Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmblodig travare som skogshäst  (läst 3418 gånger)

MollyM

• Västergötland
Varmblodig travare som skogshäst
« skrivet: 25 jan-13 kl 18:24 »
Har många gånger funderat på att ut och jobba i skogem med en av mina travhästar. Han är ridhäst nu men på den tiden han travtränades så tränades han bla med sulkyn på kalhyggen!! Han är en sådan häst som går fram överallt. Men jag skulle vilja ha lite åsikter från er som kör brukshästa. Tror ni man hittar passande seldon? Är det för mkt temperament att jobba i skogen med? Ja skriv era tankar om detta. Gärna svar från er med erfarenhet av detta.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Varmblodig travare som skogshäst
« Svar #1 skrivet: 25 jan-13 kl 18:59 »
Bäst jag skyndar mig att svara innan surgubbarna och -kärringarna hinner före  ;) :P

Klart det går! Precis som med ALLT inom hästeriet är det en träningsfråga. Man kan inte förvänta sig att hästen ska kunna nånting den aldrig har lärt sig!

Utrustning går att fixa, enda är att det kan vara knivigt med förhållandet draglädret/omkrets runt magen. Travhästar är mycket längre i kroppen, så hittar du loksele med lagom dragläder är den oftast alldeless för stor runt magen. Men sånt går att lösa! Justerbara dragläder tex. :)

Jag kan rekommendera en icke-fördomsfull hästkarl som håller utbildningar i skogskörning o det är Ardennervän här på forumet. Dit kan man komma med en gammal travhäst utan att bli hånad och nedvärderad.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

A bug

« Svar #2 skrivet: 25 jan-13 kl 19:53 »
Som Franco skriver, klart det går!
Du kommer väl aldrig att dra riktigt tungt för då blir det som Franco skriver problem med den långa ryggen som är signum för en travare som är avlad för att lägga mycket mark under sig i varje steg, det blir den svaga länken i skogen med tyngd i selen.

Sen tyckte jag det var lite kul med det där med för mycket temperament och det icke sagt med vare sig hån eller nedvärderande ton :)

Förbered hästen väl och kör sedan i skogen efter hästens förutsättningar och ni kommer att ha kul tillsammans.

Ändrat: Oj, Frances stod det ju....

Tumnus

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 jan-13 kl 21:33 »
Hej
Mitt lilla kallblodstravarsto (på gränsen till ponny) funkar utmärkt i skogen. Tredje säsongen nu. Tempramentet är så individuellt.
Prova försiktigt i början.
/Pontus

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-13 kl 21:45 »
Citera
Ändrat: Oj, Frances stod det ju....
jaja ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 jan-13 kl 22:08 »
*inspiration*

MollyM

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 jan-13 kl 09:30 »
Tack för alla svar. Jag tror att det mesta i slutändan hänger på mig. Jag kan verkligen ingenting om skogskörning, men det man inte vet kan man man ju ta reda på;) Sedan får man ha lite mod att testa. Vi har en herrans massa saker på gården till körhästar så en dröm är ju att kunna spänna för hästarna för hästvagnen. Men då blir det väl åka av kan jag tro =)
Känner också att jag vill ha lite nytta av mina Havremoppar som annars bara hobbyrids. Tänkte att: varför inte använda sig av det man har? Det är så roligt att läsa om alla kreativa människor härinne. Hoppas jag får modet att testa. Ska börja lite försiktigt med tömkörning på gården. Så får jag nog ta och smörja upp alla seldon också som hängt här i säkert 70 år!

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 02 feb-13 kl 19:00 »
Klart det går! bara ett litet litet tips som jag själv inte riktigt tänkte på första gången.
En sulky eller rockard, även om man kör på kalhyggen, går Väldigt tyst och fint. Det gör inte järnskoning :p Blir gärna lite mer ljud i grejorna som ska användas inom skogs och lantbruk... särskilt om man korsar en stenhäll eller grusväg.
Min gamla trotjänare som var en gammal travhäst drog mina projekt i harvar och plogar och diverse annat som jag kommit på. han stod både en och två gånger med linorna mellan bakbenen för jag byggt dumt eller kört fel. Men han stannade bara och lät mig trassla ut och när det kändes bra drog han igen. Samma sak när trillan välte, då stod han bara och försökte hålla balansen. Sådana hästar är ovanliga oavsett ras, handlar nog mer om personlighet än ras där. Spelar ingen roll om hästen är stor och tung om det inte VILL dra och jobba på, då är den ju "värdelös" iallafall. En liten häst med mycket temprament som vill dra, ja då är det bara att du hänger med ;) Ni får väl gå fler gånger :p

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 feb-13 kl 21:04 »
Ja just det, god point där. Dom flesta travare är vana vid bomull i öronen så stoppa i ordentliga tussar :)

Och dessutom ang det där med att dra tungt, i ärlighetens namn, hur många tjejer som vill köra lite för skojs skull kör så där jättetunga jobb så där jätteofta?

Jag tror visst att en gammal travhäst orkar dra alldeless lagom för dom behoven :)

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 03 feb-13 kl 14:32 »
Varför skulle inte det gå alla hästar går att köra, men det kan vara bra att tänka på bogvinkeln då en alltför liggande bog inte är gynsam för lokläget

Kirre

• Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
« Svar #10 skrivet: 09 feb-13 kl 12:04 »
hästen är ju redan inkörd,så hälften av jobbet är redan gjort.
ut och kör,han kommer knata på lika bra som vilket kallblod som helst ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 feb-13 kl 12:13 »
Men är du själv ovan, så TA HJÄLP!

ardennerfrälst

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 28 feb-13 kl 21:15 »
Nu till helgen finns det en ledig plats på skogskörningskurs, om du är intresserad. (Enbart för kusk, hästar finns redan). 0706240213

Santoxen

• -
« Svar #13 skrivet: 16 mar-13 kl 17:34 »
Inspirationsbild kanske? Gubben, fd travare i 20-års åldern, städar undan efter skogs-DM :)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 mar-13 kl 17:42 »
Inspirationsbild kanske? Gubben, fd travare i 20-års åldern, städar undan efter skogs-DM :)

Den där hästen är ju bara så vacker!

Ja, jag erkänner, lite svag för fuxar....

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser