Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur veta om kalven har diat?  (läst 5231 gånger)

Greenhorn

• Södermanland
Hur veta om kalven har diat?
« skrivet: 12 jan-13 kl 22:40 »
När jag kom hem från jakten idag så stod en kalv i hagen, kalvat ute mitt på dagen... Nu har jag stängt in den med kossan och gett den selen. Har varit dit några ggr men inte sett om den diat.

Jag har sett den snutta på en spene i några sekunder enbart men inte om den lyckats att få ur mjölk.

Hur gör ni? Ger ni Råmjölk för säkerhets skull? De går ju på lösdrift så de är ju inte jätte förtjusta i att bli handmjölkade. Råmjölk kan jag fixa ändå men det behöver ju ändå komma igång och fungera självt;)

galdur

• -
SV: Hur veta om kalven har diat?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-13 kl 23:04 »
Har du sett om den kissar eller bajsar?
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

EmblaAsk

« Svar #2 skrivet: 12 jan-13 kl 23:19 »
Har du sett att kalven har spenen i munnen hade jag varit ganska lugn. Då har den hittat maten...! Är kalven sedan nöjd och belåten, och ligger och sover så är det OK. Är kalven orolig, ligger lite, sedan upp igen och letar då hade jag varit mer fundersam.

Är kossan lugn och nöjd? Tycker ofta dom är oroliga tills kalven diat, sedan slappnar dom av också... Kommer du åt att känna på juvret så kan du kanske känna om en juverdel är tommare än de andra.

Om båda verkar nöjda, så hade jag avvaktat. Samtidigt måste man vara uppmärksam på kalven, så att den inte ligger för att den inte orkar försöka mer.... Ibland kan det synas på magen att kalven diat, är magen rund och spänd så är den full med mjölk. Är magen insjunken och platt så har den nog inte druckit, inte tillräckligt iallafall.

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 12 jan-13 kl 23:22 »
Jag tyckte det verka lugnt men kossan råmar en hel del och det brukar hon inte och inte de andra heller. Har inte sett bajs eller kiss dock så brukar ju kossan slicka i sig kalvens första bajs...

Moëll i Trädet

• -
« Svar #4 skrivet: 12 jan-13 kl 23:30 »
Ibland kan man känna och se att spenen/spenarna är liksom lite blanka/glaserade, och då har kalven säkert diat, odiade spenar år lite tröga eller dammiga.
"Kärleken är livets bäste vän"

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 jan-13 kl 08:31 »
Kan kalven kissa efter ett dygn om den inte diat? Kissade gult men kissade iaf

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-13 kl 10:23 »
Det blev lasso runt halsen och tvångs mjölka samt sätta dit kalven... Hon drack i 30 minuter så  hon hade nog inte lyckats tidigare.

Ek

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 jan-13 kl 10:55 »
Är inte säker på jag fatta . Höll ni kalven vid spenen så han drack eller gav ni han i flaska. I vilket fall som helst kan man nog tolka precis tvärt om att han inte var särskilt hungrig.. Men sånt är svårt att säga utan att ha sett med egna ögon.Största anledning till att jag tvivlar är att det är rätt ovanligt attdom inte diar själva.Men det händer.En gång här var jag övertygad att kalven inte drack slet som ett djur för att få i mjölk. Kalven ville inte hjälpa till . Tillslut brast tålamodet kasta nappflaska vråla åt kalven skyll dig själv å dö då din djävel.. När jag gick ur boxen gick kalven lugnt fram till morsan och dia..Men det händer ibland Kanske en på 60 kalvaningar har ca 40 kalvningar här på året.Ta det lugnt med morsorna bara det är inte alls säkert dom uppskattar din omtanke om kalvarna.

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 13 jan-13 kl 11:21 »
Kalven gick och försökte tutta i halsen på kossan hela tiden. När jag drog ur lite mjölk och satte dit kalven så stannade hon där och drack vidare lång stund... Vi hade en som dog för några veckor sedan som inte heller diade.

På denna var juvret tok spänt samt spenarna smutsiga, detta i kombination med att kalven hela tiden varit runt huvet på kon gjör att jag "antar" att hon inte hade diat... Inget bajs i rumpan samt kändes slö.

Men 100% är jag såklart inte men nu vet jag att hon drack ur minst 3 spenar på ett svep medans jag vr där ute.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 jan-13 kl 11:29 »
Då har du nog fått kalven att fatta  ;D funkar nog fint i fortsättningen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 jan-13 kl 12:45 »
Mjölkar alltid ur och ger kalven i flaska om jag inte sett att den diat efter en liten stund när kossan slickat rent den och den varit uppe på benen och letat. Mest för säkerhets skull för att slippa oroa mig och stå där och ha koll i flera timmar. En del är helt omöjliga dock och totalvägrar. Men precis när jag gett upp för stunden har de gått fram till morsan och löst det själva strax efteråt ;).

Självhushåll till nytta och nöje

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser