Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut, fodervärd  (läst 2261 gånger)

Monis

  • Inlägg: 15
  • Djur och barn är underbart
    • Västmanland
Akut, fodervärd
« skrivet: 27 jan-13 kl 17:00 »
Våran fodervärd som har hand om våra tre dräktiga gestrikefår behöver omplaceras pga sjukdom.
Är det nån som vet hur man kan hitta en annan fodervärd i närheten av grängesberg och lindesberg?
Vi har försökt leta efter nån i närheten men det är tyvärr ingen som kan ta dem :(

muffman

  • Gäst
SV: Akut, fodervärd
« Svar #1 skrivet: 28 jan-13 kl 05:19 »
Hej
Hur lång tid behöver du en fodervärd? Jag ska kolla runt lite om det finns någon i närheten som kan ta hand om dina damer. Jag bor mellan Grängesberg och Ludvika men mitt fårhus är fullt.

Monis

  • Inlägg: 15
  • Djur och barn är underbart
    • Västmanland
SV: Akut, fodervärd
« Svar #2 skrivet: 28 jan-13 kl 07:01 »
Hur lång tid behöver du en fodervärd? Jag ska kolla runt lite om det finns någon i närheten som kan ta hand om dina damer. Jag bor mellan Grängesberg och Ludvika men mitt fårhus är fullt.
[/quote]


Hej Muffman
Ca 2månader till eller tills de lammat, de beräknas till mars/april. Vi är även intresserade av att fortsätta ha dem hos en fodervärd till senhösten (tackorna). Det vore toppen om du kan hitta nån som kan hjälpa oss :)
Skicka gärna ett meddelande

muffman

  • Gäst
SV: Akut, fodervärd
« Svar #3 skrivet: 28 jan-13 kl 07:05 »
när det finns bete får dom gärna gå här det är inget problem. Det är själva stallperioden som det är lite trångt.

Monis

  • Inlägg: 15
  • Djur och barn är underbart
    • Västmanland
SV: Akut, fodervärd
« Svar #4 skrivet: 28 jan-13 kl 08:09 »
Tack vad bra, förstår att det är svårt att få plats, önskar att vi kunde ha dem året runt men tyvärr så går det inte av olika anledningar :(

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Akut, fodervärd
« Svar #5 skrivet: 28 jan-13 kl 22:11 »
Och glöm inte risken för smittor.  En fin fårflock kan bära på smittor som de själva är immuna mot.  Du har tydligen genbanksdjur också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Monis

  • Inlägg: 15
  • Djur och barn är underbart
    • Västmanland
SV: Akut, fodervärd
« Svar #6 skrivet: 29 jan-13 kl 06:12 »
Ja, våra tre tackor är genbanksdjur och mv fria, våran situation är väldigt akut och de måste flyttas snarast. Det skulle vara toppen om de fick komma till ett ställe där vi sen kunde inkvartera dem över vintern. Anledningen till att vi vill ha dem två månader, eller tills de lammat är att vi inte vill flytta på dem för mycket nu när de är dräktiga. Lammen kommer att tas bort till hösten :( men det visste vi om ;)

Monis

  • Inlägg: 15
  • Djur och barn är underbart
    • Västmanland
SV: Akut, fodervärd
« Svar #7 skrivet: 29 jan-13 kl 16:49 »
Är det ingen som har plats eller vet om nån har plats för tre jättefina tackor? :'(

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Akut, fodervärd
« Svar #8 skrivet: 30 jan-13 kl 00:20 »
Situationen är inget kul.  De som vill och kan ha får har oftast redan får - och då är de rädda för smitta, vilket du också bör vara, eftersom du är rädd om dina får.

  Men vi hoppas väl ännu en tid?` Någon av de nystartade utflyttarna kanske skulle kunna?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

muffman

  • Gäst
SV: Akut, fodervärd
« Svar #9 skrivet: 30 jan-13 kl 05:58 »
Det verkar svårt med fodervärdar :'( De som inte har får blir rädda för dräktigheten, och de som har får är rädda för smittor. Har du ingen möjlighet att spika upp ett provisorium hemma? Fåren har ju inte jätte höga krav på bostaden. Jag önskar jag kunde hjälpa dig. Sälja av dem är inte heller roligt när man planerat annat.

Monis

  • Inlägg: 15
  • Djur och barn är underbart
    • Västmanland
SV: Akut, fodervärd
« Svar #10 skrivet: 30 jan-13 kl 07:20 »
Ja det är inte det lättaste att kunna hitta nån, vi funderade länge innan vi köpte tackorna och innan dess så kollade vi runt om man inte kunde ha "låne får" över sommaren. Men det var jättesvårt att hitta nån som som ville låna ut dem över sommaren. När vi äntligen fick tag på en fodervärd som kunde ha dem så passade vi på att köpa några tackor istället. De är väldigt sociala och duktiga på att göra fint i de stora hagarna :)
Förstår att det är stor rädsla för att få in smitta och det är därför som vi helst inte vill flytta dem, vi är väldigt måna om dem deras bästa. Visst skulle vi kunna fixa nåt på tomten, utrymme finns. Fast problemet är nån som kan se till dem varje dag....

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Akut, fodervärd
« Svar #11 skrivet: 30 jan-13 kl 07:27 »
Finns det ingen granne som kan se till dem när ni inte kan? Bra foderhäck gör ju att det bara är vatten man måste kolla dagligen. Det går att göra mycket för att få skötseln smidig.

Kanske finns det någon tonåring som är djurtokig och vill hjälpa till för en liten peng? När jag var tonåring hade jag nappat på ett sådant erbjudande direkt. Eller kanske att man får lammkött för besväret?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Monis

  • Inlägg: 15
  • Djur och barn är underbart
    • Västmanland
SV: Akut, fodervärd
« Svar #12 skrivet: 30 jan-13 kl 08:16 »
hej ieenilorac
Vi har redan kollat runt dem möjligheterna att få nån som tex kan åka till fodervärden och se till dem, men tyvärr har ingen tid nu för tiden, varken unga eller nån annan :(

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: Akut, fodervärd
« Svar #13 skrivet: 04 mar-13 kl 10:36 »
Hur har det gått? Har du hittat någon ny fodervärd?

Monis

  • Inlägg: 15
  • Djur och barn är underbart
    • Västmanland
SV: Akut, fodervärd
« Svar #14 skrivet: 18 mar-13 kl 09:15 »
Hej, äntligen fick vi tag på nån som tog hand om våra tackor och kommer att ansvara för lammningen också så vi slipper flytta på dem😀 en stor lättnad över att de har de bra på nya stället 😊😉

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Akut, fodervärd
« Svar #15 skrivet: 18 mar-13 kl 09:18 »
Tack för info!  Då kan vi slappna av på den punkten!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser