Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köldtålighet hos lantraser - bevaransvärd egenskap?  (läst 4390 gånger)

Dentaku

• Dalarna
Köldtålighet hos lantraser - bevaransvärd egenskap?
« skrivet: 15 jan-13 kl 11:27 »
Jag har med stort intresse läst tråden om Bjurholmshönsen och inte minst under vilka förhållanden dessa höns levt och formats under lång tid. Det verkar uppenbart att endast djur som klarat att leva utan extra värme vintertid(inte minst när kvinnans övriga djur försvann) kunnat klara sig.

Själv har jag hedemorahöns, som också räknas som en köldtålig ras. När det blev en riktig köldknäpp förra året så hade jag inte hunnit skaffa någon värmelampa och var rätt orolig för hur min lilla ungdjursgrupp skulle ha det. Visserligen är hönshuset ordentligt isolerat, men ändå! Det verkar som om jag oroade mig i onödan, när det var -24 grader ute och -8 i hönshuset så spatserade hönsen runt som vanligt - och bestämde sig för att det var dags att börja värpa.

Dock är det många som anser att höns inte ska behöva ha minusgrader(att de alltid ska ha tillgång till vatten tycker jag är en självklarhet). Själv vet jag inte riktigt vad jag anser, jag är nybörjare på höns, men jag funderar lite på om jag inte tycker att även köldtåligheten hos vissa lantraser också är värd att bevara, precis som t ex lättföddheten och ruvvilligheten? Naturligtvis ska man inte låta höns frysa ihjäl eller bo i undermåliga hönhus för att sålla bort svaga individer men man kanske till exempel skulle låta bli att avla på individer som lätt får frostskador?

Det här är som sagt bara tankar från en ren nybörjare, det vore intressant att höra vad mer kunniga personer anser!
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Ronny

• Skåne
SV: Köldtålighet hos lantraser - bevaransvärd egenskap?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-13 kl 11:46 »
Jag tror inte själva frostskadorna i sig har med ras eller klimatanpassningen att göra. De är nog att betrakta som rent fysiska. Kamstorleken verkar att vara något mindre på de nordligt anpassade lantraserna och det har ju viss betydelse vid frostskador.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dentaku

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 15 jan-13 kl 11:51 »
Nej, det kan nog stämma. Om man läser så verkar det ju också som om det är fukt och drag mer än minusgrader som leder till frostskador?

Då kanske man inte kan basera något avelsurval på det, men frågan kvarstår: om vissa lantraser är mer köldtåliga än andra, är det något man ska försöka bevara?
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-13 kl 11:56 »
Jag tycker att man kan va lite vaksam mot de djur som har svårt med kylan och ta bort de som inte klarar kylan. Jag tror att våra förfäder har gjort så
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 15 jan-13 kl 11:59 »
Min åsikt är att självklart bör man bevara köldtåligheten hos lantraserna, och också försöka selektera på köldtålighet på andra raser. Inte så att man ska låta dem frysa ihjäl, men det finns ju andra sätt att värdera den egenskapen.

Själv har jag inte lantras, har flera olika raser. Jag har bl a flera silveruddsraser, och jag har dals pärlhöna, som är en gammal svensk ras, som tyvärr var lite dåligt dokumenterad, och därför inte fick vara i genbank. Och mitt förra hönshus höll ett fåtal minusgrader om det var riktigt kallt ute, mitt nuvarande ligger på plus 4 som kallast. Och jag håller koll på mina individer, hur aktiva de är, hur mycket de verkar äta, hur bra de håller hullet. Kollar såklart också hur bra de värper under de förutsättningarna, om det är unghöns. Äldre höns gör ju i normalfallet värpuppehåll under vintern.

Om det är någon individ som avviker negativt på något sätt, så tas den ur avel. Man vill ju ha friska, pigga höns, som äter rimligt mycket och mår bra även om det är lite svalt i deras hus.

Sen är ju genbankerna emot att man selekterar på annat än friskhet, typ, så det är ju en definitionsfråga. Men hade jag genbankshöns skulle jag ta bort de som inte har bra vinteregenskaper, eftersom jag är övertygad att bönderna som hade dem förr hade gjort så.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-13 kl 12:05 »
Jag tycker ju att köldhärdighet är en fråga om friskhet, eftersom att djur som inte klarar vintern inte är frisk.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 15 jan-13 kl 12:59 »
Vad jag har sett så är spetsarna på kammen det första stället som frostskador uppstår på. Därför tycker jag det är lite märkligt egentligen att inte alla svenska lantraser har mycket liten kam, t ex roskam. Kanske för att försfrusna kammar inte påverkar produktiviteten, så individer med förfrusna kammar har fortsatt att avlas på.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 jan-13 kl 13:24 »
Sen är ju genbankerna emot att man selekterar på annat än friskhet, typ, så det är ju en definitionsfråga. Men hade jag genbankshöns skulle jag ta bort de som inte har bra vinteregenskaper, eftersom jag är övertygad att bönderna som hade dem förr hade gjort så.

Så är det ju inte alls! Självklart ska en selektion ske inom genbankerna för att bevara viktiga inre lantrasegenskaper såväl som yttre variation. Ensidig selektion efter tex värpning eller viss färg skall däremot inte ske. Sunt bondförnuft ungefär.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 15 jan-13 kl 13:27 »
Så är det ju inte alls! Självklart ska en selektion ske inom genbankerna för att bevara viktiga inre lantrasegenskaper såväl som yttre variation. Ensidig selektion efter tex värpning eller viss färg skall däremot inte ske. Sunt bondförnuft ungefär.
Vad bra att jag hade fel på den punkten. Flera med genbankshöns har annars uttryckt att de inte selekterar, men då är det de som uppfattat det som att de inte ska selektera.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #9 skrivet: 15 jan-13 kl 13:47 »
Tycker också det är en viktig egenskap.

...Därför tycker jag det är lite märkligt egentligen att inte alla svenska lantraser har mycket liten kam, t ex roskam...
Ja, det har jag också tänkt på. Förmodligen fanns det helt enkelt inga djur med ärt- eller roskam bland lantrasernas förfäder?

Neon Knight

• -
« Svar #10 skrivet: 15 jan-13 kl 14:32 »
Svårt att få någon vidare selektion på köldtålighet, de flesta raser klarar kyla bra.

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 15 jan-13 kl 16:11 »
Jo roskam har funnits länge, jag har det på mina gotlandshöns. Och Kindahönsen har det också.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #12 skrivet: 15 jan-13 kl 17:11 »
Jo roskam har funnits länge, jag har det på mina gotlandshöns. Och Kindahönsen har det också.
okej, dumt av mig. Dåligt påläst/glömsk.

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 15 jan-13 kl 17:22 »
Jag har för mig att Svarthönsen hade det förr, men att det nu räknas som korsningsinslag :P

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #14 skrivet: 15 jan-13 kl 17:31 »
vad spännande! Var har du läst/hört det?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #15 skrivet: 15 jan-13 kl 18:36 »
Vad jag har sett så är spetsarna på kammen det första stället som frostskador uppstår på. Därför tycker jag det är lite märkligt egentligen att inte alla svenska lantraser har mycket liten kam, t ex roskam. Kanske för att försfrusna kammar inte påverkar produktiviteten, så individer med förfrusna kammar har fortsatt att avlas på.

Jag tror det är så enkelt att ingen höna/tupp dör av att de förfryser kammen och därför har de i alla tider gått vidare ändå och fått avkomma liksom de höns som haft mindre kam. Tror kamstorleken har i princip noll betydelse för rasens härdighet. Att det sen ser fult ut och att det givetvis är synd om hönan som förfrusit kammen är en annan sak.

Däremot tror jag det finns många dolda egenskaper som är viktiga för rasens härdighet. Vissa raser bygger kanske snabbt ett tjockt fettlager, vissa har extra tjock fjäderdräkt, vissa raser klarar att hålla sig varm på lågproteinfoder osv osv. Åsbohönsen har troligtvis blivit härdiga skånes regniga vintrar och vattnet rinner nog av fjädrarna "likt gåsen" på dem :) Hedemorahönsen har klarat kylan för att de har tjock fjäderdräkt och Bjurholmshönsen för att de så snabbt sätter fjädrar som kyckling, som några exempel. Sen finns som sagt säkert massor med egenskaper som vi inte ser som spelar stor roll för rasens härdighet.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #16 skrivet: 15 jan-13 kl 19:44 »
I lantraser 93 och i ett nr av Hanegället :)

FM

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 15 jan-13 kl 23:30 »

Intressant så finns det tester som gjorts med att utsätta broiler hönsembryos för kyla innan kläck och resultatet blev en köldtåligare fågel. Detta talar för att en naturuvad kyckling är tåligare, dock så finns det nu kläckare med denna funktion oxå :)

Upphovsmannen brother Wilfrid till den kanadensiska hönsraser Chantecler ville få fram en ras vars kam o slör var realtivt köldtåligt :)

http://www.backyardchickens.com/products/chantecler

http://www.cfagrf.com/Chantecler_chicken.htm

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 16 jan-13 kl 00:11 »

Upphovsmannen brother Wilfrid till den kanadensiska hönsraser Chantecler ville få fram en ras vars kam o slör var realtivt köldtåligt :)

Det är en Chantecler på D. Inget utstickande över huvudtaget. Verkar helt klart vara den bästa kammen ur köldsynpunkt.

"Cushion comb" kallas kamtypen på engelska.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 16 jan-13 kl 10:40 »
Att rosenkam inte premierats/spridits vitt och brett ibland lantraserna kan bero på att rosenkam ger sämre fertilitet hos tupparna framförallt i homozygot uppsättning. Även om folk i det gamla bondesverige inte hade koll på gener och ärftlighet som vi har idag så hade dom oftast stenkoll på vilka djur som var bra och vilka som inte var det. En tupp som var dålig på att befrukta äggen blev säkert inte långlivad i hönsgården. Selektionen på livskraftiga djur har förmodligen därför inte premierat rosenkam i det gamla bondesamhället. Högst ovetenskaplig teori men grundad på sunt bondförnuft  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, addebadde, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser