Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vita skinn blir gula  (läst 7019 gånger)

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
Vita skinn blir gula
« skrivet: 28 jan-13 kl 08:59 »
År efter år får vi från skinnberedningen tillbaka vita skinn med gula områden på. Samma sak om det är Donnia eller Tranås skinnberedning. Beredningen säger att: 1. Fåren har legat i gödsel. 2. Vi har saltat fel. 3. Skinnen har legat för länge.
Vi hämtar skinnen från slakteriet direkt de är flådda. Skinnen är kalla när vi saltar dem - bara timmar efter slakt. Vi lägger på ett rejält lager stensalt som får ligga 7 - 10 dagar. Därefter tar vi av det saltet och lägger på nytt salt. Skinnen lägger vi då i hög på lastpall inför transport till beredning. Inga skinn utom de vita ( Leicester ) har gula områden.
Har någon tips hur vi skall slippa gula fält på vita skinn framöver?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #1 skrivet: 28 jan-13 kl 09:41 »
Nu har jag gotlandsfår och slipper oftast det problemet men, på mycket ljust grå mattskinn (oklippta) från äldre djur har topparna blivit gula på några ställen. Enligt berederiet har det då berott på urin eller träck.
Häromåret fick jag dock ett vitt finullsskinn som jag skickade med våra grå till berederiet. Det bereddes som plädskinn och hade sådana fläckar som du skriver. Det skulle bero på ullfett. Det skinnet kom från djur slaktat i början på december. Jag vet inte om den sena slakttiden påverkar? På några av våra grå skinn hade vinterullen kommit och vi hade en ovanligt kall oktober och november det året.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #2 skrivet: 28 jan-13 kl 10:26 »
Jag tycker det är ett mysterium med de gulaktiga skinnen. Det är bara vita mattskinn, som blivit gulaktiga för mig. Jag har i regel lämnat till Donnja. Där säger de att det är urin men jag har haft bagglammen ute till den dag de ska slaktas och då har de tagits direkt vid hemslakt. Vid något tillfälle har det hänt att de varit inne några dagar innan slakten men jag ströar alltid mycket så de har ett tjockt lager torr halm att ligga på.  Saltningen har jag alltid fått beröm för och jag har alltid saltat skinnen direkt de blivit kalla. De har då hängt ute. Jag har svårt att tänka mig att alla bagglamm legat och kissat och sedan legat kvar i kisset. I så fall borde det ha luktat urin om dem men jag har aldrig märkt några tecken på att de varit "kissiga". Konstigt är det. Jag har haft åsenfår och gotlandsfår, bland de sistnämnda har det funnits två tackor som haft finull i sig långt tillbaka och de har ibland fått vita lamm. Jag var rädd om de vita gotlandsfåren för de hade fina glansiga skinn men tyvärr blev en del gula.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #3 skrivet: 28 jan-13 kl 11:03 »
Jag har samma problem, med en del av de ljusa skinnen!! >:D  (Gotlandsfår)
Jag har också fått samma svar att det handlar om var de ligger ute, urin etc. Den enda förklaringen jag har kunnat hitta i det avseendet är att fåren har favoritplatser att ligga utomhus - de ligger alltid under vissa buskar och träd. Att detta då skulle gulna skinnen. Men jag har en annna fundering.:

Är det så att fåren/lammen har olika sorters pälskvalite på magullen, en det tar åt sig urinfärgen, andra inte ??? ???

Jag har försökt att skriva upp vilka skinn som blir gulfärgade och vilka som inte blir det - har ännu inte hittat något mönster i detta, avelsmässigt.
Däremot så undrar jag om inte berdningsbaden spelar roll. Jag märkte att ett år så blev de senare skickade skinnen inte gula. Kan det vara för att folk har klipppt sina lamm, innan de skickas så sent och att det då inte finns massa "nerskitna" lammskinn i berdningsbadet?!

Jag brukar färga de skinnen som blir gula :-[ ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #4 skrivet: 28 jan-13 kl 11:15 »
Under några år fick jag råa skinn från korsningsfår som tack för att jag och hundarna hjälpte till med att ta in djuren på hösten. Vissa skinn från dessa korsningsfår hade gula fläckar då de kom tillbaka från beredningen. Förklaringen jag fick var att det berodde på ullfettet i ullen. Vissa raser kan producera för mycket och det missfärgar skinnen. Från våra värmlandsfår som går ute (ligghall) året om har detta problem aldrig uppstått och där har funnits alla sorters färger på skinnen(ullen).

Kajsa

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #5 skrivet: 28 jan-13 kl 18:55 »
Ja man kan undra. Att det skulle bero på ullfettet låter konstigt när det blev fläckar med gult. Borde det inte vara lika mycket/samma ullfett överallt? Men annars kan det ju vara så som Vallhunden skriver. Ändå är jag tveksam. Ett år, just när jag hade ovanligt fina skinn, hade Donnja fått fel salt, vilket gjorde att flera av skinnen blev gula, även de grå. Det året tror jag inte att jag hade några vita skinn. Då blev jag erbjuden att färga de gula skinnen för halva priset. Om det är så viktigt att det är rätt salt så....... Ingen idé att grubbla, det kanske är urin.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #6 skrivet: 29 jan-13 kl 06:47 »
Vilket år var det??? :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #7 skrivet: 29 jan-13 kl 10:59 »
Jag tror att det kan ha varit 2011, möjligen 2010.
Åsenfår, hundar och katter

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #8 skrivet: 30 jan-13 kl 20:36 »
Jag upplever att det är över skuldrorna som "det gula" finns på de två gulnade skinn jag fått tillb. Båda är från tackor, inte lamm, den ena vit den andra grå och helt olika pälskvaliteer.
På den vita tackan såg jag att hon var gul i ullen och jag tror att det är ullfett (ja och skräp i nacken/skuldrorna) , då det känns konstigt att hon skulle vara kissig på skuldrorna  ???

Inget av de ljusa/vita skinnen från lammen o ungtackorna hade gula fält. Jag skulle ha sett till att få det vita färgat direkt då jag såg det innan vi skickade skinnen ;) 
Nu har jag bara vita får och tänker att jag skall försöka vara noga med de skinn jag skickar på beredning, att om det känns värt det så skall jag låta färga de skinn som jag tror kommer komma tillbaka gulnade.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #9 skrivet: 30 jan-13 kl 23:32 »
Tror det beror på, när man saltar in sina skinn ska man tänka på att det
finns så lite fett som möjligt på rå sidan.
Fettet drar annars in i från rå sidan och färgar den ljusa pälsen gul.

Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #10 skrivet: 01 feb-13 kl 18:10 »
vi fick också en hel del gulfärgade skinn för ngr. år sedan.De var finull och xkle. svaret vi fick var " urinfläckar"!!! de hade gått ute hela tiden och var rena. Blev väldigt besviken på Donnia så vi skickade aldrig mer dit. Att det skulle vara saltningen kan jag inte ha ngn. aning om eftersom den skötte slakteriet i Lindköping om.Att få rätt mot ett slakteri alt. skinnberedning är totalt hopplöst. Ett år fick vi tillbaka väldigt små fula pälsskinn,en hel säck!!! vi hade inte pälsfår!!!! Jag slogs ett halvår för saken och alla skyllde på varandra.Till slut så förärade vi skinnen till olika hundägare,att ligga på alltså hundarna:)
 och orkade inte ta en längre strid.Tror nog att det blivit liiiite bättre nu.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #11 skrivet: 01 feb-13 kl 19:14 »
Jag har en kompis som skickade ett nötskinn och fick hem ett litet ruggigt fårskinn... ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #12 skrivet: 01 feb-13 kl 19:23 »
Jag har en kompis som skickade ett nötskinn och fick hem ett litet ruggigt fårskinn... ;D ;D ;D

 ;D ;D  Vad förvånad man skulle bli när man öppnade paketet!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #13 skrivet: 02 feb-13 kl 01:35 »
hahahaha Förlåt men vallhundende e ju tragiskt jui ,,, Kan int sluta skratta.. Hade blivit väldigt förbannad själv då jag har namn på alla mina levande och ett lamm som jag inte vet exakt päls på efter märkning i skinnet är väldigt viktigt för oss att beredaren inte blandar ihop med andra
Sen tror jag alla långhårs fällar som ligger paketerade ( inte är med och rörs på och bråkas med  om ni förstår) blir gula i topsarna. Lite hur vi hand har dom .. Men jag kan ha helt fel bara en iaktagelse  här hemma


  Mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #14 skrivet: 02 feb-13 kl 09:40 »
Jag har en kompis som skickade ett nötskinn och fick hem ett litet ruggigt fårskinn... ;D ;D ;D

För dåligt saltat, troligtvis.

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #15 skrivet: 15 feb-13 kl 12:02 »
Pratade med erfaren fårägare igår. Han menar att det gula i skinnen är definitivt varken urin eller gödsel. Hans erfarenhet är att ju tidigare på året fåret slaktas, desto mindre gult är skinnet. Lamm slaktade i augusti blir sällan gula i skinnet. Kan det vara så att olika får bildar olika mycket lanolin? Kan det vara så att fåren bildar mer lanolin inför vintern? Att det är lanolin som är det gula som inte försvinner under beredningen?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vita skinn blir gula
« Svar #16 skrivet: 15 feb-13 kl 12:20 »
Pratade med erfaren fårägare igår. Han menar att det gula i skinnen är definitivt varken urin eller gödsel. Hans erfarenhet är att ju tidigare på året fåret slaktas, desto mindre gult är skinnet. Lamm slaktade i augusti blir sällan gula i skinnet. Kan det vara så att olika får bildar olika mycket lanolin? Kan det vara så att fåren bildar mer lanolin inför vintern? Att det är lanolin som är det gula som inte försvinner under beredningen?

Det var det svaret jag fick från Tranås angående gula fläckar på sent slaktat finullsskinn så det kan nog stämma.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 3 användare (1 dolda)
Aika, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser