Historik för stickning, virkning och nålbindning

Startat av knöcklan, 25 Jan-13 kl 20:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Pialinn

Glömde skriva att vid "riktig" 2-ändstickning vrider man trådarna om varandra vid varje maska. Det är därför plagget blir så tätt.
(Översta bilden avigsida, undre rätsida)

Vid 2-färgstickning (eller fler färger) ligger tråden fritt på baksidan av arbetet. Hat tyvärr ingen sådan bild.

höna bönan

Vad intressant att läsa om all historia om virk o stickning. Och kul att se olika sätt att sticka o virka.

HUMLE : fin bild på dina vantar. Hur gör du när du stickar in ullen så. Intresserad att lära mig. hur gör du ?
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

Martina

Citat från: knöcklan skrivet 18 Mar-13 kl 17:23
Låter väldigt sent det där 1693 både för stickning och den enklare virkningen.  De medeltida rustningsbrynjorna var väl stickade i metalltråd så varför skulle de inte ha nått hit upp och tekniken lärts ut.  Kan det vara så att textilföremål har återanvänts till trasor och dyligt så att inget finns kvar? 

Våra invandrare från sydligare breddgrader verkar inte kunna virka eller sticka.  Kan det förklaras med att vi här i norden har behövt varmare kläder och då har tovning, nålbindning, stickning och virkning passat bättre?
Jag

Jag tycker som du, Knöcklan, förutom att det är virkningen som (ev.) är daterad till som tidigast 1693, stickning finns dokumenterad åtminstone från 600-talet och framåt. Fast inte i Sverige, förstås. Men det finns massor med textilier bevarade i olika sammanhang från olika epoker, jag tror att det helt enkelt bara behövs någon som börjar leta aktivt. Både bland fysiska fynd och i samtida källor.

Som medeltidsnörd av rang hoppas jag det är ok att inflika att brynjeväv inte är stickad, utan uppbyggd utav ringar trädda i varandra såsom på bilden nedan. Ringbrynja används ännu idag av t.ex. slaktare och indiska taxichaufförer!

Pialinn

http://diycollaboratorium.com/index.php/library/crochet/

Hittade denna länk idag, men har för dålig kontakt för att bläddra i den så jag vet inte om den platsar här. Bara sett några bilder.

christinag

Oh vilken spännande länk! Kul att se beskrivningar från längesen.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Mielikki

I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

404 Gäster, 2 användare
Aika, alternaiv