Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybliven ägare till gård  (läst 7752 gånger)

NyhovsGård

• Gäst
Nybliven ägare till gård
« skrivet: 27 jan-13 kl 21:54 »
Hej på Er, är ny här på forumet!

Nu har jag sedan några månader tillbaka blivit ägare till min familjegård  :)

Det har alltid varit en dröm att kunna jobba med jordbruket sedan barnsben, då man har hjälpt far att bruka jorden. Men far la ner jordbruket för 8 år sedan och arrenderar ut marken. Nu vill jag höra mig för vad ni tror. Ska man våga förverkliga drömmen som heltidsbonde och föra arvet vidare? Jag jobbar idag som säljare inom telekom branschen och trivs inte alls, utan längtar varje dag efter att få komma hem och jobba med det som finns på gården, t.ex. dem 10 dikor som än finns kvar.

Jag brinner för både djur, odling och skog. Min filosofi är att närproducerat är det bästa. Vad tror ni? Kan man lyckas?

Gården ligger i Nordvästra Skåne, bestående av ca 175 hektar fördelat på 90 åker, 25 bete, 60 skog och mosse.

Jätte tacksam för alla svar som kan hjälpa mig vidare ::)

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Nybliven ägare till gård
« Svar #1 skrivet: 27 jan-13 kl 22:17 »
Det är klart du ska våga om det är det du drömmer om.

Har du kunskaperna för att driva gården eller behöver du gå nån utbildning först? Finns din far kvar i närheten och kan stötta dig, han vet ju vad gården har gett tidigare och vad som krävs för att få det gå runt?
Varför la din far ner verksamheten? Var det på grund av bristande lönsamhet kanske du får ta en extra funderare.

NyhovsGård

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 jan-13 kl 22:41 »
Tack för svaret!

Fars gubben la ner pga ålder så för honom gick det bra. Dock fanns det mycket mer åker då. Men han finns där och stötar en. Enligt min gamle far är lantbruk inget att syssla med då det ger så lite pengar men han gillar att jag håller på. För mig handlar det om att må bra och trivas, så mycket mer än pengar som räknas i livet. Även om jag också förstår att det måste generera pengar.

Jag är idag 25 år och har inte utbildning kring lantbruk mer än vad jag lärt mig genom livet på gården.

Känner dock att jag behöver få höra ifrån någon annan tips och idéer. Se det ifrån en annan vinkel, av någon mer med erfarenhet

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jan-13 kl 23:10 »
Hur är arrendena skrivna?

Arrenden på 90 ha är ju inte bara att riva...

NyhovsGård

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jan-13 kl 23:19 »
Han som arrenderar har det 1 år i taget. Så möjlighet att ta tillbaka lite i taget finns.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 27 jan-13 kl 23:21 »
Jo, ibland tänker man fel och tror det man VILL tro. Då behöver man höra från andra håll också. Rätt tänkt!

Nu är ju jag en gammal seg smålänning, har alltid bott på eller i närheten av skog och lantbruk men aldrig jobbat med det för försörjningen. Tror ändå jag snappat upp ett & annat.
Citera
Gården ligger i Nordvästra Skåne, bestående av ca 175 hektar fördelat på 90 åker, 25 bete, 60 skog och mosse.
De flesta jordbruken här omkring har inte tillgång till mer än 10-30% av dina arealer och klarar sig, en del rätt bra. Det märkliga är att de som är större får inte mer över. En del verkar investera för att överleva.
Utifrån sett verkar det som att de handlar för stort och investerar ihjäl sig. Får för stora fasta kostnader som äter upp förtjänsten-mer areal-större maskinpark-större areal- ny mjölkladugård-fler djur- större areal........... Ett ekorrhjul som är lögens att hitta någon ände på. Antingen växa mer eller konkurs.

Kanske mer ekonomi i att arrendera ut det mesta och behålla resten, bara så stort att du kan hantera det själv och hantera det väl? D.v.s. utan för stora driftskostnader. Många med bara 30-40ha (mest skog) här omkring behöver jobba utanför gården för ekonomiskt tillskott men även för att ha ett bra socialt liv.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

NyhovsGård

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jan-13 kl 23:37 »
Vilket bra svar, tusen tack!

Stämmer mycket bra det du säger. Viktigt med det sociala.

Många ska köpa det senaste och största. Även om det inte ger mer på sista raden..

Kanske får som du säger starta lite och se vad det blir av det. Har en del maskiner kvar så jag behöver inte investera så mycket. Försöka få en fin och bra växtföljd som ger mer per ha på mindre areal som man kan hantera.

Man måste nog lära känna sina begränsningar.

NyhovsGård

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 jan-13 kl 23:41 »
Kan tillägga att jag har en liten dröm om en egen gårdsbutik, men får se vad framtiden säger om det  :)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #8 skrivet: 28 jan-13 kl 04:15 »
Innan du startar så utbilda dig, ta chansen innan du blir "fast" finns kortare utbildningar som har med lantbruk att göra och så kan du som några andra här gör att du bor på olika gårdar några v för att lära och bestämma dig för vilken inriktning du ska ta
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 jan-13 kl 08:11 »
Har du alltså kunnat ta över gården utan en massa skulder?  Den måste ju ha ett tax-värde på 8-10 miljoner?

I så fall är ju den första investering du behöver göra att köpa stödrätter, för de antar jag att arrendatorn har? Om dom går på 2000 kr/st så kan du ju sen lyfta EU-bidrag på runt 150 000 om året utan att göra ett dugg. Lägger du sen om marken till ekologisk och odlar spannmål så dubblas stöden. Då behövs inte så stora skördar  ;)

Gården måste väl ligga i zon 1?

Har du däremot fått lösa ut ett syskon och sitter på lån på 5-8 miljoner, så blir ju förutsättningarna andra.

Jag känner att vi vet lite för lite om förutsättningarna för att kunna säga varken bu eller bä..

hajens

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 jan-13 kl 09:09 »
Lyckas kan du absolut. Du har på ett sätt redan lyckats eftersom du nu har gården och det är det du drömmer om.
Om du sedan menar att göra feta marginaler så är det nog upp till dig, och vilka ambitioner du har. Men att gå runt på sin egen gård skall nog gå, eller? Gårdsbutik kan bli en trevlig verksamhet (drömmer själv om det i framtiden, när jag lagt IT-tramset på hyllan)

Jag tror som många skriver, ju större verksamhet, desto med utgifter, arbete, anställda, men det är inte säkert utkomsten står i proportion till storleken.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

jeffsby

• Östergötland
    • www.megalomania.nu
« Svar #11 skrivet: 28 jan-13 kl 09:11 »
Utbilda sig är inte dumt och eftersom du redan tänker på en gårdsbutik så är det kanske inte så dumt att fundera på utbildningar i företagsekonomi, marknadsföring, affärsutveckling etc. Jag är själv företagare och har märkt att många företagare saknar ett grundläggande affärstänk vilket gör livet kämpigare än nödvändigt för dem. Jag tror att bönder som hela tiden har med sig ett affärstänk också lyckas bättre. En fördel med att utveckla sig inom det området är att man kommer in i nätverk utav positiva, drivande, fantasifulla entreprenörer spm ger en själv mycket idéer och energi. Det kan vara ensamt att driva en gård både i det dagliga arbetet men också i planering och utveckling, då är det skönt att ha affärskompisar att bolla med.

Existens!

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 jan-13 kl 09:29 »
En gårdsbutik kan ju i vissa fall lyckas bra, och för andra så blir det aldrig mer än en hobby. Det beror ju lite på läget, och vad som är lämpligt att odla på gården.
Nordvästra skåne?  betyder det 90 ha sandig grönsaksjord ute vid kusten där man kan sätta potatis i mars? Och kan odla grönsaker efter potatisen.
Eller är det 90 ha stvv lera som kan ge 10 ton spannmål per ha?  Vore det det senare, så blir det ju inte mycket till grönsaker att odla, utan då är det nån form av djur, och då är en gårdsbutik med försäljning av kött genast en helt annan investering.

Så det finns lite frågor till Ts om vad gården består av  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 28 jan-13 kl 09:59 »

Jag är idag 25 år och har inte utbildning kring lantbruk mer än vad jag lärt mig genom livet på gården.

Känner dock att jag behöver få höra ifrån någon annan tips och idéer. Se det ifrån en annan vinkel, av någon mer med erfarenhet

Eftersom du är så ung tipsar också jag om att du ska passa på att börja med att utbilda dig. Skaffa dig en bred lantbruksutbildning där du också får lite ekonomisk grundutbildning. Bra att ha för driften av lantbruket och extra bra som grund till en gårdsbutik.
Dessutom har du då möjlighet att söka EU-bidraget Startstöd för unga lantbrukare. Det stödet brukar kräva lantbruksutbildning och är på 250 000:- . Kan vara att ha som start beroende på vad du väljer att inrikta dig på. Så mitt tips, kolla upp lämpliga utbildningar och startstödet i din region.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 28 jan-13 kl 11:29 »
Håller med alla andra om att förutsättningarna är olika på olika gårdar. Men Jag vill även poängtera att de flesta gårdag går att få lönsamma beroende på vad man väljer för inriktning, och kanske att tänka nytt. Många lantbrukare klagar på dålig lönsamhet, medan vissa tycker att det går toppen trots att de har precis samma förutsättningar, arealer mm. Så det är nog i grund och botten personen som driver gården som avgör.

Existens!

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 jan-13 kl 12:08 »
Så det är nog i grund och botten personen som driver gården som avgör.

Ja, och vad man har för intressen.  Ett liv som bonde är rätt krävande, och det gäller att man håller på med nåt man verkligen intresserar sig för.
Och då kan det vara viktigt att verkligen tänka igenom sina egna val, och inte gå på förväntningar från släkt och vänner.
Jag insåg tidigt att jag aldrig ville hålla på med kor. Jag borde även insett att jag aldrig vill hålla på med djur överhuvudtaget. Intresset finns inte.

ptr51

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 jan-13 kl 13:09 »
Vilken dröm!

Om gården inte kom tillsammans med massa lån så är du verkligen lycklig.

Ett alternativ kan ju vara att plantera energiskog på en stor del av marken och bara spara såpass mkt mark du behöver för att vara självförsörjande för dig och de djur du vill hålla dig med och bedriva jordbruk på hobbynivå.

NyhovsGård

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 jan-13 kl 14:54 »
Man tackar för alla dessa bra svar!  :)

Eftersom jag är ensamt barn på fars sida så fick jag ta över den utan någon problem bland syskon, lånen som fanns har jag tagit över och är minimala om man jämfört med gårdens totala taxeringsvärde.

Har länge fungerat på det här med utbildning och tror inte det är fel med inriktningen på själva jordbruket. Ekonomin och marknadsföringen läste jag under gymnasietiden då jag gick Handel & service med inriktning ekonomi, men kan ju behöva fräscha upp minnet lite  ;)

Har några hektar som består av mer sandig jord men mest är det lite styvare lera men är bra dränerat.

Jag har ju inget annat intresse än just gården, förutom att jag är scoutledare på fritiden. Jag trivs att få jobb med ett fysiskt arbete. Har både djur intresse men samtidigt intresse för odlingen (närodlat) och skogen.

När det någon här som har sökt starta eget bidraget, krångligt?

Nu blev mitt svar kanske luddigt och krångligt men många frågor : )

Tacksam för all hjälp att få bolla frågor med

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 28 jan-13 kl 15:07 »
Om du har annat arbete och just tagit över gården, så glöm inte att utnyttja möjligheten till skatteavdrag från din A-skatt till max.

100 000 kr per år i 5 år är inte fy skam.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 28 jan-13 kl 15:15 »
Jag ville söka startbidraget för en tio år sedan och fick då beskedet att man var tvungen att ha lantbruksutbildning. Jag sökte då in på en distansutbildning (minns inte om den var på ett halvår eller ett år) på gymnasienivå på halvfart och kom in. Jag jobbade 75% på annat håll då så distans skulle passa perfekt. Kruxet var bara att kommunen här inte godkände att betala till skolan jag kommit in på eftersom här finns en lantbruksskola. Problemet var bara att utbildningen här var på tre år och på dagtid. Jag hade bara behövt gå vissa av kurserna men, kunde pga dåvarande jobb inte vara ifrån på dagtid. Det hela rann ut i sanden och nu är jag för gammal. Med facit i hand ångrar jag att jag inte begärde tjänstledigt för studier, för en tid senare flyttade företaget jag jobbade på, sin produktion utomlands och då satsade jag på gården utan startstöd. Men, det hade varit en bra grundplåt till ett nytt fårhus.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser