Hej på Er, är ny här på forumet!
Nu har jag sedan några månader tillbaka blivit ägare till min familjegård 
Det har alltid varit en dröm att kunna jobba med jordbruket sedan barnsben, då man har hjälpt far att bruka jorden. Men far la ner jordbruket för 8 år sedan och arrenderar ut marken. Nu vill jag höra mig för vad ni tror. Ska man våga förverkliga drömmen som heltidsbonde och föra arvet vidare? Jag jobbar idag som säljare inom telekom branschen och trivs inte alls, utan längtar varje dag efter att få komma hem och jobba med det som finns på gården, t.ex. dem 10 dikor som än finns kvar.
Jag brinner för både djur, odling och skog. Min filosofi är att närproducerat är det bästa. Vad tror ni? Kan man lyckas?
Gården ligger i Nordvästra Skåne, bestående av ca 175 hektar fördelat på 90 åker, 25 bete, 60 skog och mosse.
Jätte tacksam för alla svar som kan hjälpa mig vidare 
Grattis till Gården
Det är givetvis endast du själv som kan avgöra om du vill binda upp dig med ett heltidsjordbruk!
Men helt novis in lantbruk tror jag inte att du är, har du vuxit upp på din fars gård så vill jag påstå att du kan åberopa den erfarenheten när du söker startstöd hos Länsstyrelsen i ditt län.
Det skadar inte att du ringer och frågar, men som jag har tolkat dessa regler så är det ok, om du dessutom aktivt driver ditt jordbruk så ska det mycket till för att få avslag.
Din Far får skriva ett intyg som visar på att du har till viss del deltagit i Jordbruket, för det har du väl?
(har du ingen erfarenhet alls av jordbruk, så har du 2 år på dig att införskaffa dessa)
Sverige formligen skriker efter unga bönder som vågar starta och driva Jordbruk.
Jorbruksverket premierar även bönder under 40år med ett högre värde på stödrätterna!
Vem står skriven för driften av jordbruket idag?( produktionsplatsnummer?) ni har ju redan 10 dikor i drift som jag förmodar att din far sköter om när du jobbar??
Hur många Dikor kan ni ha idag i era djurstallar? är de gamla och utslitna? Behövs det nyinvesteringar?
När det gäller maskiner och inventarier ingick dessa vid köpet? och blev de upptagna till dess rätta återanskaffningsvärdet? detta är väldigt viktigt enär det kan ligga tillgrund för ditt avskrivningsunderlag i deklarationen!
Hur blev det skrivet när arrendatorn övertog marken vad gäller stödrätterna? är det era stödrätter eller är det arrendatorns? kommer de då att återföras på dig om du tar tillbaka marken? det är ju 115st stödrätter som det är frågan om.
När det gäller vnst eller förlust i jordbruket så beror det inte bara på omständigheter runtomkring, en del Bönder har alltid svarta siffror, medans andra har röda!
Ansökan om startsök tar några timmar att gå igenom men det är bra att vara nogrann! ett råd är att du i ansökan tar upp mer än en näringsgren!
Tar du upp tex: att du ska bedriva Diko-produktion, och att du efter ett eller 2 år kommer på att du endast vill ha spannmålsodling så kan du bli återbetalningsskyldig!
Hur får ni tag på foder till era 10 Dikor idag? har ni mark kvar som ni brukar?
Äger du 175ha varav 115ha åker och beten då sitter du i förarsätet och håller i taktpinnen!
Jag har en bekant som har 30 dikor och 50ha åker och beten, han klarar sig på det!
en fördel är om någon i din närhet kan laga och reparera dina maskiner om de går sönder,där kan man tjäna många kronor.
Hur ser åldersfördelningen ut på skogen? går det att hämta pengar där till en del investeringar?
Många frågor här, förutsättningar för gårdar är olika, likaså dess ägare, viktigt att du analyserar nogrant vad du än planerar at investera i?
Din sambo eller blivande fru, hur ser hon på tanken att du ska driva jordbruk? hon blir vare sig hon vill det eller inte involverad i ditt arbete, och kanske till och med att hon aktivt måste delta om du tex blir sjuk!
lycka till, friskt vågat är hälften vunnit!