Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggstorlek Araucana?  (läst 1581 gånger)

lilo1993

• Skåne
Äggstorlek Araucana?
« skrivet: 15 jan-13 kl 15:17 »
Hej på er, en av mina Araucanor har äntligen börjat värpa. Har några stycken som jag köpt in som kycklingar, är så nyfiken på de fina äggen! Nu är det tydligen vår enligt en av dem för hon har börjat värpa, jag tycker bara äggen är så små? Hur stora brukar äggen vara för denna ras? Tycker nog att det bara är lite större än mina kochinägg...  När mina Lohman var unghöns värpte de gigantiska ägg, är det kanske annorlunda med de rena värphönsen? Fick också ett ägg antingen från min Sussex eller från min Blommehöna, tyckte att det var större än jag minns att Sussexen brukade värpa i höstas, värper Blommehöns stora ägg? Ägget är ganska runt och krämfärgat. Har en Hyline som snart bör komma igång med att värpa också, från henne bör det väl komma vanliga vita typ ICA-ägg?

Tack på förhand!

skogsbonne

• Värmland
SV: Äggstorlek Araucana?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-13 kl 15:20 »
äggen är altid kyckling ägg i början(oftast) och dom kommer att växa till sig

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 15 jan-13 kl 15:35 »
Jag har haft 2 blomme hönor och de värper riktigt stora ägg,jag har inte kvar dom och nu saknar jag dom fina stora äggen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 16 jan-13 kl 10:29 »
Äggstorleken på Araucana skiljer något mellan olika linjer. Enligt standarden är minsta vikt 50 gram och idealvikt  55gram vilket är vikten på små matägg i affären  ;) Mina vuxna hönor värper ägg som brukar väga mellan 52 och 59 gram de flesta hamnar faktiskt precis runt 55gram  :D Unghönsen värper däremot mindre ägg runt 45 gram i början och för mina har det tagit 2-3 månader innan dom har värpt standardmässiga ägg.

Vill man ha grönvärpare som värper större ägg så rekommenderar jag Isbar eller Creme Legbar. Mina vuxna Isbar värper ägg som väger mellan 65 och 70 gram och CL värper ägg på 60-65gram. Naturligtvis värper även unghönsen av dessa raser mindre ägg men det gäller ju generellt för alla raser.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser