Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planera sin trädgård  (läst 10897 gånger)

flax

• Halland
Planera sin trädgård
« skrivet: 21 jan-13 kl 13:09 »
Nu är det snart vår ( jodå, det är det!) och jag skall börja planera min trädgård. Finns det någon vänlig själ här på forumet som vill komma med tips och råd till en novis?

Först undrar jag lite över väderstrecken.
På västsidan tänkte jag ha hallonbuskar
På östsidan potatisland och örtträdgård
På södersidan blommande växter bara för att det är fint ( tar gärna emot förslag på passande alternativ !)

Mitt växthus står i österläge. Där tänkte jag ha tomater och gurka.

Kom nu med tankar och ideér! :)

Tack på förhand!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Lilla Zoo

• Västergötland
SV: Planera sin trädgård
« Svar #1 skrivet: 21 jan-13 kl 13:28 »
Hejsan Flax !
Vilket härligt jobb du har framför dig! Alltid kul att få planera och fundera.
Det är svårt att ge råd och tips beroende på väderstreck, det kan ju vara träd som skuggar och sånt som man på internet inte ser.
Men annars lät det väl bra, kanske örter ska vara med som kantplantering till perenner på södersidan?
Beroende på hur mycket tid och vilken jord du har till dina perenner, styr ju valet lite.
Men att satsa på gammaldags växter brukar funka fint, solbrud, solhatten finns ju i många färger nu inte bara den rosa-röda, rudbeckior är tåliga och finns i olika höjder.
Blå bolltistel är en favorit hos mig, liksom ryskt martorn, båda stålblå, och tåliga, sen att fjärilar och bin älskar dom är ett plus.

Det är vad som dök upp i huvudet just nu
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 21 jan-13 kl 13:35 »
Ett tips är att fundera lite särskilt på vindskydd. Det betyder rätt mycket för odlingsresultatet, särskilt om det är öppet runt din köksträdgård.

Kanske skulle ha några blommande buskar för att skydda hallonen från västvindar? Eller ett glest plank? 

Jag håller på att skapa ett vindskydd i form av diverse buskar, mest syrener, för att ge vindskydd åt väst och sydväst. Ersätter björkar som tidigare stod runt köksträdgården och skuggade. Jag märker redan positiv effekt, fast buskarna inte vuxit upp överallt.

Ett annat tips kan vara att rotera odlingarna varje år. Och odla blommor och annat som gröngödsling där du det året inte odlar potatis eller grönsaker. Normalt försöker man rotera så att man kommer tillbaka med exempelvis potatis på samma plats med minst 4 års mellanrum. Samma sak med många andra växtfamiljer. Man får då bättre skörd och minskar risken för sjukdom.

Jag odlar gärna klöver, ringblomma och honungsört som gröngödsling.
« Senast ändrad: 21 jan-13 kl 13:43 av sɹǝpuɐ »

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-13 kl 13:41 »
Va härligt det låter med dina trädgårdsplaner :)

Jag har också diverse planer som jag har plnerat och drömt om att göra här hemma, i 6-7år snart  :-[ håller fortfarande på me grov jobbet.
Men i sommar ska det bli en örtagård och ett bra potatisland.

Håller ett öga här så jag kan få lite bra tipps :)

flax

• Halland
Planera sin trädgård
« Svar #4 skrivet: 21 jan-13 kl 16:44 »
Kul med så fina tips! :)
Jag är ju av den otåliga sorten, så risken är väl att jag är och petar lite överallt, så blir det inte riktigt klart nånstans!

Prio ett är hallonbuskar och örtagården!
Hallonen passar nog bäst på syd/väst sidan, frågan är om det är smart att ha örtagården där också?
På den sidan står en hel del gamla äppelträd och nåt päronträd.
Och en gran...och några vinbärsbuskar.

Hur djupt bör jag gräva ut landet för örterna?
Vågar jag gödsla med årets höns- och hästgödsel? Eller blir det för starkt?

Kan man gräva upp hallonbuskar och plantera om dom med lyckat resultat? Måste dom i marken direkt?
Tänkte om man kunde sätta plantorna i jordfyllda tunnor tills jag grävt nytt här...

Många dumma frågor blir det, men ni får ha överseende! :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 21 jan-13 kl 17:05 »
Åh, vad bra, här kan jag också kanske få lite tips?

Om du med örter menar kryddörter så har jag märkt på de två odlingar jag har prövat på, en där vi bodde innan och en nu, att de vill ha sol, så mycket sol som möjligt.

Och - om du vill odla mynta, att den måste begränsas så den inte får sprida sig, för annars har du den överallt annars. Det är en trevlig växt annars, har man inget emot att den sprider sig hej vilt så kan man ju låta den få ett soligt hörn, fjärilarna älskar den också och det finns många fina sorter, med fina blommor också.

Mina mål i år är 1) beskära äppleträden, vi har sån tur så sonen har en kompis som läser trädgård (tredje året) på naturbruksgymnasiet där han går, han ska göra det jättebilligt. Och 2) försöka få till något slags grönsaksland. Jag har försökt tre gånger sen vi köpte huset och det blir inget av det :( 3) tja, klippa gräset, mer lär vi inte ha råd och tid med men någon gång i framtiden vill jag göra en ordentlig plan över trädgården, ordentliga ordlingar av grönsaker och rotfrukter, plantera fina buskar och gammeldags rosor och andra torparväxter. Men sånt är ju så dyrt...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jogar

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jan-13 kl 18:57 »
Om man är lagd åt "klippa-leka-lära"-hållet så kan man alltid skriva ut tomt/fastighetskarta, flera stycken, och sen sitta där och rita in hur man tänker sig. Både vad gäller lägen för odlingar, platser för gångstråk och sittplatser och ev. framtida byggen (garage, vedbod etc. Vad vet jag)

Risken är ju stor att man vill ha allt klart på en säsong...det går inte men då kan man ju "fuska" lite genom att tex så ettåriga, annueller, i blivande perennrabatten tills man är helt säker på vad man vill ha. Längre fram på säsongen/höstkanten säljs dessutom perenner ut till betydligt lägre pris. Vårblommande perenner vinner ju dessutom på att höstplanteras.

Ett annat tips vad gäller blomsterfägringen är att inte "dutta" ....vad-säger-man...att inte ta lite av allt möjligt utan istället välja fler av samma sort. Så att det inte blir oroligt liksom.

Visst har du höns? Då är det ju skoj att kunna bjuda dom på frön från egna solrosor. Fodermorötter till hästarna är kanske knappast lönt..?

Som marktäckare i nya rabatter kan man ha tex revande smultron som både motar (annat) ogräs och smakar gôtt.

flax

• Halland
Planera sin trädgård
« Svar #7 skrivet: 21 jan-13 kl 19:04 »
Noterar för fullt i mitt huvud!
Kartor ska jag skaffa... Och tålamod... Och vindskydd...och rosor!! Kan dom växa mot vindskydden kanske?

Och så måste jag laga växthuset... Oh så kul!

Monica

« Svar #8 skrivet: 21 jan-13 kl 19:31 »
Kul med så fina tips! :)
Jag är ju av den otåliga sorten, så risken är väl att jag är och petar lite överallt, så blir det inte riktigt klart nånstans!

Prio ett är hallonbuskar och örtagården!
Hallonen passar nog bäst på syd/väst sidan, frågan är om det är smart att ha örtagården där också?
På den sidan står en hel del gamla äppelträd och nåt päronträd.
Och en gran...och några vinbärsbuskar.

Hur djupt bör jag gräva ut landet för örterna?
Vågar jag gödsla med årets höns- och hästgödsel? Eller blir det för starkt?

Kan man gräva upp hallonbuskar och plantera om dom med lyckat resultat? Måste dom i marken direkt?
Tänkte om man kunde sätta plantorna i jordfyllda tunnor tills jag grävt nytt här...Många dumma frågor blir det, men ni får ha överseende! :)

Jag förmodar att du menar att du ska så/sätta kryddörter? I så fall ska du inte gödsla alls och har du mycket jord eller lera, så skaffa fram grus. Ju sämre jord (läs grus) örterna står i, desto bättre smak och starkare kryddor :)

Ett bra tips om du inte har rabatter/land färdigt och inte riktigt vet var du vill ha växterna, är att låta de stå kvar i krukorna. Sen sätter du ut dom och flyttar runt efterhand som du tycker att de inte passar där du satte dom första gången :). Ibland har jag flyttat runt växter en hel sommar och då blir det lättare att bara flytta en kruka :)

Sen, som någon skrev, dutta inte. Satsa på ett land och håll det rent o odla utav bara attan där. Kör omväxlande för tidig och sen, så kan du odla på samma plats en hel säsong. Tillsätt gräsklipp i gångar och runt växter, så får du fin och lucker jord och massor av näring. Sen går du inte där du odlar och packar jorden :)

Vintern brukar jag spendera med att rita upp olika förslag (först mätt ut hur stort hela området är). Rita sen skalenligt, så blir det riktigt bra.

En sak som jag brukar göra fel, är att jag alltid sätter för tätt :)

Lycka till!

Luff

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 jan-13 kl 20:24 »
Om du har väääldigt dåligt tålamod så plantera nävor så länge. Tacksamma, fyller ut, håller borta ogräs om du tar rätt sort och dom är lätta att flytta om dom breder ut sig. Och så blommar dom vackert och länge. Finns i alla höjder och många färger.
//Luff

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
« Svar #10 skrivet: 21 jan-13 kl 21:13 »
Nu är det snart vår ( jodå, det är det!) och jag skall börja planera min trädgård. Finns det någon vänlig själ här på forumet som vill komma med tips och råd till en novis?

Först undrar jag lite över väderstrecken.
På västsidan tänkte jag ha hallonbuskar
På östsidan potatisland och örtträdgård
På södersidan blommande växter bara för att det är fint ( tar gärna emot förslag på passande alternativ !)

Mitt växthus står i österläge. Där tänkte jag ha tomater och gurka.

Kom nu med tankar och ideér! :)

Tack på förhand!
Hallon behöver lite stöttning av pinnar och trådar så gör ett rejält hallonland med bra avstånd mellan raderna så du slipper trängsel i landet. Finns olika sorter av hallon och olika färger och det finns inte mycket i smakväg som överträffar ett solmoget hallon  :D
Sedan så finns det även ätliga eller på andra sätt användbara växter tilll lyst yex rosor, ringblommor, gurkört, krasse mm och för mig går ätlighet och användbarhet i första hand, det är så fantastiskt att kunna plocka sin egen mat, sina egna kryddor och dekorationer i trädgården.
Växthus är bra för köldkänsliga växter så reservera det för dem i första hand, tomater frilands går bra utomhus i skyddat läge och lååångt ifrån potatisen.
Örtagård är bäst att anlägga i närheten av huset, det ska vara lätt att hämta in en knippe gräslök, persilja, körvel, libsticka, oregano, timjan, citronmeliss, mynta mm. Alternativt i närheten av utekök eller grillplats, garanterad snackis
Det är aldrig fel att planera in en liten vattenspegel eller blänk och en sittplats någonstans. man kan gräva ner en liten balja med stenar i så inte grodor som hoppar ner drunknar, vill man dekorera så kan man lägga ett värmeljus, en ros eller pion på ytan.

flax

• Halland
Planera sin trädgård
« Svar #11 skrivet: 22 jan-13 kl 13:56 »
Stockrosor närmast huset! Så får det bli...:)

Och marktäckare under äppelträden.

Att lägga kartong på gräsmattan och sen lägga jord över, kan det vara ett bra sätt göra snyggt kring träden?
Har ni något förslag på marktäckare? Gärna något som blommar, eller som går att äta.
Eller helst både och?

bra tips om att hålla kryddväxter nära matlagningen!  :)

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
« Svar #12 skrivet: 22 jan-13 kl 15:24 »
Månadssmultron täcker bra, lätta att dela och föröka, blommar hela sommaren, går att göra te på bladen och äta bären där blir det många önskningar i en. Får du tag i en rejäl planta så går det oftast att dela den direkt i fyrafem stycken, men annars finns det fröer på http://www.impecta.se/sv/artiklar/smultron-3.html att förgro eller direktså.

flax

• Halland
Planera sin trädgård
« Svar #13 skrivet: 22 jan-13 kl 16:34 »
Månadssmultron täcker bra, lätta att dela och föröka, blommar hela sommaren, går att göra te på bladen och äta bären där blir det många önskningar i en. Får du tag i en rejäl planta så går det oftast att dela den direkt i fyrafem stycken, men annars finns det fröer på http://www.impecta.se/sv/artiklar/smultron-3.html att förgro eller direktså.

Klarar dom skuggan från träden?
I så fall ett mycket bra tips!

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
« Svar #14 skrivet: 22 jan-13 kl 17:31 »
Klarar dom skuggan från träden?
I så fall ett mycket bra tips!
ja det gör dom men blommar sämre och kan inte stå helt skuggigt utan behöver lite sol.

sisel

• Småland
« Svar #15 skrivet: 22 jan-13 kl 21:00 »
Det finns ett (kinesiskt?) talesätt som lyder; Bästa tidpunkten att plantera ett träd är för tjugo år sedan, den nästbästa är nu.

Om du vill/behöver mer träd så prioritera det först av allt.  :)
Det tycker i alla fall jag som älskar träd av alla slag. Det finns så otroligt många fantastiska arter att välja bland och det är ju dem som verkligen skapar karaktär i en trädgård.

mmeo

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 23 jan-13 kl 10:04 »
Håller med angående träd. Plantera helst i går!

En trevlig marktäckare, om läget är lite soligt, är timjan. Gott i allt, tycker jag.

Sen har jag kommit på att jag vill ha mer perenna grönsaker eftersom det ger tidig skörd. Det är något speciellt med det allra första man kan skörda på våren. T.ex. kyddor, sparris, rabarber, andra bladgrönsaker som passar i en nässelsoppa. Kanske ramslök? Där den trivs är den ju marktäckare som bildar matta under träd.

flax

• Halland
« Svar #17 skrivet: 08 feb-13 kl 22:20 »
Jaha. Vad gör jag nu då?
Har bestämt vad som blir årets plantering. Gurka och tomater i växthuset. Stockrosor överallt där det bara går! :)
Smultron som marktäckare.
Persilja, basilika, två sorters timjan och rosmarin i kryddträdgården...
Och nåt som heter strandkrassing som jag tydligen också köpt..
Nånstans får dom säkert plats!

Bifogar lite bilder på hur det ser ut i krukorna just nu, och undrar... Ska jag göra nåt mer?
Har planterat om stockrosorna en gång med lite större krukor och gödslad jord.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 08 feb-13 kl 22:41 »
Gillar!!! Ta för 17 med dig kartor när det är tupphämtardax <3  ;D Här ska fikas och planeras ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

flax

• Halland
« Svar #19 skrivet: 08 feb-13 kl 22:44 »
Ah! Du kan sånt här, Jenny?
Perfekt!
Kartor... Hur får man tag på det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser