Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med 500 kvm äng?  (läst 7652 gånger)

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #20 skrivet: 10 jan-13 kl 22:45 »
Istället för att harva, fräsa och härja; Rulla ut 10 balar (gärna dålig och gratis) halm på ett lager av kartong, och gör det NU. Ytan bör bli 12x12 meter, men det beror ju på hurdana balar du får tag på. Det ska bli ett lager som är minst 10 cm när du står på det.
När det är dax att sätta potatis trycker du hål med en pinne, ungefär som ett stolsben, ner till kartongerna. Släpp ner potatisen till botten i hålet. Det ska vara 30 cm mellan sättpotatisarna, c:a 1250 st.
Du kommer att kunna skörda en himla massa potatis där, utan att rensa, hacka och bråka med ogräs. Rena, fina potatisar utan skorv eller andra sjukdomar.
Möjligen du får pytsa på lite vatten, om det blir långvarig torka.

Du får plats med en del höns också.

Ovanpå kartongegn alltså? Menar du att potatisen växer i halmen utan kontakt med jorden under kartongen? Det måste ju absolut provas! Men det förutsätter ju som du säger att man lägger ut halmen nu, och låter den götta till sig till våren alltså. Skulle det funka med gammal halm som legat i hönshus och kaninburar? Färdiggödslad så att säga... Blir det inte trångt åt potatisen om den inte kan växa neråt, eller växer den genom den då kanske upplösta kartongen? Det här lät ju riktigt intressant!

Xoot

  • Gäst
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #21 skrivet: 10 jan-13 kl 23:08 »
Istället för att harva, fräsa och härja; Rulla ut 10 balar (gärna dålig och gratis) halm på ett lager av kartong, och gör det NU. Ytan bör bli 12x12 meter, men det beror ju på hurdana balar du får tag på. Det ska bli ett lager som är minst 10 cm när du står på det.
När det är dax att sätta potatis trycker du hål med en pinne, ungefär som ett stolsben, ner till kartongerna. Släpp ner potatisen till botten i hålet. Det ska vara 30 cm mellan sättpotatisarna, c:a 1250 st.
Du kommer att kunna skörda en himla massa potatis där, utan att rensa, hacka och bråka med ogräs. Rena, fina potatisar utan skorv eller andra sjukdomar.
Möjligen du får pytsa på lite vatten, om det blir långvarig torka.

Du får plats med en del höns också.

Detta förslaget gillade jag.
Har du provat det själv?

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #22 skrivet: 10 jan-13 kl 23:13 »
TiB's tibs tics tips funkar! JAG har provat själv. Rena, fina, utan ansträngning. Fast på mina fick jag lägga mer täcke framåt sensommaren.
Renaste ojrdiga fina potatisar ever.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #23 skrivet: 10 jan-13 kl 23:26 »
Och jag har också testat potatisodling på det sättet, men med tidningar och gammalt hö. Blev hyfsat med potatis  :)
Tror att man lätt ökar potatismängden med att fylla på med jord eller mer halm/hö upptill, eftersom plantorna bildar potatisarna uppåt, från sättpotatisen sett.
Landsflykting i storstan...

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #24 skrivet: 10 jan-13 kl 23:39 »
Vi har rullat ut halm här och jag har ätit Maria-potäter från förra året. Så nog funkar det! Bäst blir det om man lägger tillräckligt med halm från början, det är lätt att bryta skott när man går bland potatisen, de ska ju stå tätt för att spara plats!
Enbart "färdiggödslad" halm kan nog bli rätt fränt, vanligen är det ju halm utan "tillsatser".  Knölarna utvecklas på det uppåtgående skottet och i botten håller det sig "gottigt" med hjälp av smådjur. Hönsen är som hökar i halmen här redan, så..........där är saker som rör sig! (sa luffaren och tittade innanför skjortan).

Marias blogg http://permakul.blogspot.se/search?updated-min=2013-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2014-01-01T00:00:00-08:00&max-results=2
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #25 skrivet: 11 jan-13 kl 00:05 »
Ja detta måste ju helt klart testas! Ska börja sondera terrängen efter kartonger och halm! Det ligger ju övergivna ensilagebalar lite här och där, det borde väl funka?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #26 skrivet: 11 jan-13 kl 00:11 »
Nu är det ju halm man provat med innan, Jag vet ingen som odlat i ensilage, som är något annat.
Men vi ska även experimentera med ensilage i år, just för att det är gratis. Halmbalarna får vi ge ett par hundra för, när de är oskadda och skadade har vi inte fått tag på!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #27 skrivet: 11 jan-13 kl 02:54 »
Funkar med löv som täckmaterial till odlingarna, iaf till potatis, har inte testat annat.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

vindensbonig

  • Gäst
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #28 skrivet: 11 jan-13 kl 09:03 »
Nu är det ju halm man provat med innan, Jag vet ingen som odlat i ensilage, som är något annat.
Men vi ska även experimentera med ensilage i år, just för att det är gratis. Halmbalarna får vi ge ett par hundra för, när de är oskadda och skadade har vi inte fått tag på!
Ja odla i ensilage och häst skit i fjol fungera ypperligt tyckte ja men å andra sidan så var det ju ett experiment  men man ska nog lägga ut redan nu så det f¨år sjunka i hop ordenligt för det sjönk alldeles okristligt fast ja trampa och vattna massor nu var det ju en sån där bänk förstås men roligt och lärorikt var det så i år ska ja bygga flera och göra på samma sätt bara ja har fått hem lämpligt virke. Glömde att skriva att ja jade lite jord längst upp för att så i .

darom

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #29 skrivet: 16 jan-13 kl 17:08 »
När vi köpte vårt hus var ca 2000 kvm en vildvuxen, ogräsfylld och nässelförpestad yta.
Vi började med en s k slåtterbalk, som till skillnad från en vanlig gräsklippare, klipper underifrån.
Sen kunde vi börja klippa med gräsklippare och så gödning blandat med gräsfrö.
Det verkar som om ogräs vill ha mager jord och bladogräs tål inte klippning. Det är i stort sett bara gräs som klarar klippning.
Nu har vi en fullt normal gräsmatt som är riktigt fin. Det tog nog inte mer än två år och det är, trots allt, det lättaste och snyggaste när man inte har någon annan användning för ytan.
Prova!!!
Hastings

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #30 skrivet: 16 jan-13 kl 21:22 »
det lättaste och snyggaste när man inte har någon annan användning för ytan.
I helsicke heller. Gräsmatteöken är det fulaste som finns i en trädgård, och den biologiska mångfalden är minimal. Bättre att låta det vara äng då.

Begriper inte varför majoriteten av svenskarna tycker att gräsmatta är vackert och lättskött, det är ju varken eller. Gräs är bra som bete till djur, i övrigt kunde man gärna vara helt utan gräs, i min värld. Åtminstone helt utan gräsmatta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

  • Gäst
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #31 skrivet: 16 jan-13 kl 21:27 »
I helsicke heller. Gräsmatteöken är det fulaste som finns i en trädgård, och den biologiska mångfalden är minimal. Bättre att låta det vara äng då.

Begriper inte varför majoriteten av svenskarna tycker att gräsmatta är vackert och lättskött, det är ju varken eller. Gräs är bra som bete till djur, i övrigt kunde man gärna vara helt utan gräs, i min värld. Åtminstone helt utan gräsmatta.

Och så är det mindre jobb med en 500-kvadratmeters äng, än med en 500-kvadratmeters gräsmatta. Och dito med kostnaderna, om man inte klipper med bensinfri handjagare.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #32 skrivet: 16 jan-13 kl 22:02 »
Det där med halm och potatis lät bra! Ska testa det då jag har ett "gäng" dåliga halmbalar som legat ute i ca. 1 år nu. De är dock blöta och nu frusna så de går inte att rulla ut än på ett tag.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #33 skrivet: 16 jan-13 kl 22:18 »
Och så är det mindre jobb med en 500-kvadratmeters äng, än med en 500-kvadratmeters gräsmatta. Och dito med kostnaderna, om man inte klipper med bensinfri handjagare.
DET vet väl alla? Iaf den som har haft 7-8 tusen kvadrat att klippa och brutit ryggen av för många timmar på åkgräsklipparen. Fy för Bövfelen va dumt! Tack gode Gud att jag fick tag på en trädgårdsmästare till slut! :D En redi.....................
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

  • Gäst
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #34 skrivet: 16 jan-13 kl 22:31 »
DET vet väl alla? Iaf den som har haft 7-8 tusen kvadrat att klippa och brutit ryggen av för många timmar på åkgräsklipparen. Fy för Bövfelen va dumt! Tack gode Gud att jag fick tag på en trädgårdsmästare till slut! :D En redi.....................

Ja, där hade du tur.
Vet mer än en som pajat ryggen med att sitta och skumpa på liten hemmaåkgräsklippare på icke superslät paradgräsmatta. Tosafor..

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #35 skrivet: 16 jan-13 kl 22:32 »
I helsicke heller. Gräsmatteöken är det fulaste som finns i en trädgård, och den biologiska mångfalden är minimal. Bättre att låta det vara äng då...
Men jag tog fasta på att det stod "nässelförpestad yta". Då är faktiskt gräs betydligt behagligare att ha med att göra och dessutom blir det inte lerigt på samma sätt när det regnar och på vintern. Nässlor må vara otroligt användbara, men själv tycker att förutom i soppa gör sig kirskål och nässlor bäst under gräsklipparen.

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #36 skrivet: 16 jan-13 kl 22:39 »
Förstummas över all fantastisk kunskap man kan suga åt sig här! Halm, halm, ge mig halm!  :P

Broberg

  • Gäst
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #37 skrivet: 16 jan-13 kl 22:42 »
Men jag tog fasta på att det stod "nässelförpestad yta". Då är faktiskt gräs betydligt behagligare att ha med att göra och dessutom blir det inte lerigt på samma sätt när det regnar och på vintern. Nässlor må vara otroligt användbara, men själv tycker att förutom i soppa gör sig kirskål och nässlor bäst under gräsklipparen.

Nässlor försvinner rätt snabbt med "ängsbruk". Är det övervägande nässlor så kan man ju slå en gång extra på försommaren också i början.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #38 skrivet: 16 jan-13 kl 22:48 »
Förstummas över all fantastisk kunskap man kan suga åt sig här! Halm, halm, ge mig halm!  :P

Ge och ge........... Ju sämre halm, ju bättre. Har sett på en del ställe att de ligger ute över vintern utan plast om. SÅN halm borde någon ge. Här är bönderna lite ordentligare och all halm är plastad. DÅ är det inget som ges bort. 200 spänn, och då ska det va svart.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: Vad göra med 500 kvm äng?
« Svar #39 skrivet: 16 jan-13 kl 22:52 »
Ge och ge........... Ju sämre halm, ju bättre. Har sett på en del ställe att de ligger ute över vintern utan plast om. SÅN halm borde någon ge. Här är bönderna lite ordentligare och all halm är plastad. DÅ är det inget som ges bort. 200 spänn, och då ska det va svart.
Helrutten och hemkörd, gratis, Ja tack!  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser