Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken stridshöna?  (läst 1539 gånger)

Valmet

• Gäst
Vilken stridshöna?
« skrivet: 12 jan-13 kl 20:14 »
Jag köpte några värphöns i somras.
Med dem fick jag 2 unghönor. Den bruna ska vara renrasig men säljaren visste inte vad den kallas.
Hade flera, även tuppar som såg likadana ut.
Den vita till höger är samma ras korsad med vit lohman.

Någon som har en susning?

Mkt duktiga på att värpa iallafall, bruna ägg

FM

• Skåne
SV: Vilken stridshöna?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-13 kl 20:15 »
Svårt att se ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 jan-13 kl 20:15 »
Ahh nu ser jag vet inte varf jag ej gjorde det innan...
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Valmet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 jan-13 kl 20:16 »
glömde juu

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 jan-13 kl 20:17 »
hahaha ok då var jag inte virrig ;)

O-shamo lr Malay??

Valmet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 jan-13 kl 20:21 »
Hon är så cool, står liksom alltid helt still å bara tittar..
Undrar kanske vad jag är för en slags? ::)

Blir lite sugen på att ha en hel skock sånna, men skulle ju bara ha ett par raser.
Men nu när löpankorna är avsålda så ser denna ut som ett lämpligt substitut :)

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 jan-13 kl 20:31 »
Det  är juh så svårt att hålla sig till ett par raser lr ännu värre en ras, huga liga  :) Jag försöker minska några raser men fy vad  svårt o man hittar hela tiden nya skojiga. Stridshöns är superskoj o fina   :-* Vacker fröken du har på bilden. Blandisdamen ser rolig ut   ;D Dom malayerna jag såg hade gula ben men tror gula ben förekommer på O-shamosarna med ? Azoo-Lina svarar nog ;)

Valmet

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 jan-13 kl 20:37 »
Hm..har kollat Y-tube ang O Shamo
Men dom har mer rött slafs i huvudet. Min har ingen kam alls.
Som ett ritat rosa streck möjligtvis :-\ Kan inte minnas att tupparna hade så mkt heller.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 12 jan-13 kl 21:08 »
Aseel/Asil  och O Shamo har en liten ärtkam och hönora är inte speciellt röda och köttiga i ansiktet.

Malayer däremot har svulstkam och den ska inte vara stor. Hönorna är inte heller inte så köttiga i ansiktet. Din höna ser rätt slank och högställd ut för att vara en vuxen värpande O Shamo eller Aseel. Så det är inte omöjligt att det är en Malay eller en blandning O Shamo/Malay. Jag vet att det är några här i Skåne som har både renrasiga Malayer, O Shamo och blandningar däremellan  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Valmet

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 jan-13 kl 21:14 »
Ok, tack.
Ja hon får väl kallas en O Maly då :)

FM

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 jan-13 kl 21:52 »
Så bra där dök stridis experten Lina upp :D Då var jag inte helt fel ute. Jag tycker den mer liknar malayerna jag sett.

O-Mal(a)y passar henne bra ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser