Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tjäna pengar på sin skog utöver skogsbruket.  (läst 10020 gånger)

MagnusH

• Västergötland
SV: tjäna pengar på sin skog utöver skogsbruket.
« Svar #20 skrivet: 14 jan-13 kl 12:50 »
Hmm, skogsbrukets motsvarighet till kosläpp, vad kan det vara... Hmm... :)

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #21 skrivet: 14 jan-13 kl 12:52 »
Hmm, skogsbrukets motsvarighet till kosläpp, vad kan det vara... Hmm... :)

Frigörande dans i en 1:a gallring?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Existens!

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 jan-13 kl 14:06 »
En granne här gjorde en labyrint i ett majsfält..  Det skulle man lätt kunna göra i en 10-årig granplantering  :) Inget som lär bekosta nån längre period på Mallis dock..

Malines här igen

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 14 jan-13 kl 14:24 »
Helt ärligt så tror jag inte det är skog man ska pyssla med om man vill ha snabba pengar.

Existens!

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 jan-13 kl 14:33 »
Nej, självklart inte, men nu verkade ju skogen vara köpt, så då får man ju försöka göra det bästa av det.
Annars hade väl vad som helst annat varit bättre.  T.ex att ta pengarna direkt och ägna sig åt familjen.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 14 jan-13 kl 14:35 »
Jag tror på förslaget att involvera familjen. :)

nyacks

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 14 jan-13 kl 15:30 »
Det låter som att du fattat ett beslut tillsammans med din far snarare än med din fru. Och tänker att allt blir bra om ni åker på semester tillsammans.

Jag tror din fru mer skulle uppskatta om du tog initiativ till något som visar henne att även om skogen och det gemensamma projektet med din far är viktig för dig, så är hon också viktig eller allra helst viktigast. Möjligheten är annars ganska stor att hon känner att du bara kör på med din grej, och sen förväntar dig att hon ska bli nöjd för att ni åker på ett par veckors semester tillsammans.

Om hon redan nu uttrycker missnöje med din frånvaro, så skulle jag tro att hon inte vill på semester, hon vill dela vardag. Och där är du frånvarande.

Så istället för att sträva efter mer pengar skulle du kunna prova att sträva efter större närhet. Finns det något kring skogen som ni skulle kunna göra tillsammans?  T ex bygga en slogbod på en plats ni letar reda på tillsammans, gör som en gemensam familjegrej att åka dit...

... eller är det så att du faktiskt är ganska nöjd med att vara själv i skogen och inte är så intresserad av familjelivet?
Ibland kan man vilja ha sådana här "frånvaroprojekt" just för att man vill vara själv. Men det är svårt att erkänna, så man "hittar på" för sig själv att man behöver pengar, eller man faktiskt måste för att annars... men egentligen har man sökt sig till det där för att man vill hemifrån.

All den här tiden du är i skogen, vad gör din familj då?

Jag frågade om tips och hjälp för sysselsättningar som kan ge extra inkomster inte hur jag sköter mitt familjeliv...

Hela familjen är fritidsintresserade, frugan har inte jägarexamen själv men är 80% av fallen med och jagar. Kan inte med och skjuta då hon är skotträdd men ofta med ändå. Svamp och bär är andra fritidsintressen och med kennel passar hon ofta på att åka med när jag hugger och släpper hundarna (när det inte är koppeltvång, bäst man passar sig här..)

Jag jobbar oregelbundna tider vilket gör att det ofta finns tid över när frugan jobbar på dagen då har jag tid för mig själv som jag spenderar med att jobba i skogen vilket är en bra stressnedsättar för mig mellan mina jobbpass.

Din andra fråga jupp det är inga problem för mig att vidareförädla de produkterna som kommer från vår skog. Det är resurser som inte annars skulle tagits tillvara på eller bara sålts som leveransvirke.

50ha skog är faktiskt inte värst mycket skog så även om det finns perioder när det finns en massa att göra så finns det även perioder då det finns tid till "bisysslor".

Just nu är det så att jag behöver en mer direkt inkomst från skogen månaderna mars-oktober.

Julgransproduktionen där var väldigt intressant. det kan vara troligt att jag kollar upp det mer i detalj då vi har en blomsterhandel i släkten så går det nog jättebra att sälja granar den vägen. Har hört att man kan nästan beskära och sköta sin granar för att öka julgranskaraktären på dem.

Att planera sin huggning och tid genom att använda rotstop så man får ihop 10 kubik i stöten är också ett bra tips tackar.

Det ligger även ett litet såg och hyvleri bara någon kilometer från markerna. det är ett spår jag skall följa och kanske hugga ut lite finare virke. En dröm är att börja med fetved.

Det var därför jag frågade just här. Jag tänkte att här fanns en anda,vilja och entusiasm över hur man tar tillvara på resurser och förädlar sitt skogsbruk på ett lite mer nyanserat sätt.

Halte

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 jan-13 kl 15:37 »
Egen förädling kan ju vara ett alternativ också, fast det kräver ju dock lite investering först.. Om du kollar lite på Logosols hemsida så är det ju inte vansinnigt dyrt ändå, speciellt inte om det är så att man kanske behöver virke för eget bruk också. Tror att kunna såga/hyvla golvvirke själv kan ge en del, speciellt om man kan köra i lite udda/större dimensioner och lite annorlunda trädslag.

Al-golv exempelvis (http://almohardwood.com/algolv.asp), vore ju snyggt att kunna såga ut i lite grövre dimensioner.. Borde ju ge mer än vad man får ut av al i massaved eller som bränsleved.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #28 skrivet: 14 jan-13 kl 16:21 »
Ok. Jag uppfattade det som att du ville få ut en slant för att kompensera familjen för den tid du är borta. Därav skrev jag som jag gjorde.

Åter till att tjäna pengar:

Se dig omkring efter resurser i närmiljön. Vad kan du, vad kan övriga i ditt nätverk? Du nämner att du är biolog, en såg, du nämner en kennel, du nämner jakt, mtb. Finns det något i den här skogen som är unikt? Kan du pussla ihop det till något?

Du kan tjäna massor med pengar på att ta dit jaktsugna tyskar. Eller fotosafari för macro-intresserade om det finns spännande lavar eller mossor.  En MTB-slinga behöver inte gå över alla 50 ha?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

nyacks

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 14 jan-13 kl 17:08 »
jo elmi "kompensationsfaktorn" spelar in en viss roll då jag nog ser att i perioder under de olika säsongerna kommer att finnas en hel del att göra medans andra är lugnare. Då är det skönt mentalt att tänka på att det här ger det där lilla extra i kassan och en mer direkt effekt.

Elmi

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 14 jan-13 kl 17:24 »
När du säger att det vissa perioder finns en hel del att göra, vad ser du framför dig?

Menar du att du vill få ut mer pengar av det som du redan gör, eller menar du att du vill ha mer att göra de perioder som är lugna?

nyacks

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 14 jan-13 kl 18:07 »
både och. en viss balans i det hela.

Nu kom jag precis på en jättebra grej!

Viltspårskvällar:
Det är ofta svårt för folk som håller på med viltspår att hitta markägare som är villiga att erbjuda mark. Även för de som har egna marker kan det vara bra att träna hunden på andra marker än sina egna.

Inte för att jag är någon instruktör i det hela men lägga ett par spår i god tid innan och sedan ta en liten symbolisk summa per spår? Vi har ju ett brett kontaktnät genom hundklubben. Det ger någon hundralapp per kväll kanske och jag får tränat mina egna jyckar tillsammans med familjen på samma gång.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 14 jan-13 kl 18:16 »
Det var en bra idé. Alla typer av kurser tror jag på.

Elmi

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 14 jan-13 kl 18:37 »
Fin idé! Jobba vidare på den.

Kan ni erbjuda övernattningsmöjlighet?
Matlagning?
Fika?

Helgpaket?

Kom ihåg att för er bor ni hemma, i helt vanlig natur. FÖr någon annan kan det vara superexotiskt och värt att betala en del bara för att få vara där en dag eller två!

carlie

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 02 mar-13 kl 00:09 »
* Kola kol, kanske är krångligt att börja med.
* Hyra ut skogsbete.
* Locka till dig utrotninghotade fåglar. Eu stöd kanske.
* Plocka ut "defekta" träddelar som kan vara av intresse för slöjdare.
* Anlägga damm, bra för djurliv och därmed jakt.
Annars kan jag inte komma med mer än energiskog.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 24 mar-13 kl 22:35 »
ved är snabba och mycket lätta pengar :)

Vasa81

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 25 mar-13 kl 20:53 »
mars till oktober. hmm... BIN!

Skogshonung. Inte blir man rik men några kroner ger det ju.

Humle

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 09 apr-13 kl 09:13 »
Beroende på närhet till större städer och terrängen i skogen kanske mountainbike-banor vore något. Ta dit klubbar, annonsera på forum så får åkarna åka dit och bygga banorna själva för en liten slant. Sen har du kvar banorna till nästa år.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser