Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med 500 kvm äng?  (läst 7835 gånger)

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
Vad göra med 500 kvm äng?
« skrivet: 10 jan-13 kl 13:27 »
Jag har en plätt på ca 500 kvm mark där det bara växer massa ogräs. Min granne bonden fräser upp en yta på ca 100 kvm åt mig varje vår som jag sätter potatis på, men den växer ju snabbt igen om man inte håller efter. Vilket jag inte gör... Det ser tråkigt och ovårdat ut, och det går inte att klippa med gräsklipparen.

Någon idé om vad man skulle kunna göra med denna bit? Det har varit en gammal åker så det är bra jord, men som sagt så tar ogräset överhand även om man fräser upp det ordentligt. Har funderat på några får på sommarbete, men har ingen aning om hur man sköter dem. Det borde vara förhållandevis lätt att stängsla in plätten, det går en stenmur längs ena sidan, och ett djupt dike på den andra.

Någon ide?

Xoot

  • Gäst
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-13 kl 13:38 »
Fräs det igen, eller plöj.
Sen är det bara att finharva det med valfri liten traktor eller fyrhjuling.

Då borde du kunna klippa där med din gräsklippare. :)
Samtidigt kan du överväga gäss eller några getter. Kanske kan du sätta en friggebod där. Under 15kvm.

Eller så hämtar du ett lass grus och gör en parkeringsplats till alla saker man samlar på sig.


Lite så hade jag övervägt det. ;D

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #2 skrivet: 10 jan-13 kl 13:40 »
Fräs det igen, eller plöj.
Sen är det bara att finharva det med valfri liten traktor eller fyrhjuling.

Då borde du kunna klippa där med din gräsklippare. :)
Samtidigt kan du överväga gäss eller några getter. Kanske kan du sätta en friggebod där. Under 15kvm.

Eller så hämtar du ett lass grus och gör en parkeringsplats till alla saker man samlar på sig.


Lite så hade jag övervägt det. ;D

Plats för saker har jag ändå i alla uthus, men det är klart, man kan ju samla mer saker... ;)
Tror det lutar åt ditt förslag att fräsa ordentligt flera gånger under några veckor kanske, sen låta det sätta sig. Grönt blir det ändå och sen är det bara att klippa:)

Xoot

  • Gäst
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #3 skrivet: 10 jan-13 kl 13:46 »
Plats för saker har jag ändå i alla uthus, men det är klart, man kan ju samla mer saker... ;)
Tror det lutar åt ditt förslag att fräsa ordentligt flera gånger under några veckor kanske, sen låta det sätta sig. Grönt blir det ändå och sen är det bara att klippa:)

Jag hade en liknande äng som dig tidigare. Ville klippa den men det gick inte.
Fräsa går ju men jag plöjde med grållen. Lät det lägga sig till ogräset började smått synas.

Sen du vet sådana pinnharvar, som finns i sektioner? En styck är grovt avrundat 1mx1m.
Den drog jag efter fyrhjulingen två tre vändor sen blev där plant och fint för gräsklipparen.

Är man en jävel så KAN man ju faktiskt dra en sådan harvsektion förhand. ::)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #4 skrivet: 10 jan-13 kl 13:50 »
Det är ganska trevligt att anlägga stigar och sedan låta resten växa som det vill, det finns ju ängsblommor att så som gör det lite trevligt. Sen kan man gå på sina klippta stigar och låtsas vara hemulen..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #5 skrivet: 10 jan-13 kl 14:01 »
Det är ganska trevligt att anlägga stigar och sedan låta resten växa som det vill, det finns ju ängsblommor att så som gör det lite trevligt. Sen kan man gå på sina klippta stigar och låtsas vara hemulen..

Känd mig mer som Mårran faktiskt när jag gick och svor i somras, på väg till liljekonvaljerna som växer läääängst bort...

Broberg

  • Gäst
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #6 skrivet: 10 jan-13 kl 14:06 »
Slå med lie eller slåtterbalk en eller två gånger om året. Använd gräset i odlingen.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #7 skrivet: 10 jan-13 kl 14:08 »
Ja sår blir det när man slöar till..  att klippa hela är ju ganska trist och kanske onödigt, därför är ju små promenadstigar lagom om man ändå har gräsmatta som ska skötas. Jag började med detta främst för att kunna gå ut med hunden utan att behöva ha stövlar bara för att det är lite dagg i gräset.  Men jag har ju även en bonde som kommer och kör med slåttern två gånger på sommaren, vilket underlättar om jag glömt att klippa själv.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #8 skrivet: 10 jan-13 kl 14:18 »
Hyr ut den till nån som har djur.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #9 skrivet: 10 jan-13 kl 15:04 »
Plöj och harva. offra lite pengar på vallfrö, när det vuxit upp så har du några kanintraktorer som sköter om att det lågt och fint.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Hägglund

  • Inlägg: 36
    • Norrbotten
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #10 skrivet: 10 jan-13 kl 15:30 »
Hyr ut den till nån som har djur.

Vilka djur ska gå på 500 kvm? Tre får i en vecka kanske?
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #11 skrivet: 10 jan-13 kl 15:59 »
Jag har en illusion av ett pittoreskt odlingslandskap med små grusgångar och ministaket och trädgårdstomtar där allt växer så det knakar, utom ogräset förstås, allt under tiden som jag ligger i hängmattan och läser en god bok och drickar pina colada.

Kanske om man liksom börjar i ett hörn och arbetar sig utåt år för år? Jag inser att jag inte hinner med allt på en gång, men om man fräser upp och gör en hyfsad gräsmatta, så ser det lite bättre ut iaf? Så kan man ju utöka odlingarna allteftersom tänker jag. Alternativt annonsera efter stadsfolk som vill ha en lite lott att odla på?

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #12 skrivet: 10 jan-13 kl 16:09 »
Jag har en illusion av ett pittoreskt odlingslandskap med små grusgångar och ministaket och trädgårdstomtar där allt växer så det knakar, utom ogräset förstås, allt under tiden som jag ligger i hängmattan och läser en god bok och drickar pina colada.


Lät ju så himla nice tills det där lilla ordet *trädgårdstomtar* dök upp i texten. En rysning for genom min kropp...


*** Medlem i klubben: Vi som avskyr trädgårdstomtar***
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #13 skrivet: 10 jan-13 kl 16:29 »
Bygg ett hönshus och en jääättestor hönsgård!  :D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #14 skrivet: 10 jan-13 kl 16:43 »
Odla solrosor till fåglarna och lin till buketter ev i ett mönster, lämna en öppen plats i mitten där du kan ha picknick eller bara ligga och titta upp på dina vajande solrosor  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #15 skrivet: 10 jan-13 kl 19:40 »

Lät ju så himla nice tills det där lilla ordet *trädgårdstomtar* dök upp i texten. En rysning for genom min kropp...


*** Medlem i klubben: Vi som avskyr trädgårdstomtar***


Tänkte mer på den här varianten faktiskt;)
http://www.buyzombie.com/2011/05/16/play-with-your-dead-friends/zombie-garden-gnomes/

Bygg ett hönshus och en jääättestor hönsgård!  :D


Tanken har slagit mig faktiskt:)

Odla solrosor till fåglarna och lin till buketter ev i ett mönster, lämna en öppen plats i mitten där du kan ha picknick eller bara ligga och titta upp på dina vajande solrosor  :D


Lät som en strålande idé, har funderat på majs också:)


Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #16 skrivet: 10 jan-13 kl 21:49 »
Tanken har slagit mig faktiskt:)

Du kan ha, säg, 10-50 höns, dela upp ängen i, säg, fyra stora rastgårdar, och låta hönsen gå växelvis tre månader i varje. Troligtvis håller de då nere växtligheten, samtidigt som växterna hinner återhämta sig mellan varven, så hönsen får färskt grönt att äta, med åtföljande fysisk och mental stimulans, åtminstone några veckor, åtminstone fyra gånger om året. När väl hönsgården är uppe så är det troligtvis ett bekvämt sätt att få hönsen att trivas väldigt bra. Och du slipper alla nackdelar med att låta dem gå fritt (rovdjur, arga grannar, bajs på altanen, osv).
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #17 skrivet: 10 jan-13 kl 22:25 »
Du kan ha, säg, 10-50 höns, dela upp ängen i, säg, fyra stora rastgårdar, och låta hönsen gå växelvis tre månader i varje. Troligtvis håller de då nere växtligheten, samtidigt som växterna hinner återhämta sig mellan varven, så hönsen får färskt grönt att äta, med åtföljande fysisk och mental stimulans, åtminstone några veckor, åtminstone fyra gånger om året. När väl hönsgården är uppe så är det troligtvis ett bekvämt sätt att få hönsen att trivas väldigt bra. Och du slipper alla nackdelar med att låta dem gå fritt (rovdjur, arga grannar, bajs på altanen, osv).

"Problemet" är att jag precis gjort ioedning ett uthus till hönshus och byggt en stor utegård... men höns kan man ju aldrig få för många av;)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #18 skrivet: 10 jan-13 kl 22:26 »
Istället för att harva, fräsa och härja; Rulla ut 10 balar (gärna dålig och gratis) halm på ett lager av kartong, och gör det NU. Ytan bör bli 12x12 meter, men det beror ju på hurdana balar du får tag på. Det ska bli ett lager som är minst 10 cm när du står på det.
När det är dax att sätta potatis trycker du hål med en pinne, ungefär som ett stolsben, ner till kartongerna. Släpp ner potatisen till botten i hålet. Det ska vara 30 cm mellan sättpotatisarna, c:a 1250 st.
Du kommer att kunna skörda en himla massa potatis där, utan att rensa, hacka och bråka med ogräs. Rena, fina potatisar utan skorv eller andra sjukdomar.
Möjligen du får pytsa på lite vatten, om det blir långvarig torka.

Du får plats med en del höns också.
« Senast ändrad: 10 jan-13 kl 22:30 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #19 skrivet: 10 jan-13 kl 22:31 »
"Problemet" är att jag precis gjort ioedning ett uthus till hönshus och byggt en stor utegård... men höns kan man ju aldrig få för många av;)

Om ditt hönshus/hönsgård är i anslutning till ängen, så är det hyfsat lätt att bygga ut hönsgården. Det behöver inte vara så avancerat om det bara är en gård de ska gå i på dagarna. :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 3 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser