Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rastning eller lösdrift  (läst 1101 gånger)

tantgroen

• Östergötland
Rastning eller lösdrift
« skrivet: 26 jan-13 kl 08:24 »
Vi är med i KRAV och har några djur (köttdjur) som fortfarande är bundna. En grupp kor går ute i lösdrift, en grupp går lösa i ladugården, men några står bundna därför att det byggnadstekniskt är svårt att hitta en praktisk lösning. Vi vill ha ladugården så full som möjligt för att utnyttja utrymmet och undvika att vattnet fryser. Vi har inte råd att lägga massor av pengar på att bygga om eller bygga nytt. Djupströbädd skulle snart göra väggarna ruttna och känns inte som ett alternativ. Någon som har ideer eller erfarenheter av enkla lösningar för ombyggnad? Någon som prövat att rasta?

bo_i_dala

SV: Rastning eller lösdrift
« Svar #1 skrivet: 26 jan-13 kl 10:23 »
Hej!!
Har inga bra förslag på ombyggnad men kan berätta om när våran brunn sinade på 70-talet!:

Varje morgon och kväll släpptes alla 14 uppbundna kor, stutar och kvigor ut, dom knatade ner till en brunn på betet där vi öst upp vatten i badkar, under tiden gödslade far ut i lagården, la upp foder på foderbordet och när han öppnade dörren gick djuren in på plats och bands.
Det var ju en procedur uppkommen av vattenbrist men det tog inte många minuter extra när väl djuren vant sig. Dina kor kommer säkert att lära sig snabbt om du bara ser till att kon "tjänar på" att göra som du vill ( går ut till grovfoder, kommer in till lite spannmål eller liknande). Mina kossor kommer fram till ladugården varje gång jag startar spannmålskrossen! Jag tycker att allt prat om att kor är dumma i huvet är överdrivet- det går att få dom till det mesta om dom bara "vinner" något på att vara till lags!! ;)

Jag har numer djuren i ligghall- tar in dom vid kalvning (före eller efter), har ko o kalv i box 1-3 veckor för att se att allt är OK, SAMT detta gör kalvarna MYCKET tamare.

mvh/ Bosse

Greenhorn

• Södermanland
SV: Rastning eller lösdrift
« Svar #2 skrivet: 26 jan-13 kl 11:52 »
Djupströbädd funkar väl i gamla ladugårdar om man skruvar upp vattenfast plyfa på insidan så det inte ruttnar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser