättare att bedömma om det kan vara normala orsaker till den skruttiga befjädringen om man ser hur hönorna ser ut.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

wahlgrens

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 30 jan-13 kl 22:00 »
Jo, jag får göra det i morgon. Återkommer...

wahlgrens

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 31 jan-13 kl 11:09 »

Inge vidare vackra, eller hur?

wahlgrens

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 31 jan-13 kl 11:11 »
Såg nu att ledarhönan är på de andra hela tiden och sliter dem i fjädrarna, men kan hon ha plockat dem så här mycket? Ledarhönan är förövrigt jättefin med hel fjäderdräkt och ingen antydan till fjäderlossning.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 31 jan-13 kl 23:04 »
Såg nu att ledarhönan är på de andra hela tiden och sliter dem i fjädrarna, men kan hon ha plockat dem så här mycket? Ledarhönan är förövrigt jättefin med hel fjäderdräkt och ingen antydan till fjäderlossning.
DÅ har du själv svarat på frågan. Visst kan hönor plocka varandra. Se på fabrikshönsen.... Dom tappar inte fjädrarna helt av sig själv  ::)

Vad göra då. Det finns flera orsaker till fjäderätning. Proteinbrist är en. Prova att ge extra protein. Kött  eller kokt äggula får man ju inte ge livsmedelsproducerande djur men det gillar hönsen och det är ju som bekant proteinrikt. Annars kan man köpa extra soyamjöl eller ge krossade ärtor.

Extra Biotin är inte heller fel finns i flytande form på 1 litersdunk på lantmännen kostar under 100kr

Sedan kan det bero på att hönsen har tråkigt (vanligt på vintern) Prova med att hänga in lite skojuga frukter och grönsaker i snörer som dom får picka på möblera om i hönshuset och möblera lite skijigt i rastgården.

Sista utvägen om inget annat hjälper ta bort ledarhönan.....

lena70

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 feb-13 kl 07:40 »
..Och inte förglömma TJÄRSPRAY!!! ;D
Brukar funka bra vid hackning/plockning. Spraya det utsatta djuret. Dels skyddar det,och fjädrarna får en chans att växa upp igen och dels luktar det ILLA, och ledarhönan vill nog inte vara i närheten av de andra hönsen sedan!!! ;D
Men tjärspray löser endast symtomen, INTE orsaken..

wahlgrens

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 01 feb-13 kl 09:35 »
Tack för era svar. Jag skall prova de olika tipsen. Proteinbrist borde det inte vara... De får ganska rikligt med diverse matrester. Men tråkigheten kan förstås förklara en del. Så kallt som det varit nu har jag inte kunnat släppa ut dem lika mycket som vanligt och det är ju då det har börjat. Hoppas jag kan få henne att sluta.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 27 feb-13 kl 09:07 »
Har försökt med tjärspray och de två hönorna som inte var så farligt plockade ser nu mycket bättre ut. Men den svarta hönan ser lika bedrövlig ut fortfarande.

Jag har nyligen kläckt fram kycklingar i äggkläckaren. Det blev bara två. Nu funderar jag på om det skulle kunna vara idé att prova att flytta någon av hönorna till kycklingarna för att få den plockade att hinna återhämta sig. Och kanske få ledarhönan att glömma bort sina dumheter. Frågan är då bara, vilken höna är bäst att flytta? Hon som plockar, eller hon som blir plockad?

Egentligen känns det mest rätt att flytta den plockade hönan, då får hon bo lite varmare än vad hon gör nu. Eller är det bättre att flytta ledarhönan? Har läst att hönor normalt sett är snälla mot kycklingar och då kanske de andra hönorna hinner skapa en ny rangordning utan henne som är taskig.

lena70

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 feb-13 kl 08:31 »
Jättekul att du har fått två små kycklingar!!! ;D
Och din ide, med att ge dom en fostermor, låter bra.. ;D Är det dina höns egna ägg, som du kläckt fram kycklingarna efter..?
Men att hitta en bra fostermor, kan vara svårt, och det är svårt att innan veta VEM som passar bäst..Man måste nästan pröva..Först då får du svar..Extra svårt blir det när de aktuella hönsen, inte ens ruvar..Det kan vara svårt, ÄVEN fast du haft ruvhöns, ( visa höns gillar att ruva, men ruva är en sak och ta hand om kycklingar en annan, bara för hönan ruvar, behöver hon inte bli en god mor, och ofta när det gäller nybörjarhöns, vet de inte ens VAD de EGENTLIGEN ligger på, och de har ALDRIG haft kontakt med en levande kyckling förrut ..det kan gå att få en höna ta kycklingarna, även fast hon förstår att det inte är hennes, visa höns bryr sig inte, vems dom är eller vart kycklingarna kommer ifrån..De tar hand om ALLA kycklingar de får!! Andra höns är inte intresserade alls av att ta hand om kycklingar, och andra höns kan bli irriterade, arga och t.o.m bli fysiskt elaka mot kycklingar, och skada dom..Tyvärr vet vi inte hur dina höns reagerar på kycklingarna? Har någon haft egna kycklingar förrut, så du vet lite hur de är ihop med kycklingar??(sina egna eller andras)
När du valt ut, vilken höna du vill prova.. så ha gömställen åt kycklingarna, och släpp dom inte med blicken, om hönan blir arg, så går allt FORT, och du måste snabbt skilja dom åt..Innan hon hinner skada de små..Om allt går bra, blir hon nyfiken på de små, förvänta dig inga moderkänslor direkt, det kan ta ett par dagar minst, om de kommer alls..Men bara att hon är snäll emot dom, och det brukar syns snabbt, och hon måste ha stort tålamod !!!
Resten löser sig, bara hon får tid med de små..Och jag hoppas du hittar en jättebra mor ibland dina höns till de små kycklingarna.
PS Jag brukar ofta göra som du, ibland funkar det inte alls, i ungefär hälften av gångerna, blir det jättebra!.Det är bara att pröva sig fram..Efter ett tag, lär man känna hönsen, och vet, vem/vilka som är mest lämpliga och vilka höns som  inte är passande alls..Stortlycka till och hoppas det går bra!! ;D

wahlgrens

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 28 feb-13 kl 08:52 »
Tack för svaret! Jo det är mina egna hönors ägg. Så de är halvsyskon de små liven. Nu är de lite drygt en vecka gamla och har bott med oss inne i köket, men det börjar bli dags att flytta ut dem till garaget så att de får lite större utrymme. Det är fortfarande för kallt i hönshuset, så de får bo därinne tills det blir varmare väder.

Ingen av hönorna har haft någon kontakt med kycklingar tidigare. De har inte visat någon ruvvilja och de var uppfödda i småburar innan de kom till oss i somras. Det var helt hemskt att se hur pass lite de måste ha fått röra sig. De hade knappt någon korrdination alls, snubblade på allt och kunde absolut inte sitta på en pinne. Då var de ca 12 veckor gamla. Men nu har de fått det bra i allafall.

Jag får ta och prova med hönorna. Hoppas att någon av dem är tillräckligt snäll för att orka bli fostermamma. Den jag egentligen tror mest på är varken pickad eller pickare, så jag provar väl med de andra först. Med total uppsikt som du sa.

lena70

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 mar-13 kl 07:23 »
Tack för svaret! Jo det är mina egna hönors ägg. Så de är halvsyskon de små liven. Nu är de lite drygt en vecka gamla och har bott med oss inne i köket, men det börjar bli dags att flytta ut dem till garaget så att de får lite större utrymme. Det är fortfarande för kallt i hönshuset, så de får bo därinne tills det blir varmare väder.

Ingen av hönorna har haft någon kontakt med kycklingar tidigare. De har inte visat någon ruvvilja och de var uppfödda i småburar innan de kom till oss i somras. Det var helt hemskt att se hur pass lite de måste ha fått röra sig. De hade knappt någon korrdination alls, snubblade på allt och kunde absolut inte sitta på en pinne. Då var de ca 12 veckor gamla. Men nu har de fått det bra i allafall.

Jag får ta och prova med hönorna. Hoppas att någon av dem är tillräckligt snäll för att orka bli fostermamma. Den jag egentligen tror mest på är varken pickad eller pickare, så jag provar väl med de andra först. Med total uppsikt som du sa.

De stackars hönorna har fått rena rama himmelriket hos er!!! ;D
Jag hoppas någon av hönsen orkar ta hand om kycklingarna!! ;D
Du får skriva och berätta hur det går..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 01 mar-13 kl 09:17 »
Proteinbrist borde det inte vara... De får ganska rikligt med diverse matrester.
Får dom bara matrester  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

wahlgrens

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 01 mar-13 kl 11:59 »
Självklart inte... de får blandad helsäd, solrosfrön, snäckskal, värpkoncentrat från granngården och matrester.

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser