Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tråkig försäljare :(  (läst 4050 gånger)

hönsmamman Jill

• Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
Tråkig försäljare :(
« skrivet: 18 jan-13 kl 20:21 »
Vet inte om jag är på rätt sida för att skriva och klaga lite, känner att jag behöver det.  >:D

Jag köpte i våras 3 st dräktiga tackor enligt henne och hon sa att alla hennes får skulle ha lammat innan den sista april.
Det blev bara 1 som lammade ett lamm. Det var ganska snopet faktiskt.

Eftersom att dessa tackor stod med en bagge i ett litet bås när jag hämtade dessa trodde jag att dom skulle lamma senare
på sommaren men ingen av de 2 andra lammade. Så på sensommaren tog jag kontakt med henne och talade om detta och
hon tyckte vid det tillfället att det var inte ok. Hon erbjöd mej en tacka i kompersation och att en tjej som inte bor så långt från
mej skulle hämta en mjölkko från henne och att hon  skulle kunna ta med tackan till mej. Nu bar det sej så illa att mjölkkon
blev inte hämtad och jag hade då tänkt att köra och hämta tackan själv.  :D Trodde jag.
Jag ringde och ringde inget svar. Jag sms:ade och inget svar. Nu letade jag på internet och hittade hennes hemsida där jag
skrev att jag ville att hon skulle ringa upp mej. Efter 1 vecka fick jag ett sms och nu tyckte hon att en tacka var förmycket i
kompersation, fast det var hon själv som erbjöd mej det.  >:( Hon sa nu att hon kunde erbjuda mej 100:- per tänkt lamm alltså
2 tackor ger 2 lamm, summan av kardemumman skulle bli 200:-, eller att jag skulle få lämna igen tackorna. Jag kan ju inte
lämna igen dem nu när jag haft dem i 11 månader, jag älskar alla mina djur och dessutom går dom med min egna inköpta
Bäärtil Bagge sedan i början av november, förhoppningsvis dräktiga också.

Jag betalade 1500:- dräktig tacka och till saken hör att dom är blandras utan härstammningsbevis.  Hon tyckte att jag hade
fått köpa dessa så billigt.  ??? jag tycker nog inte att det var så billigt iallafall.  :-\

Jag känner mej helt grundlurad men som jag skrev till henne.
Behåll din tacka du. Jag går inte i konkurs ändå.
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

Luppa

• Norrbotten
SV: Tråkig försäljare :(
« Svar #1 skrivet: 18 jan-13 kl 21:16 »
Tråkigt...
Men jag förstår inte riktigt vitsen med sådana här inlägg. Vad hjälper det dig att starta en tråd om det på ett forum? Tycker mest att det skapar dålig stämning faktiskt.
Är man inte nöjd med köpet och inte lyckas komma till en lösning med säljaren, så finns det andra vägar att gå.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 jan-13 kl 21:30 »
Att tackorna inte var dräktiga kan man ju inte veta och att du betalat överpris för blandrastackor kan du inte skuldbelägga nån annan än dig själv. Ingenting är ju värt mer än vad någon är beredd att betala.

Teoretiskt sätt kan tackorna ha varit dräktiga och kastat fostren efter flytten pga extremt taskig skötsel eller liknande, så det är ju omöjligt att på ett forum resonera över en sån sak.

Sen att erbjuda ersättning men inte stå för det, är en helt annan sak.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 18 jan-13 kl 21:43 »
Klokt skrivet Frances.

Det kan också vara svårt att säkert veta att djuret är dräktigt, om man inte scannat, särskilt som man helst inte bör sälja högdräktiga djur. Men då bör man kanske välja ordet betäckt istället för dräktigt när man säljer.

Du har i alla fall fina djur som du älskar och som säkert kommer att få många fina lamm framöver!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hönsmamman Jill

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 18 jan-13 kl 22:28 »
Kasta glas i glashus ni...  :'(
Tråkigt när ni bara vill skullbelägga. Taskig skötsel?? Det undrar jag var ni har fått det ifrån? Ni kan få komma och hälsa på mej
vilken dag ni vill. Alla mina djur hundar, höner och fåren går alltid först i mitt hus. Mina djur är inte bara här, dom är individer,
var och en för sig med sina behov med allt vad det innebär.
Ville bara lätta mitt hjärta men det får nog inte bli på detta forum, med sådana taskiga kommentarer.
Trist  :(  :(  :(  :(  :(
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jan-13 kl 22:35 »
Jag skrev INGENSTANS att du inte skötte dina djur, utan att TEORETISKT sett skulle det kunna vara så, men eftersom ingen av oss vet det, lika lite som vi vet om säljaren var oseriös, så är det svårt att spekulera i saken.

Glashus?

Jag har både köpt djur som varit betäckta och inte nedkommit med nånting alls och köpt djur som INTE varit betäckta och ändå lämnat avkomma samt sålt en ko som gått med tjur hela sommaren men ändå inte gav nån kalv. Allt kan hända. Det trist, men det är sånt man bara får tugga i sig o gå vidare.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 18 jan-13 kl 22:43 »
Min ko fick en kalv tre månader efter att jag hade skaffat tjur.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

hönsmamman Jill

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 18 jan-13 kl 22:50 »
Tråkigt... Varför tar du åt dej om du inte skrev?? Teoretiskt sett skulle jag ha sett kastade lamm, eftersom att jag besöker mina får flera gånger om dagen...
Jag har inte gjort så mycket åt att det mer än skrivit här några rader... och jag har lämnat det, men tänker då inte rekommendera hennes gård till
någon annan heller...

take: Trevligt med snabba kor  :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 18 jan-13 kl 23:06 »
Det är klart att du är besviken och det var givetvis fel av säljaren att ta tillbaka sitt erbjudande.. >:(

Jag vet inte om du tyckte att min kommentar var elak, det var isåfall inte alls meningen. Det jag menade var att det är en risk i att båda köpa och sälja dräktiga djur eftersom det är svårt att veta om djuren säkert är dräktiga och det kan även hända att de kastar eller att fostrena tillbakabildas. När man köper ett dräktigt djur så kan man inte räkna med att få ett lamm/kalv/föl. Om man inte avtalar om eventuell ersättning. Allt kan hända och det du betalar för är det du ser.

Vi hade en tacka förra året som enligt scanningen hade ett dött foster. Vi väntade på att det skulle komma en kastning men det gjorde det inte, eller i alla fall inte så att det syntes.

Gläd dig åt dina fina djur och lägg inte energi på människor som inte kan hålla vad de lovar.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hönsmamman Jill

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 18 jan-13 kl 23:30 »
Klart att jag blev besviken på säljaren.  :'( Men är då absolut inte besviken på mina fina tackor.  :)
Jag har nu skaffat mej en bagge och hoppas att det kommer några lamm till våren.
Lägger ingen energi på henne. Jag har så mycket annat att lägga energin på.

Det dära med kastning... jag har varit i renbranchen och har sett ett antal kastade kalvar fast renarna bor i skogen,
därför trodde då jag att det skulle synas då man har fåren instängda. Men jag kan ju ha fel där, det erkänns.
Men att jag skulle missköta mina djur... där går gränsen.

Jag tror heller inte att du menade något illa.

Kram från mej

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 19 jan-13 kl 08:08 »
Bara det att du flyttar djuret kan få dom att kasta, jag har en som jag vet var betäckt men jag tror hon kastat då hon blev skadad och nu är hon troligen ombetäckt och kommer får lamm i maj inte februari....men man vet aldrig hon kan ju ha lurat mig för kastade hon så gjorde hon det tidigt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 19 jan-13 kl 10:02 »
Felet säljaren begick i mina ögon var att hon angav att tackorna var dräktiga, såvida hon inte scannat dem som sagt. Hon borde sagt att de var betäckta och sannolikt dräktiga, inte att de var dräktiga. Man måste välja sina ord  och uttrycka sig korrekt ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 19 jan-13 kl 10:08 »
Felet säljaren begick i mina ögon var att hon angav att tackorna var dräktiga, såvida hon inte scannat dem som sagt. Hon borde sagt att de var betäckta och sannolikt dräktiga, inte att de var dräktiga. Man måste välja sina ord  och uttrycka sig korrekt ;)

Sant.

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 19 jan-13 kl 11:03 »
Tycker det är synd att allt gick så fel på ett eller annat sätt men eftersom du delade med dig gav du mig information på vad man ska tänka på att fråga eller uttrycka sig i stället. Och vad man kan/ska komma överens  om och framförallt se till att få papper på det man kommer överens om som privatköpare/säljare.
--------------------------------------
http://

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #14 skrivet: 19 jan-13 kl 11:29 »
Jag tror att ett sådant här inlägg kan vara till nytta för någon annan, som står i begrepp att köpa djur. Det är svårt att veta om en tacka är dräktig, i synnerhet om det är en ungtacka. Jag hörde om en, som köpte tio ungtackor, som gått med bagge och skulle vara dräktiga men bara en fick lamm. Antagligen hade de gått för kort tid med baggen, det kan ofta ta lite längre tid för ungtackor, som inte förstår riktigt vad det är fråga om. Du får betrakta detta som ett tillfälle för lärdom. Nu vet du bättre till nästa gång. Det är bra att kolla noga innan man gör affärer, det var ju ett högt pris för korsningstackor men förhoppningsvis är det friska och bra tackor. De kommer säkert att lamma och ge dig mycket tillbaka.
Åsenfår, hundar och katter

hönsmamman Jill

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 19 jan-13 kl 17:01 »
Ja man lär så länge man lever heter det ju... och tur är väl det.
Pratade med min syster som är utbildad inom ekonomi och hon sa att
ett avtal är ett avtal även muntliga, men då måste man kunna bevisa det och det har jag ju via de sms:en
hon skrivit till mej...  :o men jag tycker att det blir lite ull för pengarna om ni förstår vad jag menar  :P.
Så skit samma.  :-X  jag lever över ändå...
Jag har ju kvar tackorna, tack och lov för det....

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 19 jan-13 kl 19:10 »
Ja man lär så länge man lever heter det ju... och tur är väl det.
Pratade med min syster som är utbildad inom ekonomi och hon sa att
ett avtal är ett avtal även muntliga, men då måste man kunna bevisa det och det har jag ju via de sms:en
hon skrivit till mej...  :o men jag tycker att det blir lite ull för pengarna om ni förstår vad jag menar  :P.
Så skit samma.  :-X  jag lever över ändå...
Jag har ju kvar tackorna, tack och lov för det....

Dom kan mycket väl varit dräktiga när du köpte dom och sen kastat vid transporten hem till dig så lägg ner det hela och fortsätt älska dina tackor och ta lamm nu i stället
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hönsmamman Jill

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 19 jan-13 kl 22:23 »
Dom kan mycket väl varit dräktiga när du köpte dom och sen kastat vid transporten hem till dig så lägg ner det hela och fortsätt älska dina tackor och ta lamm nu i stället
Kastad i transport det skulle jag garanterat ha sett... jag körde dom själva och städade ur transporten själv... lägg ner?? Trevligt med omtänksamma människor...

Luppa

• Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 19 jan-13 kl 23:00 »
Om de gick med baggen så kan de ju ha varit tidigt i dräktigheten, då kan väl tackan resorbera fostrena utan att det märks?

Luff

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 19 jan-13 kl 23:12 »
Jag tror inte att Lorita menade att vara otrevlig utan att du för din egen skull skulle sluta tänka på det. Det är ju som du själv konstaterat inget att göra åt nu.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

1639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser