Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har första ägget kläckts!  (läst 5027 gånger)

sockervadd

• Värmland
Nu har första ägget kläckts!
« skrivet: 15 jan-13 kl 19:30 »
Kom med era tips, snälla. Jag vill inte förlora någon av dom.

ängesgården

• Dalarna
SV: Nu har första ägget kläckts!
« Svar #1 skrivet: 15 jan-13 kl 19:55 »
Vad menar du? Har du dem i maskin?
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

sockervadd

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-13 kl 20:04 »
Vi har åtta ägg i maskinen. Två har kläckts!
tips på mat, vatten, saker jag inte får göra, måste göra osv tas emot mer än gärna :)

ängesgården

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 16 jan-13 kl 06:59 »
det är nog ganska mycket du borde ha tagit reda på innan de kläcktes, leta här på Alternativ så får du reda på allt  ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

sockervadd

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 16 jan-13 kl 11:03 »
som jag har läst o läst o läst :)

ängesgården

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 16 jan-13 kl 11:13 »
då kommer det nog att gå bra oxå  ;D inte för varm och inte för kallt , du har väl värmelampa? mat och vatten, de får inte ha en skål som de kan blöta ner sig i.

sockervadd

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-13 kl 13:11 »
har värmelampa, dom ligger på en frottehandduk (två egentligen. den ena ligger på hälften och jag har gjort så dom kan krypa in lite) i en ikealåda. men hur ska jag få dom att dricka vatten och äta?
jag tar lite på maten som är utspritt på ena sidan, ibland blir dom intresserade. det är svårare med vattnet. ibland får dom fil blandat med vatten.
hur ska jag göra på kvällarna? ska dom verkligen ha det ljust hela tiden? ska jag ha över något? (dom får luft) men jag är rädd att värmen försvinner då.

sockervadd

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 16 jan-13 kl 13:17 »
dom fyra som har kläckts hittills är väldigt pigga & nyfikna. använder vingarna & jag ser nu att dom dricker vatten. (har försökt följa politkerdebatten samtidigt :))
vatten har jag i ett lock som ett fullt med stenar. igår från 19 kläcktes tre. imorse kläcktes 1. vi hade totalt nio ägg i maskinen. tar det sån tid mellan kläckningarna? kommer fler kläckas? :)

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 16 jan-13 kl 13:21 »
Hej Sockervadd!
Jag har tänt dygnet runt i början,bara för att jag vill att de ska se vatten och mat.Och har du värmelampa så ska den ju vara tänd dygnet runt,annars blir det kallt.och de störs inte alls av ljuset har jag märkt.Hur många har det kläckts nu?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 16 jan-13 kl 13:23 »
Min kläckning var tvärt om,där kläcktes dom som poppkorn.Men att dina kläcks långsamt gör nog ingenting.vänta du och se om det kommer ut några fler.Lyssna om det piper i äggen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sockervadd

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 16 jan-13 kl 14:40 »
pigga & glada. (peppar, peppar)

sockervadd

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 16 jan-13 kl 14:50 »
Dom gillar att krypa in o gömma sig. där ligger alla fyra. är det okej eller ska jag ta bort den handduken så dom bara får ligga på en som är platt?

sockervadd

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 16 jan-13 kl 14:51 »
hör förresten inga pip ifrån kläckmaskinen :( alla är helt stilla. den senaste kläcktes runt sju imorse. visst måste några till kläckas? måstemåste.

Smajsan

• -
« Svar #13 skrivet: 16 jan-13 kl 14:55 »
Det kommer nog fler om du väntar,hoppas att alla kläcks  :D

sockervadd

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 16 jan-13 kl 15:04 »
ja, hoppashoppas. vill inte att det slutar med en ensam liten vaktel. alla ligger i en hög och sover. (jag kommer aldrig skaffa barn) är det bra eller dåligt att dom sover så?
jag vill att dom ska äta o dricka hela tiden! bli starka o stora. campar i vardagsrummet där uppe, hos mina föräldrar. knappt fått någon sömn. sitter en halv meter ifrån dom. iiih!

sockervadd

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 16 jan-13 kl 15:44 »
herregud! dom sover ju hela tiden känns det som. det kan väl inte vara bra? är det för att dom inte får direkt ljus o värme från lampan för att dom kurar ihop sig under handduken (se bilden).
jag är för orolig för mitt eget bästa!

Smajsan

• -
« Svar #16 skrivet: 16 jan-13 kl 15:45 »
När de sover och vilar växer de också och blir starka,de måste ju smällta maten och vila sin nya kropp  :)Det kan vara lite för kallt när de ligger i en liten hög,om du har värme lampa kan du försöka att sänka den,så de får lite mer värme.

Jag brukar kolla att de rör på näbben och liksom "tuggar och sväljer" och att dom inte bara går och pickar.Om dom äter och dricker och har det varmt o gott så ska alla klara sig,det skulle vara konstigt annars.
Synd att du inte bor lite närmre då skulle jag kunna komma över och ge dig lite styrka,och lite jävlar annamma  ;) Jag får försöka att göra det genom att skriva.
Man kan även se på krävan,och känna när de har ätit. Och du måste lita på att de klarar sig,och sova behöver du ju.

Smajsan

• -
« Svar #17 skrivet: 16 jan-13 kl 15:48 »
Dom älskar att krypa in under handuken så låt den vara kvar,de gör ju så när de har sin mamma  :)
Om du har en termometer så lägg den där de ligger och kolla hur varmt de har.ÅÅÅÅÅÅ! de är så söta de små luddisarna  :D

sockervadd

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 16 jan-13 kl 15:50 »
smajsan, tacktacktack för allt du skriver. jag sitter här som ett vrak haha. borde plugga, men jag har bara vaktlarna i huvudet. skrev precis innan du skickade det där.
jag är så orolig så jag dör! har läst så mycket nu i forumet, hur vaktlarna är pigga ena sekunden & sen bara dör. så jag nojar mig. tack för att du finns & tar dig tid o svarar. du är verkligen en ängel!

Smajsan

• -
« Svar #19 skrivet: 16 jan-13 kl 15:53 »
De första dagarna tror jag att de behöver ha ca.33 grader under värmelampan,och dom kan känna själva när det blir för varmt,då flyttar dom sig till där det är lite svalare.
Du ska se att imorgon är de uppe på benen mest hela tiden,när de har vilat klart efter kläckningen.Det är jobbigt att ta sig ut ur ägget ju  :)Men de sover mycket hela tiden de växer,tänk så fort de växer  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser