Det låter som att du fattat ett beslut tillsammans med din far snarare än med din fru. Och tänker att allt blir bra om ni åker på semester tillsammans.
Jag tror din fru mer skulle uppskatta om du tog initiativ till något som visar henne att även om skogen och det gemensamma projektet med din far är viktig för dig, så är hon också viktig eller allra helst viktigast. Möjligheten är annars ganska stor att hon känner att du bara kör på med din grej, och sen förväntar dig att hon ska bli nöjd för att ni åker på ett par veckors semester tillsammans.
Om hon redan nu uttrycker missnöje med din frånvaro, så skulle jag tro att hon inte vill på semester, hon vill dela vardag. Och där är du frånvarande.
Så istället för att sträva efter mer pengar skulle du kunna prova att sträva efter större närhet. Finns det något kring skogen som ni skulle kunna göra tillsammans? T ex bygga en slogbod på en plats ni letar reda på tillsammans, gör som en gemensam familjegrej att åka dit...
... eller är det så att du faktiskt är ganska nöjd med att vara själv i skogen och inte är så intresserad av familjelivet?
Ibland kan man vilja ha sådana här "frånvaroprojekt" just för att man vill vara själv. Men det är svårt att erkänna, så man "hittar på" för sig själv att man behöver pengar, eller man faktiskt måste för att annars... men egentligen har man sökt sig till det där för att man vill hemifrån.
All den här tiden du är i skogen, vad gör din familj då?
Jag frågade om tips och hjälp för sysselsättningar som kan ge extra inkomster inte hur jag sköter mitt familjeliv...
Hela familjen är fritidsintresserade, frugan har inte jägarexamen själv men är 80% av fallen med och jagar. Kan inte med och skjuta då hon är skotträdd men ofta med ändå. Svamp och bär är andra fritidsintressen och med kennel passar hon ofta på att åka med när jag hugger och släpper hundarna (när det inte är koppeltvång, bäst man passar sig här..)
Jag jobbar oregelbundna tider vilket gör att det ofta finns tid över när frugan jobbar på dagen då har jag tid för mig själv som jag spenderar med att jobba i skogen vilket är en bra stressnedsättar för mig mellan mina jobbpass.
Din andra fråga jupp det är inga problem för mig att vidareförädla de produkterna som kommer från vår skog. Det är resurser som inte annars skulle tagits tillvara på eller bara sålts som leveransvirke.
50ha skog är faktiskt inte värst mycket skog så även om det finns perioder när det finns en massa att göra så finns det även perioder då det finns tid till "bisysslor".
Just nu är det så att jag behöver en mer direkt inkomst från skogen månaderna mars-oktober.
Julgransproduktionen där var väldigt intressant. det kan vara troligt att jag kollar upp det mer i detalj då vi har en blomsterhandel i släkten så går det nog jättebra att sälja granar den vägen. Har hört att man kan nästan beskära och sköta sin granar för att öka julgranskaraktären på dem.
Att planera sin huggning och tid genom att använda rotstop så man får ihop 10 kubik i stöten är också ett bra tips tackar.
Det ligger även ett litet såg och hyvleri bara någon kilometer från markerna. det är ett spår jag skall följa och kanske hugga ut lite finare virke. En dröm är att börja med fetved.
Det var därför jag frågade just här. Jag tänkte att här fanns en anda,vilja och entusiasm över hur man tar tillvara på resurser och förädlar sitt skogsbruk på ett lite mer nyanserat sätt.