Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  olika storlek på ägg i kläckare.  (läst 1833 gånger)

malle h

• Värmland
olika storlek på ägg i kläckare.
« skrivet: 13 jan-13 kl 13:53 »
ja funderade på att skaffa äggkläckare nu. Till hobby. Kan man ha olika storlek på ägg i kläckare samtidigt eller skiljer det något i temperatur eller antal dagar innan ägg kläcks? Tänkte typ på japanska vaktel ägg och kanske ihop med kochin ägg...
Jag är nybörjare på sånt här....
Har bondkatt. kaniner. fjäderfän som höns med mera.

FM

• Skåne
SV: olika storlek på ägg i kläckare.
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 13:58 »
Det går utmärkt! Dock är det olika lång ruvningstid på vaktel och höns så man lägger in vaktel en 3-4 dagar efter hönsäggen så kläcks dom ung samtidigt. Det är bra att kläcka vaktel ihop med höns, då vaktelkycklingar kan va lite korkade...  ::)

:)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Flying Goose

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 13:59 »
Du kan ha vaktelägg och hönsägg i samma kläckare för det skiljer inte något på temp. Däremot skiljer det på dagar, hönsägg tar 21 dagar medan vaktel tar 16-18 dagar. Men det löser du enkelt genom att stoppa i hönsäggen några dagar innan vakteläggen:)

/Jessica
Flying Goose

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 14:00 »
Olika fåglars ägg kan ha olika krav på temperatur och fuktighet,
så det är bättre att kläcka varje fågelsort för sig.

Tänker framförallt på ankor. Vaktel har jag ingen erfarenhet av.

Olika storlek på ägg från samma fågelsort, te x höns, går bra att kläcka fram samtidigt.
Har blandat kocchin med te x Isbar och stora blandningar.
Kocchin(eller andra små) kläcks ev. någon dag innan de stora men annars är det ingen skillnad.

Lycka till.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Pemmi

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 14:01 »
Ja det kan du, men vaktelägg kläcks ca dag 17 och hönsägg dag 21. Därför tycker jag att det är smidigare att starta hönsäggen först och sedan stoppa i vakteläggen senare så att de kläcks samtidigt. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 3 användare
Ljunghonung, MickeMård, Gnu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser