Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktbyte kött mot att slakta djuren?  (läst 3287 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Slaktbyte kött mot att slakta djuren?
« skrivet: 13 jan-13 kl 21:35 »
Jag har varit nyfiken på kalkoner ett tag ;D men vet att jag inte kommer att klara att slakta dem när den tiden kommer. Kanske kan komma runt det problemet nu. Har däremot en granne som hjälper mig att slakta tuppar när det behövs. (jag har dock tagit bort enstaka tuppar själv men kalkoner är ju mycket större :o)
Tror ni man skulle kunna göra något sorts byte, han slaktar de som ska ätas upp mot att han får x antal av djuren själv som betalning? JAg har inte frågat honom än, detta kom jag på precis nu!!
Hur gamla ska kalkoner vara när de slaktas?
Vilken ras kan vara lagom att börja med? Som är snäll och får plats i en vanlig ugn!
Kan man skaffa ägg och kläcka (tillsammans med några hönsägg) på vårkanten och slakta till hösten?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

bokeliden

• Västergötland
SV: Slaktbyte kött mot att slakta djuren?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 21:39 »
klart ni kan, det är ju en uppgörelse mellan två personer, gör ni som ni vill... jag hade nog satsas på bronce, blir inte så förtvivlat stora som buttarna, men är väldans trevliga, lite för sociala, varje morgon när jag kom ut satt de i soffan på altanen o väntade på frukost...
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 21:46 »
Men hur många kalkoner ska jag byta mot att han slaktar dem. Har ätit kalkon 1 gång och det var gott! Det är bara min man och jag som äter det så säg att vi vill ha 4 kalkoner att stoppa i frysen, det kanske räcker i ett år, så fyra st + så många som  man kan tänka sig att ge bort för att han slaktar!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 21:50 »
Hur många han ska ha för hjälpen är ju omöjligt för oss att säga fråga honom om han är intresserad ochhur många kalkoner han vill ha för besväret med att slakta dina och hans egna.

Jag till exempel hade inte varit intresserad av en sådan deal då jag har djur att fylla frysen med ändå  ;) Men om man inte har kalkoner så kanske man tycker det är en toppen idé.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Valmet

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 21:52 »
Om han slaktar 5 så får han behålla 1 ?
Låter väl shysst, det kostar mkt foder att föda upp dem.

Vi har haft bronce i sommar, lär bli fler sådana.
Så himla gott, å så mycket mat det blir :)

Vi har en rejäl väg-kon som slakttratt så går det lätt!

bokeliden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 jan-13 kl 21:58 »
det är ju bara matematik, vad är köttet värt kontra arbetet? ett rimligt kilopris o en rimlig timpeng så är ni i mål.
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 13 jan-13 kl 22:00 »
Han har inga kalkoner, vet att han har höns, någon brun värphybrid, han har dem i något år, sedan slaktar han och köper nya kycklingar hos något företag.
Ska stanna till och fråga någon dag.
Hinner de växa till sig om man kläcker ett gäng i februari?

Valmet

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 jan-13 kl 22:04 »
5-6månader ålder räcker nog.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #8 skrivet: 13 jan-13 kl 22:07 »
Då skulle jag kunna börja tänka lite i de banorna då, kanske yppa det för min man också ;D Skummat lite på kalkonsidan och ser att de äter mycket, kanske inte så ekonomiskt att föda upp och sedan äta?! Mest för att man vet att de har haft en bra tid här på jorden innan man äter upp dem då.

Valmet

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jan-13 kl 22:10 »
Gör som jag, släpade hem ett gäng och sa: Grattis på födelsedagen!
Du får äran att döpa dem ;D

Han klagade ej, var nog bara tacksam att det inte var en häst..

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #10 skrivet: 13 jan-13 kl 22:15 »
Synd då att han fyllde år i sista hälften av december!! Så fasligt långt att vänta tills dess ;D Och han hade nog blivit överlycklig om han fick en till travhäst istället!!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 14 jan-13 kl 09:57 »
Ska du föda upp till slakt så rekommenderar jag dig att vänta med att köpa/kläcka kycklingar till slutet av april till början av maj. Kalkoner växer fort är känsliga för kyla och väta när dom är små och tar snabbt mycket plats. Bättre att tajma det så att dom kan börja gå ut så mycket som möjligt i bra väder så snart dom klarar sig utan värmelampa. En 6 veckors kalkon är större än en vuxen höna av stor ras och busig som en kyckling  ;) Att dom äter mycket är ju inte konstigt dom växer rätt fort och är stooora. Men om man kan ge dom möjligheter att gå ute mycket på stora ytor så är dom precis som höns goda fodersökare och hittar en hel del ätbart själva. Det finns mer mat i naturen från maj-oktober än i mars/april   ;)

En brons är lagom att slakta vid 4½-6 månader en BUT vid ca 3 månader. Blir BUTarna äldre och större går dom inte in i ugnen hela. Det kostar också mer mat/kg tillväxt så att ha dem längre är inte så god ekonomi...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #12 skrivet: 14 jan-13 kl 13:43 »
Azzo-Lina, det var ju smart tänkt! Kan de gå lösa hela dagarn eller försvinner de ut i skogen då? Om de håller sig här i trädgården så finns det mycket foder de själva kan leta upp! Annars blir det en inhägnad och där blir det ju inte så mycket att äta på till slut.
Jag fick ju ta vedboden också till hönsen men tänkte att där först kunde vara ett gäng kalkoner (om jag får hjälp att slakta sedan). Är kalkoner ilskna?? Det är några som har sagt så till mig, har aldrig träffat några kalkoner själv tyvärr, och låter de mycket?
Då skulle det vara möjligt att bara ha dom över en sommarsäsong och sedan stoppa i frysen utan att det blir allt för mycket jobb då!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 14 jan-13 kl 20:24 »
Jag har aldrig haft någon ilsken kalkonhöna. Jag har haft en ung kalkontupp som har testat att mopsa upp sig mot min man, men han kom snabbt på bättre tankar >:D Resterande kalkoner som vi har haft har varit snälla, nyfikna roliga och goda  ;) ::)

Just nu har jag 7 snälla hönor och 3 snälla tuppar  ;D

FM

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 14 jan-13 kl 22:25 »
Kalkoner är helroliga :D Mina har flyttat till Lina då jag inte hade plats men jag saknar deras upptåg! Mammas lavendelplantor är nog dock nöjda för kalkondamerna tyckte nämligen det var en utmärkt spaavdelning  ;D Sedan är dom supernyfikna & ska vara överallt.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #15 skrivet: 15 jan-13 kl 18:22 »
Haha, ok, de är ganska påhittiga med andra ord!! Jag får försöka leta upp någon här i trakten som har kalkoner och kika lite på dom så jag kan bilda mig en uppfattning om dem! Lite sugen men kan inte ta på mig för mycket att göra, har fullt upp som det är ändå ;D

FM

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 18 jan-13 kl 00:28 »
Ja dom är påhittiga ;) Jag i vart fall blev riktigt fäst vid dem, så äter man kött ska man nog ha många, ifall man lätt blir fäst så att säga. (Nu äter inte jag sådant). Annars tycker jag dom skötte sig bra. Det är inte varje dag man tittar ut genom fönstret för att mötas av två uppstickande kalkonhuvuden som tittar in på en :P 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser