Hej!!
Har inga bra förslag på ombyggnad men kan berätta om när våran brunn sinade på 70-talet!:
Varje morgon och kväll släpptes alla 14 uppbundna kor, stutar och kvigor ut, dom knatade ner till en brunn på betet där vi öst upp vatten i badkar, under tiden gödslade far ut i lagården, la upp foder på foderbordet och när han öppnade dörren gick djuren in på plats och bands.
Det var ju en procedur uppkommen av vattenbrist men det tog inte många minuter extra när väl djuren vant sig. Dina kor kommer säkert att lära sig snabbt om du bara ser till att kon "tjänar på" att göra som du vill ( går ut till grovfoder, kommer in till lite spannmål eller liknande). Mina kossor kommer fram till ladugården varje gång jag startar spannmålskrossen! Jag tycker att allt prat om att kor är dumma i huvet är överdrivet- det går att få dom till det mesta om dom bara "vinner" något på att vara till lags!!

Jag har numer djuren i ligghall- tar in dom vid kalvning (före eller efter), har ko o kalv i box 1-3 veckor för att se att allt är OK, SAMT detta gör kalvarna MYCKET tamare.
mvh/ Bosse