Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka färger har mina höns?  (läst 1045 gånger)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Vilka färger har mina höns?
« skrivet: 28 jan-13 kl 22:26 »
Jag har en del dvärghöns som varierar en del i färgerna och jag undrar om någon kan tipsa om vilka färger de har.

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vilka färger har mina höns?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-13 kl 21:06 »
Detta är ju ungdjur som ännu inte är färdiga i sin fjäderdräkt så deras färg kan ju fortfarande ändras en del. Som det ser ut nu så är inga av dem färgrena men den "vite" tuppen har minst ett Columbia anlag (Co) och den "svarta " hönan bär förmodligen minst ett  björk anlag (ER) på e-locus.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-13 kl 21:18 »
Detta är ju ungdjur som ännu inte är färdiga i sin fjäderdräkt så deras färg kan ju fortfarande ändras en del. Som det ser ut nu så är inga av dem färgrena men den "vite" tuppen har minst ett Columbia anlag (Co) och den "svarta " hönan bär förmodligen minst ett  björk anlag (ER) på e-locus.

Jag kläckte fram 13 kycklingar och äggen kom från samma höna och de varierar väldigt mycket i färg. När de föddes var alla helt svarta med sedan har de fått fler färger. Jag kommer att behålla alla hönorna (6 st) och tre tuppar där jag väljer ut dem som är mest olika. Det blir att kläcka fram nya kycklingar senare i år och då ska det bli roligt att se vilka färger det blir i den generationen. Jag köpte föräldrardjuren som Bjäre-dvärghöns 

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 jan-13 kl 21:23 »
Menar du att vi har folk i byn som kallar sina höns för Bjäre-dvärghöns?
Det ska man nog inte ta så högtidligt.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 29 jan-13 kl 21:27 »
Menar du att vi har folk i byn som kallar sina höns för Bjäre-dvärghöns?
Det ska man nog inte ta så högtidligt.

Folk som bor i skogen ungefär halvväg till dig från E6:an om man kör de små grusvägarna som är svåra att hitta

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jan-13 kl 22:20 »
Folk som bor i skogen ungefär halvväg till dig från E6:an om man kör de små grusvägarna som är svåra att hitta

Aha!
Hulrugered.

"Sådana från åsen" ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser