Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stallgödsel i skogen?  (läst 12125 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Stallgödsel i skogen?
« Svar #20 skrivet: 15 jan-13 kl 17:08 »
Jag kommer att testa att plantera turkisk trädhassel i år och då är det både köpta plantor och plantor som jag dragit upp själv från frön. Jag kommer att plantera 100-150 plantor till början och funkar det bra så sätter jag fler om några år. Kommer även att testa med kinesisk trädhassel som växer snabbare och blir större.
Kul! Får man komma på studiebesök?

Försöker dra upp diverse plantor, så att jag har att plantera ut om några år. Trädhassel får jag läsa på mer om.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kurt

« Svar #21 skrivet: 15 jan-13 kl 19:02 »
Ger man träd för mycket kvävegödsel sent på säsongen så blir det dålig invintring

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 15 jan-13 kl 19:07 »
Ger man träd för mycket kvävegödsel sent på säsongen så blir det dålig invintring
Ja, det känner jag till, men mycket viktigt råd. Jag ger aldrig kvävegödsel efter midsommar till vedartade växter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JFOT

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 16 jan-13 kl 08:34 »
Om jag skulle experimentera så skulle jag sikta på kvävefixerande växter istället för eller som komplement till att sprida relativt snabbverkande fågelgödsel. Om jag vore riktigt i tagen så skulle jag antagligen sätta rader av lupiner så långt från plantorna som möjligt och någon lågväxande skuggtåligare kvävefixerare närmare plantorna för att testa hur det funkar i praktiken.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 16 jan-13 kl 19:57 »
Jo, kvävefixerande växter är en bra idé. Har tänkt lite på olika alternativ där.

Men nu råkar jag ha ett ganska rejält överskott på fågelskit, så kan den användas så är det ju bra. Annars skänker jag det jag inte använder i trädgården till en större lantbrukare i närheten.

Huggorm

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 jan-13 kl 21:30 »
Jag kommer att testa att plantera turkisk trädhassel i år och då är det både köpta plantor och plantor som jag dragit upp själv från frön. Jag kommer att plantera 100-150 plantor till början och funkar det bra så sätter jag fler om några år. Kommer även att testa med kinesisk trädhassel som växer snabbare och blir större.
Vart får du tag på de plantorna? Jag skulle vilja ha ett gäng turkiska själv, de skall ju ha relativt låga krav på jorden. De kinesiska har jag inte ens hört talas om, vad är det för sort?

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #26 skrivet: 17 jan-13 kl 18:21 »
Vart får du tag på de plantorna? Jag skulle vilja ha ett gäng turkiska själv, de skall ju ha relativt låga krav på jorden. De kinesiska har jag inte ens hört talas om, vad är det för sort?

Allt finns på nätet :) Plantorna av turkisk trädhassel beställde jag från Österrike och plantorna jag redan har är från frön jag plockade i Ungern. Kinesisk trädhassel (Corylus chinensis) beställer jag från en fröfirma i USA.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Huggorm

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 17 jan-13 kl 19:50 »
Allt finns på nätet :) Plantorna av turkisk trädhassel beställde jag från Österrike och plantorna jag redan har är från frön jag plockade i Ungern. Kinesisk trädhassel (Corylus chinensis) beställer jag från en fröfirma i USA.
Intressant. De verkar ju klara sig rätt bra i svenskt klimat, jag har sett dem som stadsträd här. I Göteborg var de fulla av nötter när jag gick förbi en höst, så där kanske man kan plocka om man kommer vid rätt tid. I Enköping har de planterat trädhassel i mängder, och de är också stora nog för att sätta frö.

Aline

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 19 jan-13 kl 10:03 »
Tänk vad roligt om man kunde ha hassel här uppe också :)
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

TW

• Finland
« Svar #29 skrivet: 03 feb-13 kl 14:18 »
Det finns ju redan hassel i Västerbotten. Kör västerut på väg 92 förbi Bjurholm och sväng till höger vid grävmaskinsskroten före du kommer till Balsjö och kör uppför mot Balberget. Där uppe i liden under stupet växer vild hassel. Tydligen ger bergväggen ett gynnsamt mikroklimat.
Det skulle vara intressant att veta hur den har kommit dit om den är inplanterad någon gång i tiden eller en överlevare från det varmare klimatet som rådde under tidig järnålder.

I princip är jag hårt emot alla former av skogsgödsling. Gödseln gör att träden växer snabbare och virket blir av sämre kvalitet. Den moderna sortens snabbvuxna turbotallar och broilergranar är ett rent helsike för en snickare och timmerman. Dålig hållfasthet och dålig hållbarhet och massor med grova kvistar och virke som är så mjukt att det är svårt att bearbeta. Egentligen duger de bara till massaved.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 04 feb-13 kl 05:30 »
I princip är jag hårt emot alla former av skogsgödsling. Gödseln gör att träden växer snabbare och virket blir av sämre kvalitet. Den moderna sortens snabbvuxna turbotallar och broilergranar är ett rent helsike för en snickare och timmerman. Dålig hållfasthet och dålig hållbarhet och massor med grova kvistar och virke som är så mjukt att det är svårt att bearbeta. Egentligen duger de bara till massaved.
Nu gällde ju inte min fråga kontinuerlig gödsling av tall eller gran, utan att gynna nyplanterade udda trädsorter på mark som temporärt kanske inte är så gynnsam (pga att det vuxit gran där innan, som ju utsöndrar tillväxthämmande ämnen och pga att det då kommer att finnas en massa grova rötter som ska brytas ner, som förbrukar kväve. Generellt sett är jag inte för att gödsla i skogen, men under vissa förutsättningar kan det var väldigt positivt. Och därför funderade jag kring reglerna kring detta.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #31 skrivet: 04 feb-13 kl 07:35 »
Nu gällde ju inte min fråga kontinuerlig gödsling av tall eller gran, utan att gynna nyplanterade udda trädsorter på mark som temporärt kanske inte är så gynnsam (pga att det vuxit gran där innan, som ju utsöndrar tillväxthämmande ämnen och pga att det då kommer att finnas en massa grova rötter som ska brytas ner, som förbrukar kväve. Generellt sett är jag inte för att gödsla i skogen, men under vissa förutsättningar kan det var väldigt positivt. Och därför funderade jag kring reglerna kring detta.

Om man ska följa alla regler ska man även ha tillstånd av länsstyrelsen när man plantera exotiska trädslag i skogen. Valnöt, kastanj och trädhassel räknas dit.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 04 feb-13 kl 07:37 »
Om man ska följa alla regler ska man även ha tillstånd av länsstyrelsen när man plantera exotiska trädslag i skogen. Valnöt, kastanj och trädhassel räknas dit.
Ok, bra att veta. Gäller det oavsett antal träd och storleken på ytan? Får försöka hitta uppgifter om det.

(Och att jag frågar om regler innebär inte att jag tänker följa precis alla regler, det innebär bara att jag vill veta, innan jag bestämmer hur jag vill göra.)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #33 skrivet: 05 feb-13 kl 22:45 »
Ok, bra att veta. Gäller det oavsett antal träd och storleken på ytan? Får försöka hitta uppgifter om det.

(Och att jag frågar om regler innebär inte att jag tänker följa precis alla regler, det innebär bara att jag vill veta, innan jag bestämmer hur jag vill göra.)

Om jag inte kommer ihåg fel så är det ytan som är begränsande och man får planterar exotiska trädslag på ett halv hektar. Det framgår inte heller om det är ett halv hektar per trädslag eller om det är ett halv hektar total yta för samtliga trädslag. Även vanligare trädslag som lärk och contortatall räknas som exotiska och kräver tillstånd innan plantering.

TW

• Finland
« Svar #34 skrivet: 06 feb-13 kl 11:28 »
Åtminstone så gör du ju en god gärning som tar bort granarna för virket från granplanteringar där nere i söder har ju bara namnet gemensamt med riktigt granvirke. Varför inte plantera ek och bok som ju hör hemma i naturen i dina trakter och ger förstklassigt virke? Det borde ju ingen myndighet kunna stoppa.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 06 feb-13 kl 14:59 »
Åtminstone så gör du ju en god gärning som tar bort granarna för virket från granplanteringar där nere i söder har ju bara namnet gemensamt med riktigt granvirke. Varför inte plantera ek och bok som ju hör hemma i naturen i dina trakter och ger förstklassigt virke? Det borde ju ingen myndighet kunna stoppa.
Nu är ju inte Skåne säeskilt enhetligt, jag bor i odlingszon 3, och det går att ha ek här, men de växer väldigt långsamt. Och granen är tråkig i landskapet, men här på gränsen till Småland, är faktiskt den naturliga sydgränsen för gran.

Ek och bok växer dåligt på stora delar av min mark, det är väldigt blött och har vuxit gran länge, så ph-värdet är lågt. Jag har några fina bokbackar, de ska givetvis bevaras.

Pong

« Svar #36 skrivet: 14 feb-13 kl 23:21 »
Ska vi göra ett enkelt räkneexempel!

Idag så skogsgödslar man med enbart kväve och inte jordbruksgödning NPK som någon påstår.

Kan skogsgödslar endast med Kväve då det det är i regel endast det ämnen som är i brist på skoglig fastmark. Skogliga torvmarker däremot är förhållandet det andra där är ämnen som kalium och fosfor tillväxtbegränsande. Man gödslar i regel med Skogs-Can som innehåller 27% kväve i form av ammoniumnitrat och en giva på 150 kg rent kväve per ha. Detta är den giva som är normalfallet och en större giva ger ingen större effekt.

Säg att vi skulle vilja gödsla med hönsgödsel som enligt jordbruksverket innehåller 0,7% kväve.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/andrajordbruksgrodor/rapsochrybs/vaxtnaring/stallgodsel/tabellerstallgodsel.106.3229365112c8a099bd980003297.html

70 kg per 10000 kg = 70/10000 = 0,007 = 0,7%

Och vi förutsätt att vi vill uppnå samma tillväxteffekt genom samma giva kväve per ha och tillväxtreaktionen är den samma för lika mängd kväkve giva oavsett skogscan eller hönsgödsel (nu vet jag inte i vilken form kvävet finns i hönsgödsel).

Skogscan med 27% kväve med en kvävegiva på 150kg/ha ger en gödselgiva på 550kg/ha.

Kvävegiva per ha / kväveinnehåll = gödselgiva per ha
Skogscan: 150/0,27 = 555 kg/ha
Hönsgödsel: 150/0,07 = 21 429 kg/ha

För att uppnå samma tillväxteffekt på skogen behöver vi då sprida ut 21,5 hönsdynga per hektar. Det innebär då såklart den hel del praktiska problem att få ut denna volym i skogen.

Därtill så har skogsstyrelsen medgivit tillstånd med till försöksnivå av spridning av rötslam och bionäring, och gödsel skulle jag tro är samma sak..

Pong

« Svar #37 skrivet: 14 feb-13 kl 23:30 »
Lövträd har inga som helst problem att växa på en mark som tidigare varit granskog. Detta är något som är fullständigt fel.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #38 skrivet: 15 feb-13 kl 11:40 »
Lövträd har inga som helst problem att växa på en mark som tidigare varit granskog. Detta är något som är fullständigt fel.
Ek och bok växer dåligt på stora delar av min mark, det är väldigt blött och har vuxit gran länge, så ph-värdet är lågt. Jag har några fina bokbackar, de ska givetvis bevaras.
Om det är blött och ph-värdet är lågt, så växer det mesta dåligt, särskilt en hel del lövträd som kräver att det är hyfsat torrt för att växa bra.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #39 skrivet: 16 feb-13 kl 11:02 »

??? Granskog påverkar marken väldigt mycket och vissa trädslag trivs inte efteråt och det har ingen betydelse om det är lövträd eller barrträd. Exotiska trädslag är i regel betydligt mer känsliga än inhemska trädslag. Björk som är ett inhemskt lövträd trivs bra på gammal granmark men det behöver inte betyda att även valnöt trivs där. Jag har haft stora problem att få valnötter att växa där det har funnits granskog tidigare men det funkar betydligt bättre på gammal bokskogsmark.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
_hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser