Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags för höns till våren.  (läst 1433 gånger)

melongurka

• Västergötland
Dags för höns till våren.
« skrivet: 20 jan-13 kl 10:42 »
Vi bor i utkanten av ett samhälle men med fria vidder runtomkring. Då vår fastighet sen 1800 talet numera hör till detaljplanerat område krävs tillstånd för höns och övrig djurhållning på vår gamla fd. gård. I Tisdags kom beskedet att tillståndet för våra önskade 15 höns godkänts. Det tråkiga är att tillståndet kostar oss STORA pengar men vägs upp av glädjen att nu kunna sätta igång vårt hönsprojekt. Först ska vår manskapsbod renoveras både in och utvändigt för att skapa det optimala boendet för våra kommande höns då detta inte hanns med på grund av fruns sjukdom förra året. Jag har haft höns tidigare på åttiotalet och har ju koll på hantering och skötsel men ni får gärna tipsa om saker man lätt glömmer, eller dela med er av smarta ideer både vad gäller renovering och djurhantering. Jag kollar numera väldigt noga på hur inredningen byggs upp i olika hönshus och vet att ni andra här på Alternativ har smarta och annorlunda lösningar.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Dags för höns till våren.
« Svar #1 skrivet: 21 jan-13 kl 21:19 »
För att börja från botten. Vad är det för golv? Betong underlättar enormt vid rengöring. Vad tänker du ha för strö? Halm eller spån? Jag föredrar halm då det är gratis för min familj. Får du ha tupp? Bygg gärna en liten avdelning är du kan ha en sjuk höna eller kycklingar. Ha gärna försvinningsreden om du skulle få en äggätande höna. Nu till det roliga. Ras!! Jag föreslår en så kallad Kulturras. kolla Johan P hemsida.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

melongurka

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-13 kl 18:42 »
Tupp ingår inte i tillståndet från kommunen trots att vi har ett gäng vilda fasaner som ränner omkring och skriker. Idag är det plastmatta på golvet och golvstommen av trä. Tänkte lägga in våtrumsmatta som går en bit upp på väggen. Förr hade jag  halm eller spån, vi får se vad som är lättast att få tag på. Sjukavdelning kommer att finnas i anslutning till hönshuset. Däremot vore jag tacksam för en bra ritning på försvinningsreden som du kallar dem, en smart lösning. Då vi inte får ha någon tupp så kanske vi väljer ett antal olika raser då vi har möjlighet att blanda.

Hönapönan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-13 kl 22:17 »
 ;) vi har turen och ligger utanför så vi får tom ha tupp!

Ja, kanske någon som har lite bilder att dela med sig/skryta med (skryta=vara  stolta över det ni åstadkommit)

Mvh C
En glad familj på landet som just blivit med kanin och
...drömmer om höns i trädgården!

flindra

• -
« Svar #4 skrivet: 06 feb-13 kl 22:27 »
kanske någon som har lite bilder att dela med sig/skryta med

Mitt bygge.

melongurka

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 feb-13 kl 18:28 »
Tack för fina bilder Flindra. Där kommer jag garanterat sno lite ideer. Du har gjort det jättefint. Lyx och trygghet på hönshotell.

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 07 feb-13 kl 18:57 »
Tack för fina bilder Flindra. Där kommer jag garanterat sno lite ideer. Du har gjort det jättefint. Lyx och trygghet på hönshotell.

Sno på du! Jag har också snott och samlat ihop idéer från olika håll. Den enda idé jag kom på själv var att ha en bur under gödselskivan. Om man vill går det att lyfta av dörrarna så kan hönsen få vara även på den golvytan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser